دست روی ماشه
دست روی ماشه

دست روی ماشه

وطن امروز/متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در کم خبر به معنای تاییدش نیست

در روزهایی که آمریکایی‌ها خبر از اعزام نیروی نظامی به خلیج‌‌فارس، به منظور مقابله با ایران می‌دهند، نیرویی دریایی سپاه اقدام به برگزاری یک رزمایش دریایی در خلیج‌‌فارس کرد؛ رزمایشی که بیش از هر چیز بیانگر آمادگی ایران برای تامین امنیت خلیج ‌فارس و دفاع از جزایر ایرانی است. همچنین در جریان این رزمایش، شناورهای جدید نیروی دریایی سپاه به موشک‌هایی با برد 600 کیلومتر تجهیز شدند.رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محوریت دفاع مستحکم از جزایر ایرانی با تمرکز بر جزیره بوموسی در خلیج‌ فارس برگزار شد.این رزمایش با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان و مسؤولان نیروهای مسلح و مقامات محلی چهارشنبه هفته گذشته در جزیره بوموسی برگزار شد. این رزمایش با نام «سردار شهید اسحاق دارا» با هدف «نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج‌ فارس و جزایر ایرانی» و اجرای تمرینات و وضعیت‌های متنوع توسط یگان‌های رزمی عملیاتی، شناوری، موشکی، پهپادی، هوا دریا، جنگال و واکنش سریع، توسط گردان‌های امام حسین(ع) استان هرمزگان و بسیج دریایی با پشتیبانی هوایی نیروی هوافضای سپاه برگزار شد.

بازار

* پیام اصلی این رزمایش چیست؟یکی از نکاتی که باید در ارتباط با رزمایش ندسا به آن توجه کرد زمان و مکان برگزاری این رزمایش است. همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد این رزمایش نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج‌ فارس و جزایر ایرانی است اما در واقع پیامی به آمریکا و همپیمانانش برای حضور آنها در خلیج‌ فارس است. روزهای پایانی تیرماه امسال بود که ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (سنتکام) اعلام کرد آمریکا علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف ۳۵ و اف ۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، بخشی از نیروهای یک واحد آبی - خاکی نیروی دریایی ارتش خود را نیز برای مقابله با ایران در خلیج‌ فارس مستقر می‌کند. هفته گذشته نیز 4 مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس ادعا کردند که ارتش ایالات‌متحده آمریکا  در حال بررسی استقرار  نیروی نظامی مسلح در کشتی‌های تجاری است که از طریق تنگه هرمز عبور  می‌کنند. بنابراین به نظر نمی‌رسد رزمایش اقتدار ندسا در این زمان و در این مکان تصادفی باشد و آنطور که پیداست، برگزاری رزمایش سردار شهید اسحاق دارا نیروی دریایی سپاه تحت عنوان رزمایش اقتدار حاوی پیام هشدار به آمریکایی‌هاست. البته جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز در تاریخ سوم مرداد امسال، با تجهیز 2 نیرویی دریایی ارتش و سپاه به موشک‌ کروز «ابومهدی» که سرعتی بیش از هزار کیلومتر دارد، این هشدار را به آمریکا و کسانی که قصد ناامن کردن خلیج‌فارس را دارند صادر کرد که ایران در تامین امنیت خلیج‌ فارس و دفاع از حاکمیت خود، تعارفی ندارد.در جریان این رزمایش علاوه بر تمرینات مختلف، همچنین از 2 سلاح راهبردی که تازه به سد پدافندی و آفندی منطقه افزوده شده است، رونمایی و الحاق آنها انجام شد؛ سامانه‌های موشکی کروز دریایی قدیر و بالستیک فتح ۳۶۰ سامانه‌هایی هستند که به تازگی به جزایر سه‌گانه منتقل شده‌اند تا مدافعان جدید آنها باشند. اعلام شده برد این موشک‌ها نسبت به نمونه‌های قبلی افزایش نیز داشته است. سامانه موشکی «فتح۳۶۰» جزو دستاوردهای صنعت دفاعی کشورمان  است که اخیراً‌ نسخه مجهز به هوش مصنوعی آن وارد نیروی دریایی سپاه شد. برد این موشک سوخت جامد تا پیش از این اعلام شده بود ۱۲۰ کیلومتر است اما‌ آنچه در گزارش پخش شده از شبکه خبر اعلام شد، برد این موشک به ۳۰۰ کیلومتر نیز افزایش یافته است. موشک کروز قدیر نیز اولین‌ بار بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در جریان رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) ارتش برای نخستین بار شلیک شد. این موشک از خانواده موشک‌ کروز نور است که متخصصان صنایع دفاعی ایران از طریق افزایش بازدهی موتور و کاهش سوخت مصرفی، موفق به افزایش برد آن به 400 کیلومتر شده‌اند.  البته اینها تنها موشک‌ها و تسلیحات توپخانه‌ای مدافع جزایر سه‌گانه نیستند و موشک‌های خانواده فجر از جمله «فجر۳» و «فجر۵» نیز جزو موشک‌های مستقر در این منطقه هستند. 

* تجهیز شناورهای جدید سپاه به موشک‌هایی با برد 600 کیلومترفرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی سپاه نیز در حاشیه برگزاری رزمایش اقتدار ندسا گفت: در این رزمایش شناور‌های یگان ویژه شهید حججی با موشک برد بلند ۶۰۰ کیلومتر برای دفاع از حریم جزیره حضور داشتند و رزمندگان بسیجی با سرعت برای دفاع از جزیره بوموسی به وسیله هواپیما و شناور‌های سبک و سنگین به جزیره اعزام شده و رزمندگان پس از ترابری هوایی و دریایی در مواضع از پیش تعیین‌شده برای دفاع از جزیره بوموسی مستقر شدند.سردار عظمایی گفت: همچنین رژه خودرویی و دریایی با حضور بسیج دریایی و مردمی، صیادان و شناور‌های موشک‌انداز، شناور‌های شهید مهدوی، شهید رودکی، شهید ناظری، شناور‌های موشک‌انداز تندر و شناور‌های موشک‌انداز ذوالفقار و راکت‌انداز‌ها در این رزمایش حضور داشتند. در بخشی از رزمایش هم بالگرد‌ها و هواپیما‌ها شرکت داشتند و در بخش دیگر نیز عملیات هلی‌برن ۵۰ چترباز با موقعیت اجرا شد.فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی سپاه  یکی از ویژگی‌های مهم این رزمایش را به‌کارگیری پهپاد‌ها و شناور‌های بدون سرنشین با هوش مصنوعی ارتقا یافته عنوان کرد و افزود: در این رزمایش هواپیما‌های بدون سرنشین، منطقه را از لحاظ اشراف اطلاعاتی رصد کردند.سردار عظمایی اظهار داشت: این رزمایش را در جزیره بوموسی و جزایر نازعات، تنب بزرگ و کوچک برگزار کردیم که نیرو‌های بسیجی با سرعت بالا توسط بالگرد‌های نیروی دریایی سپاه و هواپیما‌های پشتیبانی نیروی هوافضای سپاه به جزیره منتقل شدند. وی افزود: یکی از ویژگی‌های رزمایش انتقال سریع نیرو‌ها از سرزمین اصلی به جزیره بوموسی و تنب بزرگ است که توسط بالگرد‌ها و هواپیما در کمتر از 15 دقیقه از ساحل به جزیره بوموسی رسیدند.فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر (ع) نیروی دریایی عنوان کرد: منطقه خلیج‌ فارس متعلق به ما و کشور‌های همسایه است و ما باید خودمان با کشور‌های همسایه امنیت آن را برقرار کنیم و جای کشور‌های فرامنطقه‌ای نیز اینجا نیست و آنها باید بروند و در ساحل و کشور‌های خود امنیت برقرار کنند.

همچنین ببینید

بازنشستگان در صف انتظار پرداخت حقوق

بازنشستگان در صف انتظار پرداخت حقوق

ایلنا : عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته خرم‌آباد گفت: اصلاحِ زمانی پرداختِ مستمری کمترین کاری است که می‌توان برای بازنشستگان انجام داد. بانک‌ها بویژه بانک رفاه کارگران از تأخیر در تسهیلاتشان نمی‌گذرند، بازنشسته چگونه گذشت کند؟ مسئولان کمی انصاف داشته باشید!