دیدار سرلشکر باقری و وزیر کشور عراق /خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی باید کامل اجرا شود
دیدار سرلشکر باقری و وزیر کشور عراق /خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی باید کامل اجرا شود

دیدار سرلشکر باقری و وزیر کشور عراق /خلع‌سلاح گروه‌های تروریستی باید کامل اجرا شود

در این دیدار عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و همراهان ایشان اظهار داشت: در این سفر به‌دلیل اهمیت زیارت اربعین با وزیر کشور و فرمانده‌کل انتظامی جمهوری اسلامی مباحث خود را آغاز کرده‌ایم؛ باتوجه به فصل گرما و شرایطی که وجود دارد نیازمند هماهنگی بیشتر و تأمین تدارکات لازم هستیم.

وزیر دربار سلطنت عمان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مراتب تسلیت و همدردی خود و نیروهای مسلح سلطنت عمان به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و دیگر همراهان را ابراز نمود.

وزیر کشور عراق ادامه داد: مسائل دیگری که در این سفر دنبال می‌کنیم مذاکرات با فرماندهی انتظامی در خصوص موضوعات مرتبط و همچنین گفت‌وگو با فرمانده دانشگاه دفاع ملی در خصوص تحصیل دانشجویان ما در این دانشگاه است.

الشمری با بیان اینکه یکی از محورهای گفت‌وگوها پیرامون انتقال تجارب آموزشی و پژوهشی بین دوطرف است، گفت: باتوجه به سطح آموزشی ایران رویکرد ما اعزام افسران پلیس وزارت کشور عراق برای تحصیل در دانشکده‌های مختلف نظامی و دافوس است که امیدوارم این سطح از تعامل باعث تقویت پیوندها و اشتراک تجربیات شود.

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ضمن تشکر از ابراز همدردی و محبت دولت و مردم عراق در پی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان وی ابراز کرد: حقیقتاً کشور عراق در این حادثه برادری خود را نشان داد و موجب التیام و تسکین مقامات، مسئولین و مردم ایران شد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه جناب آقای رئیسی و آقای امیرعبداللهیان شخصیت‌های بزرگی بودند، گفت: آقای رئیسی عنایت خاصی به توسعه روابط با کشور عراق داشتند؛ در دوره‌ مسئولیتشان در قوه قضائیه به عراق سفر کرده بودند و به‌زودی هم قرار بود سفر دیگری به کشور عراق داشته باشند و در حال برنامه‌ریزی بودند که این حادثه پیش آمد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح اضافه کرد: آنچه مهم‌تر است این است که توسعه روابط با کشور عراق یک تصمیم راهبردی، کلان و ملی در کشور است و تأکید و تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارکان نظام را دارد، ازاین‌رو این حادثه تلخ تأثیری در سطح روابط ندارد و روابط ما همچنان رو به گسترش خواهد بود.

وی با تصریح به اینکه جایگاه وزارت کشور در عراق از اهمیت بالایی برخوردار است و وظایف سنگینی به‌عهده دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته در وزارت کشور عراق امنیت روز به روز در حال گسترش است و ما در حوزه آموزش و انتقال تجربیات آماده همکاری با کشور عراق هستیم.

سرلشکر باقری در ادامه با تذکر اینکه "سفر امسال اربعین حسینی(ع) در فصل گرماست، کار را برای زائرین، مردم عراق و دولت دو کشور سخت‌تر می‌کند."، گفت: من صمیمانه از تلاش‌های مردم، دولت و مرجعیت عراق در پذیرایی و مهمان‌نوازی از مردم ایران و زائرین قدردانی و تشکر می‌کنم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با اقدامات صورت‌گرفته امنیت زائران اربعین حسینی برقرار بوده است، اظهار داشت: مسئله امنیت زائران اربعین امسال هم بسیار مهم هست و اقدامات باید تداوم داشته باشد.

وی بر همکاری مرزبانی دو کشور تأکید کرد و با اشاره به فعالیت گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب و غیرقانونی در کردستان عراق گفت: توافقنامه‌ای بین دو کشور مبنی بر خلع‌سلاح و استقرار این گروه‌های تروریستی در اردوگاه‌های تحت‌کنترل به امضا رسیده است که باید به‌صورت کامل پیگیری و اجرا شود.

سرلشکر باقری افزود: با همکاری مرزبانی دو کشور باید مسئله قاچاق مواد مخدر و سلاح کنترل شود تا مرزهای دوطرف امن و مستحکم باشند و روابط تجاری دو کشور توسعه بیشتری پیدا کند.

 

همچنین ببینید

زنگ خطر برای اقتصاد چین/ کاهش شدید میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین

زنگ خطر برای اقتصاد چین/ کاهش شدید میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین

اکوایران : بلومبرگ در این گزارش به بررسی کاهش شدید میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین پرداخته است.