ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی /رشد ۵۰ درصدی ترانزیت در ابتدای سال ۱۴۰۳
ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی /رشد ۵۰ درصدی ترانزیت در ابتدای سال ۱۴۰۳

ایران سرزمین فرصت‌های ترانزیتی /رشد ۵۰ درصدی ترانزیت در ابتدای سال ۱۴۰۳

«مهرداد بذرپاش» امروز (دوشنبه) در آیین امضای قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید رجایی چابهار با جمهوری هند افزود: توسعه ترانزیت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور و دولت ایران است.

طی مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه های هند، قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت هندی IPGL در بندر چابهار امضا شد.

وی با اشاره به توافق امروز، بیان داشت: ما از این توافق راضی هستیم و به هند اعتماد کامل داریم و این کشور را یکی از اقتصادهای بزرگ جهان می‌دانیم.

بذرپاش تصریح کرد: این قرارداد شروعی برای توسعه روابط تجاری بین ایران و هند خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: بعد از صحبت هایی که بین آیت الله رییسی و نخست وزیر هند مطرح شد، در نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه در سال گذشته، نقشه کلی کلان ایران‌راه ارائه و تعریف شد و در راستای تکمیل آن، پروژه‌هایی برای تسهیل قراردادهای تجاری و ترانزیت بین کشورهای منطقه در کشورمان تعریف شد.

وی تاکید کرد: ایرانی سرزمینی امن و راه دسترسی سریعتر و مطمئن تری برای ترانزیت کالا در سرتاسر غرب آسیا است.

بذرپاش ادامه‌داد: دستیابی به رشد ۵۸ درصدی در ترانزیت در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱، گواهی بر اهتمام دولت برای توسعه ترانزیت و زیرساخت‌های توسعه آن در کشورهای منطقه است. در سال جدید نیز تاکنون رشد ۵۰ درصدی در این حوزه حاصل شده که نشان‌دهنده ادامه‌دار شدن تلاش‌ها است.

وی تصریح‌کرد:‌چابهار نگین درخشانی در سواحل دریای عمان است و می‌تواند نقش کانونی در توسعه ترانزیت در منطقه داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان و امتداد آن به سرخس که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد، بر ارزش ‌های این بندر خواهد افزود.

وی اظهار داشت: توسعه راه‌های مواصلاتی در مسیر و پهنه دریا و توسعه فرودگاهی، از دیگر برنامه ها در این منطقه است و در کنار آن شهرهای جدید ساحلی در مجاورت بندر چابهار تعریف شده که ارزش این بندر را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

بذرپاش ابراز امیدواری کرد: با قراردادی که در سال‌های گذشته بین دو کشور در سطح کوتاه‌مدت شاهد بودیم و قرارداد بلندمدت امروز، فصل جدیدی از روابط بین دو کشور را رقم بزنیم.

 

همچنین ببینید

افزایش چشمگیر صادرات از گمرک جلفا در بهار امسال

افزایش چشمگیر صادرات از گمرک جلفا در بهار امسال

ايسنا : مدیرکل گمرک جلفا از افزایش ۱۳۸ درصدی ارزش صادرات کالا در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه سال قبل خبر داد.