نگاهی به پرونده محرمی تلویزیون 
نگاهی به پرونده محرمی تلویزیون 

نگاهی به پرونده محرمی تلویزیون 

کم خبر/ همواره در آستانه ماه محرم هر سال، تلویزیون با چالش تولید برنامه های ویژه این مناسبت روبه رو است. تولیداتی که بتواند رضایت مخاطبان و اهالی رسانه را جلب کند.

صدا و سیما  که چند وقتی است با رویکردهای تازه اش مخاطبان زیادی را از خود دلسرد کرده، میبایست این فرصت را مغتنم بداند تا با ساخت مجموعه های با کیفیت بتواند تا حدودی به جایگاه امن خود بازگردد.در سال های اخیر علاوه بر محتوا دو فاکتور مهم خلاقیت و نوآوری در برنامه های مذهبی و مناسبتی مورد توجه قرارگرفته است. در واقع برنامه ای میتواند موفق باشد که نگاه و روایت تازه ای از آن ها داشته باشد. ماه محرم هم به عنوان نقطه عطف برنامه های مناسبتی مذهبی، این پتانسیل را دارد تا با پرداخت درست به وقایع آن بتوان آثاری شاخص و ماندگار خلق کرد.

بازار

تلویزیون امسال با عنایت به این نکته، تاکید ویژه ای به برنامه سازی خلاقانه داشته است. طبق نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما مشخص شد که در دهه اول محرم سال جاری در مجموع ۵۲.۴ درصد از پاسخگویان، بیننده ویژه‌برنامه‌های دهه اول ماه محرم شبکه‌های سیما بوده‌اند که این عدد نسبت به سال گذشته ۸.۱ درصد رشد یافته است. 

در این مطلب نگاهی به ویژه برنامه های محرمی امسال تلویزیون خواهیم داشت.

حسینیه معلیامسال خوشبختانه حسینیه معلی نسخه پخته تری را نسبت به سال گذشته ارائه داد. این برنامه که با اجرای نجم الدین شریعتی روی آنتن رفت تا حدود زیادی موفق به جلب رضایت مخاطب شد. مداحان و کارشناسان امسال معلی را مهدی رسولی، مجید بنی‌فاطمه، عبدالرضا هلالی و میثم مطیعی تشکیل دادند و نکته قابل توجه آن می توان به حضور مداحی‌ها و نوحه‌خوانی هایی از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای دیگر اشاره کرد. «حسینیه معلی»  به دور از کلیشه سازی های همیشگی و با احیای فرهنگ و رسوم آئینی اقوام مختلف و با اتکا بر قواعد تکنیکی و محتوایی  توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. به طوریکه این برنامه با ۳۰.۶ درصد بیننده و رضایت ۸۹.۹ درصدی در صدر برنامه‌های مناسبتی محرم امسال قرار گرفت.

از سرگذشتازسرگذشت با فضایی برگرفته از درس‌ها و مناسبات عاشورا نیز تا حدودی توانست مخاطب خاص خود را پیدا کند. ازشاخصه های اصلی این برنامه میتوان به دکور خلاقانه «کلاه خود»  اشاره کرد که به نماد آن تبدیل شده است. ویژه برنامه شبکه نسیم با اجرای علی‌اکبر قلیچ خواننده جوان با روایت دو راهی های زندگی مهمانان خود و چالش انتخاب بین خیر و شر، به مدل جدیدی از قصه گویی پرداخته است  و توانسته تا حدودی از رویه تکراری برنامه های گفتگو محور فاصله بگیرد. پخش این برنامه تا آخر ماه صفر ادامه دارد.

با حسین حرف بزنیکی دیگر از ویژه برنامه های محرمی شبکه نسیم که قدمت چند ساله دارد، «با حسین حرف بزن» است که امسال آغاز آن با بحران تغییر تیم تولید روبه رو شد به طوریکه تیم همیشگی سازنده آن از اجرای این برنامه با شرایط جدید انصراف داد و تیم جدیدی تولید آن را در قالبی تازه آغاز کرد. البته که این موضوع باعث رنجش و افت مخاطبان همیشگی این برنامه شد. فصل تازه این برنامه امسال با فرم و محتوای جدید تولید شد و پخش آن نیز هنوز ادامه دارد.

باب القبلهبرنامه «باب‌القبله» با اجرای مصطفی امامی و با تکیه بر زندگی پیرغلامان و مداحان روانه آنتن شبکه پنج شد. این برنامه که قدمت چند ساله دارد امسال نگاه ویژه ای به مساله ستایشگران اهل بیت داشته و سعی کرده تا از حضور تمام مداحان چه جوان چه پیرغلامان بهره ببرد. حضور کارشناسان معارفی و طرح مسائل انحرافی تاریخ و مباحث اجتماعی حادثه کربلا از دیگر بخش های این برنامه بود.

چاووشامسال جای خالی برنامه های معرفتی با اجرای زنده یاد مسعود دیانی روی آنتن شبکه چهار به شدت احساس می شد. برنامه ای تخصصی با حضور کارشناسان صاحب نظر که روشنگری واقع نمایانه و معرفتی درباره حوادث کربلا بیان میکرد. شبکه چهار امسال برنامه «چاووش» را به مناسبت ماه محرم تولید کرد. برنامه ای استودیویی که به مقتل خوانی و ادبیات پایداری و سوگواری در جهان تشییع پرداخت.مریم ادیبی

همچنین ببینید

سرلشکر سلامی پیام جدید صادر کرد

سرلشکر سلامی پیام جدید صادر کرد

مهر : در پیام فرمانده کل سپاه درپی درگذشت رضا سراج آمده است: این سردار مجاهد از هنگام پوشیدن لباس سبز پاسداری و حضور حماسی در سنگر دفاع مقدس تا میدان‌های دفاع از ارزش‌ها و هویت انقلاب اسلامی در جبهه‌های مختلف جنگ اطلاعاتی، امنیتی، فرهنگی و روانی، ترجمان ایمان، دانش، اخلاص، شجاعت، فداکاری و مجاهدت حضور داشت و کارنامه درخشان او همیشه الهام بخش و درس آموز برای نسل جوان این سرزمین خواهد بود.