رقابت چین و آمریکا در حاشیه خلیج فارس
رقابت چین و آمریکا در حاشیه خلیج فارس

رقابت چین و آمریکا در حاشیه خلیج فارس

شی در جریان سفرش به عربستان در اوایل ماه دسامبر بر بهبود روابط چین با شورای همکاری خلیج فارس و تعریف روابط امنیتی میان طرفین متمرکز بود و خواهان همکاری در حوزه‌هایی مانند انرژی، مالی و سرمایه‌گذاری، نوآوری و فن‌آوری‌های جدید، هوافضا، زبان و فرهنگ شد.

با این حال نگاه به تعامل‌ها نشان می‌دهد نقطه محوری و اصلی مشارکت میان چین و اعراب، فن‌آوری است و تجارت. این تحول برای پادشاهی‌های خلیج فارس مطلوب است، چراکه موجب می‌شود اقتصادشان که متکی بر درآمدهای نفتی است، تنوع بیشتری را تجربه کند. علاوه بر این، در چارچوب رقابت‌های جهانی، در جریان این اجلاس در باب تعمیق مشارکت راهبردی چین و شورای همکاری خلیج فارس تعهدی ارائه نشد و در حوزه امنیت موضوع تازه‌ای مطرح نگشت.

در حاشیه خلیج فارس، منطقه‌ای که ایالات متحده برای دهه‌ها در قامت بازیگر خارجی به شکلی غالب فعالیت داشته، چین به دنبال تعریف روابط نزدیک با قدرت‌های نوظهور برای تضمین دسترسی به منابع انرژی حیاتی، گسترش دامنه فعالیت‌های تجاری خود و افزایش نفوذ استراتژیکش است. در شرایطی که چین باور دارد که هژمونی ایالات متحده در خلیج فارس درحال افول است، رویکرد این کشور برای دستیابی به موقعیت و افزایش نفوذش محتاطانه بود و درگیر تردیدهای جدی است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «خلیج فارس؛ میدان رقابت چین و آمریکا /فرصت‌سازی به سبک اعراب» بخوانید.

همچنین ببینید

مانع اصلی مذاکرات آتش بس غزه مشخص شد

مانع اصلی مذاکرات آتش بس غزه مشخص شد

ایرنا : غازی حمد عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانع تکمیل توافق آتش‌بس در غزه است.