کدام سرمایه‌گذاری بیشترین سود را دارد؟
کدام سرمایه‌گذاری بیشترین سود را دارد؟

کدام سرمایه‌گذاری بیشترین سود را دارد؟

رپرتاژ آگهی: در این مطلب، پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران طی سالیان گذشته بررسی شده و بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌رو را معرفی می‌کنیم.

در سال‌های گذشته اصلی‌ترین هدف سرمایه‌گذاران در ایران حفظ ارزش دارایی‌هایشان در برابر رشد تورم بوده است. همانطور که می‌دانید با رشد تورم، ارزش پول ملی کاهش یافته و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های کم‌ریسک مثل سپرده بانکی، نمی‌تواند گزینه مطلوبی در یک اقتصاد تورمی باشد. به همین دلیل، تمایل به سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مثل ارز، طلا، مسکن، خودرو و بورس افزایش پیدا کرده است. 

در ایران ابزارهای متنوعی جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد و انتخاب پرسودترین سرمایه‌گذاری در ایران بهتر است با تحلیل بازدهی انواع دارایی‌‌ها در افق زمانی بلند‌مدت انجام شود. اوراق درآمد ثابت، سپرده بانکی، ارزهای خارجی مثل دلار، طلا، مسکن و بورس از جمله رایج‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایران هستند. 

می‌توانید با مشاهده نمودار زیر بازدهی انواع دارایی‌ها را در پنج سال گذشته بررسی کنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید سرمایه گذاری در بورس  بالاترین میزان سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. بورس در مقایسه با سایر بازارها ویژگی‌های متفاوتی دارد. در حقیقت، شفافیت اطلاعاتی و نظارت بر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بیشتر بوده و شرکت‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاری‌ها و سایر نهاد‌های مالی مرتبط با بورس موظف به انتشار مهم‌ترین اطلاعات خود هستند. از طرف دیگر، با کم‌ترین میزان سرمایه یعنی ۵۰۰ هزار تومان می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری کرد. 

از دیگر مزایای مهم بورس، وجود ابزارهای متنوع سرمایه‌گذاری مثل سهام، اوراق با درآمد ثابت، قراردادهای آتی و اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. همچنین، نقدشوندگی مناسب بورس در مقایسه با نقدشوندگی ضعیف دارایی‌های فیزیکی مثل طلا، مسکن و خودرو، می‌تواند از دیگر امتیازهای مهم بورس باشد. 

با وجود اینکه سرمایه‌ گذاری در بورس می‌تواند بازدهی مناسبی را به همراه داشته باشد، اما این بازار در میان بازارهای مالی پر ریسک قرار دارد. بنابراین، بهتر است با مدیریت دارایی در بورس بیشتر آشنا شوید.

مدیریت دارایی به فرایند افزایش سرمایه در گذر زمان از طریق تخصیص، کنترل و معامله دارایی‌هایی گفته می‌شود که پتانسیل رشد دارند. معمولا مدیریت دارایی توسط نهادهای مالی و توسط مدیران حرفه‌ای و متخصص در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

در کنار مدیریت دارایی، عاملی که تفاوت را در میزان بازدهی سرمایه شما به‌وجود می‌آورد، مدیریت ریسک است. در حقیقت، مدیریت ریسک شامل شناسایی، تحلیل و پذیرش عدم قطعیت در تصمیمات سرمایه‌گذاری است و نقش مهمی در موفقیت یک سبد دارایی ایفا می‌کند. 

یکی از بهترین استراتژی‌های مدیریت ریسک، تنوع‌بخشی به سبد دارایی بوده و ترکیبی از انواع سهام، اوراق درآمد ثابت، طلا و سایر دارایی‌ها می‌تواند ریسک را کم‌تر و بازدهی را بهبود بخشد. بهتر است با نمونه‌های مدیریت دارایی و مدیریت ریسک حرفه‌ای آشنا شوید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمونه‌ای از مدیریت دارایی حرفه‌ای هستند که تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت کرده و سرمایه‌گذاری در آن‌ها نیاز به دانش تخصصی و صرف وقت جهت تحلیل بازار ندارد. در حقیقت، انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با ریسک‌پذیری افراد وجود دارد. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق سهامی، مختلط، طلا، درآمد ثابت، بخشی، شاخصی و اهرمی اشاره کرد. 

در این میان صندوق‌های سهامی به صورت اختصاصی در سهام و حق تقدم سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و هدف آن‌ها کسب بازدهی بالاتر نسبت به شاخص کل بورس است. احتمالا درباره اصلاح شدید بورس در سال ۱۳۹۹ شنیده‌اید. تفاوت مدیریت حرفه‌ای دارایی در صندوق‌ها و سرمایه‌گذاری مستقیم بر اساس شاخص کل بورس را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

همانطور که مشاهده کردید، حتی در شرایط نامساعد بورس هم مدیریت حرفه‌ای دارایی و ریسک می‌تواند سرمایه‌گذاری موفقی را برای شما امکان‌پذیر کند. اما ابزارهای نوین سرمایه‌گذاری به شما اجازه می‌دهد تا بازدهی چند برابری نسبت به بورس و سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته باشید که در ادامه این ابزار معرفی خواهد شد.

صندوق اهرمی از جدیدترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که با بهره‌گیری از مکانیسم اهرم مالی می‌تواند بازدهی را تا چند برابر افزایش دهد. به طور مثال از بازه زمانی آبان ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ شاخص کل بورس تقریبا ۱۰۰ درصد بازدهی داشت. در صورتی که صندوق‌های اهرمی در بازه زمانی مشابه به طور میانگین بیش از ۲۲۰ درصد بازدهی کسب کردند که در مقایسه با سایر بازارها مثل دلار و طلا نیز، سود چشمگیری نصیب سرمایه‌گذاران خود کردند. 

در حقیقت، مکانیسم اهرم این امکان را به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌دهد تا با استفاده از پول قرض گرفته شده مثل وام یا اعتبار، فرصت بازدهی از طریق سرمایه‌گذاری در صندوق اهرمی را افزایش دهند. با توجه به اینکه صندوق‌های اهرمی دارای دو نوع واحد ممتاز و عادی هستند، واحدهای ممتاز مخصوص سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر است که قصد کسب سود بیشتر نسبت به بازار را دارند. در طرف مقابل، واحدهای عادی مخصوص سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بوده و این سرمایه‌گذاران بازدهی ثابتی را تحت هر شرایطی خواهند داشت.

به صورت کلی، واحدهای عادی پشتوانه واحدهای ممتاز هستند و واحدهای ممتاز نیز تحت هر شرایطی، بازدهی واحدهای عادی را تضمین می‌کنند. 

جدیدترین صندوق اهرمی بازار سرمایه، صندوق جهش فارابی است که در حال حاضر دارای کم‌ترین میزان حباب بوده و فعال‌ترین صندوق اهرمی از لحاظ درصد تحرک سبدگردان می‌باشد. بیشتر ترکیب دارایی این صندوق متعلق به صنایع دلاری مثل فلزات اساسی و پتروشیمی بوده و جهش می‌تواند بازدهی مناسبی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

با توجه به اینکه روند نزولی بورس به پایان رسیده و روند صعودی با گام‌های آهسته شروع شده، صندوق اهرمی جهش می‌تواند با رشد بورس، سود قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران کسب کند. شما می‌توانید با جستجوی نماد «جهش» در سامانه معاملاتی اختصاصی کارگزاری فارابی «فارابیکسو» و سامانه معاملاتی سایر کارگزاری‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در «جهش» اقدام کنید. همچنین، توصیه می‌شود برای سرمایه‌گذاری در بورس از خدمات مشاوره سرمایه گذاری نیز استفاده کنید.

همچنین ببینید

سعید جلیلی مردود شده است /نظر ولایتی، پورمحمدی و طیف قالیباف درباره کارنامه جلیلی از زبان رضا نصری

سعید جلیلی مردود شده است /نظر ولایتی، پورمحمدی و طیف قالیباف درباره کارنامه جلیلی از زبان رضا نصری

رضا نصری در توئیتی نوشت: آقای جلیلی نمی‌گوید چرا از دکتر ولایتی گرفته تا آقای پورمحمدی، ایشان را در امتحانی که در دوران مسئولیتش پس داده مردود کرده‌اند.