کمک رهبران سیاسی به تاکسی اینترنتی اوبر؛ توسعه اقتصاد یا رانت‌خواری؟
کمک رهبران سیاسی به تاکسی اینترنتی اوبر؛ توسعه اقتصاد یا رانت‌خواری؟

کمک رهبران سیاسی به تاکسی اینترنتی اوبر؛ توسعه اقتصاد یا رانت‌خواری؟

تجارت نیوز/ روزنامه گاردین به تازگی اسناد و مدارکی را افشا کرده است که نشان می‌دهد تاکسی اینترنتی اوبر با وجود اعتراضات رانندگان با حمایت رهبران سیاسی توانسته‌ در سراسر جهان توسعه یابد.

تعدادی از روزنامه‌نگاران گاردین، با افشای اسناد و مدارکی ادعا کردند که شرکت تاکسی اینترنتی اوبر از رئیس‌جمهور فرانسه به عنوان یک متحد کلیدی یاد کرده‌‌است و این شرکت به صورت مخفیانه برای گرفتن کمک سراغ امانوئل مکرون رفته‌اند.به گزارش روزنامه گاردین، اسناد و مدارکی که توسط روزنامه‌نگاران این روزنامه بررسی شده‌است، نشان می‌دهد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به کمپین لابی‌گری «اوبر» برای استقرار این شرکت تاکسی‌رانی در فرانسه کمک چشمگیری کرده‌است.

ماجرای راه‌اندازی تاکسی اینترنتی اوبر در پاریسپاریس، اولین کشوری بود که اوبر در آن راه‌اندازی شد. در آن زمان راه‌اندازی این تاکسی اینترنتی با مقاومت شدید صنعت تاکسیرانی مواجه شد. حتی با اعتراضات خشونت‌آمیز در خیابان‌ها به اوج خود رسید.در آگوست ۲۰۱۴ (مرداد ۱۳۹۳)، یک بانکدار به‌نام امانوئل مکرون به تازگی به عنوان وزیر اقتصاد منصوب شده‌بود. او در آن زمان اوبر را منبعی برای رشد می‌دانست. او به به شدت به مشاغل جدید مانند استارتاپ‌ها که به اقتصاد دیجیتال کمک فراوانی می‌کند، نیاز داشت و مشتاق کمک بود.این مدارک نشان می‌دهد، هنگامی که مکرون بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، وزیر اقتصاد فرانسه بود، رابطه نزدیکی با مدیران ارشد شرکت آمریکایی اوبر داشته‌است.در اکتبر آن سال، او با کالانیک و دیگر مدیران اجرایی و لابی‌گران اوبر جلسه‌ای برگزار کرد که نشان‌دهنده شروع یک فعالیت طولانی به‌عنوان مدافع منافع شرکت بحث‌برانگیز در داخل دولت بود.به گفته گاردین، این افشاگری نشان می‌دهد که اوبر چگونه تلاش می‌کرد تا با محبت‌کردن محتاطانه به نخست‌وزیر، روسای‌جمهور بتواند میلیاردرها و باران‌های تبلیغات رسانه‌ای را برای حمایت از خود تقویت کند.علاوه بر یادداشت‌ها، ارائه‌ها، نوت‌بوک‌ها و سایر اسناد موجود، نشان می‌دهد که «ایمیل‌ها، iMessages و تبادلات واتس‌اپ زیادی بین ارشدترین مدیران غول اوبر با مکرون» صورت گرفته‌است.

رگولاتوری تبدیل به لابیست شد؟همچنین، این فایل‌ها نشان می‌دهند که چگونه رابطه اوبر با یکی از مقامات ارشد اروپایی، نیلی کروز، معاون کمیسیون اروپا، بسیار زودتر راه‌اندازی اوبر شروع شده‌بود.  همین مورد او محکوم به نقض آشکار قوانین حاکم بر رفتار کمیسیونرها می‌کند.این اسناد فاش کردند که معاون کمیسیون اروپا قبل از اینکه آخرین پست اروپایی خود را در نوامبر ۲۰۱۴ ترک کند، در حال مذاکره برای پیوستن به هیئت مشاوران اوبر بوده‌است.این در حالی است که قوانین اتحادیه اروپا می‌گوید که کمیسیونرها پس ترک جایگاه خود، باید یک دوره ۱۸ ماهه پشت سر بگذارند. پس از آن اقدام به قبول شغل جدید کنند. حتی ورود به مشاغل جدید نیز نیاز به تأیید کمیسیون دارند.

ماجرای تاکسی اینترنتی اوبر در هلندکروس یکی دیگر از افرادی است که به اوبر کمک کرد. او به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون بر سیاست‌های دیجیتال و رقابت نظارت داشت. به عقیهد برخی او یک بلای سرشناس برای غول‌های فناوری بزرگ بود. چرا که نقش اصلی را در ضربه زدن به مایکروسافت و اینتل با جریمه‌های هنگفت ایفا کرد.اما از میان تمام شرکت‌هایی که او می‌توانست پس از ترک جایگاه خود، در آنها کار کند، اوبر یک انتخاب بحث‌برانگیز بود.ماجرا از آن جایی شروع شد که در کشور هلند، سرویس اشتراک سواری UberPop نیز مشکلات حقوقی و سیاسی ایجاد کرده بود.رانندگان اوبر در اکتبر ۲۰۱۴ دستگیر شدند و در آن دسامبر یک قاضی در لاهه UberPop را ممنوع کرد و تا ۱۰۰۰۰۰ یورو جریمه کرد. در مارس ۲۰۱۵، دفتر اوبر در آمستردام مورد حمله پلیس هلند قرار گرفت.ایمیل‌های فاش شده می‌گویند که خانم کروس با وزرا و سایر اعضای دولت تماس گرفته‌است تا آنها را متقاعد کند که در طول حمله از موضع خود عقب‌نشینی کنند. طیاین عضو کمیسیون انکار می‌کند که قبل از می ۲۰۱۶، یعنی زمانی که دوره  ۱۸ ماهه منقضی شد، «نقش رسمی یا غیررسمی در تاکسی اینترنتی اوبر» داشته است.او می‌گوید که به عنوان یک کمیسر اتحادیه اروپا با شرکت‌های فناوری متعددی تعامل داشته است. «همیشه من معتقد به آن چیزی هستم که به نفع عمومی است.»

پای بسیاری از مقامات اروپایی در میان استفایل‌های اوبر شامل افشای ۱۲۴۰۰۰ پرونده، ایمیل‌ها و متن‌هایی است که مکالمات و ملاقات‌های بین مدیران اوبر و مقامات دولتی را افشا می‌کند. زیرا این شرکت تاکسی‌ اینترنتی تاکنون تنها به دنبال گسترش تجارت خود بوده است.در حال حاضر این پرونده‌ها در اختیار گاردین قرار دارد. آنها را با کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی در واشنگتن دی سی و شرکای رسانه‌ای در ۲۹ کشور از جمله پانورامای بی‌بی‌سی به اشتراک گذاشت. با این حال هنوز هیچکدام از این رهبران سیاسی پاسخ اینکه چرا از اوبر حمایت می‌کردند، نداده‌اند.

همچنین ببینید

عباس عبدی: اگر پزشکیان در انتخابات شکست می‌خورد برای همیشه عرصه سیاست را ترک می کردم

عباس عبدی: اگر پزشکیان در انتخابات شکست می‌خورد برای همیشه عرصه سیاست را ترک می کردم

فعال اصلاح طلب نوشت: لازم می‌دانم که اطلاع بدهم از همان لحظه اول تصمیم داشتم و به دوستانم هم گفته بودم که حضورم در انتخابات را چنین تعریف می‌کنم که شکست پزشکیان، شکست سیاست‌ورزی من نیز هست و اگر او شکست می‌خورد، این آخرین یادداشت من خواهد بود .