نخستین کارنامه کیفیت کالاها به روایت استاندارد
نخستین کارنامه کیفیت کالاها به روایت استاندارد

نخستین کارنامه کیفیت کالاها به روایت استاندارد

خراسان/سازمان استاندارد، نخستین گزارش پایش کیفی کالاهای پرمصرف و مشمول استاندارد اجباری را با بررسی 56 قلم، نظرسنجی از 20 هزار مصرف کننده نهایی و ذیل 24 شاخص منتشر کرد.سازمان استاندارد برای نخستین بار، نتایج پایش ملی کیفیت کالاها را منتشر کرد. در این پایش، با نظرسنجی از بیش از 20 هزار مصرف کننده نهایی، 24 شاخص کیفی 56 محصول پرکاربرد برای خانوارها و در عین حال مشمول استاندارد اجباری ارزیابی شده است. این شاخص ها به طور کلی ذیل 4 سرفصل شاخص های پایه، شاخص های مرتبط با برند، شاخص های مرتبط با رفتار مصرف کننده و همچنین شاخص های مرتبط با نگرش کلی مصرف کننده دسته بندی شده اند. 56 کالای بررسی شده نیز در 16 بخش ابزار و تجهیزات منزل (شامل لوازم کوچک برقی)، ظروف غذاخوری (شامل ظروف چینی، ظروف شیشه ای و ظروف پخت)، تجهیزات سمعی بصری (شامل رایانه و تلویزیون)، لوازم پارچگی خانگی (پتو و روانداز)، مبلمان و کفپوش ها (انواع فرش ماشینی)، وسایل خانگی اصلی (شامل بخاری، کولر، اجاق گاز، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، جاروبرقی و وسایل پخت برقی)، وسایل نقلیه (شامل خودرو، موتور و دوچرخه)، تجهیزات حمل و نقل (شامل تایر و لنت ترمز)، کالای منزل (شامل شوینده ها، شامپو، پودر رختشویی، دستکش و مایع ظرفشویی)، کالای شخصی (شامل خمیردندان، دستمال کاغذی و پوشک)، مواد خوراکی (شامل سس، کره، آب لیمو، رب، روغن مایع، بستنی، شیر، پنیر، بیسکویت و کیک، شکلات، مربا، پفک و چیپس، خرما، کنسرو ماهی، سوسیس و کالباس، ماست، ماکارونی و کنسرو سبزیجات)، نوشیدنی (شامل چای، آب، نوشابه و آب‌میوه)، دخانیات (شامل سیگار)، تجهیزات ارتباطی (شامل انواع تلفن همراه)، کفش (شامل انواع کفش ورزشی) و پوشاک (شامل مانتوی زنانه، پیراهن مردانه و لباس نوزاد) مدنظر قرار گرفته اند. در ادامه برخی از نتایج مهم تر این گزارش را بررسی خواهیم کرد.

بازار

ماکارونی و خودرو در دو سوی طیف شاخص رضایتمندیشاخص رضایت، یکی از شاخص های پایه در این گزارش به شمار می رود و ناظر به سطح رضایت از کالاها با لحاظ کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و... است. مقدار این شاخص برای کل کالاهای بررسی شده، 62.62 است که نشان می دهد مردم از کیفیت کالاهای یادشده رضایت نسبی دارند. در این شاخص کالاهای ماکارونی و مایع ظرفشویی بهترین وضعیت و خودرو بدترین وضعیت را کسب کرده اند. از منظری کلی تر، مشاهده می شود که مقدار رضایت مردم از بخش های تجهیزات ارتباطی، لوازم پارچگی خانگی، مبلمان و کفپوش ها و کالای منزل بیشتر، و از دخانیات و وسایل نقلیه کمتر از سایر بخش ها بوده است.  اعتماد مردم به برندهای تلفن همراه در صدرهمان‎طور که بیان شد، در مجموعه شاخص های کلی، دومین مورد، شاخص های مرتبط با برند بود. یکی از زیر شاخص ها در این بخش تحت عنوان «تصویر و اعتماد»، به سطح اعتماد به برند کالا و داشتن تصویر مناسب از آن اختصاص دارد. با این اوصاف مشاهده می شود که اعتماد مردم به برندهای تلفن همراه، نسبت به دیگر کالاها بیشتر است و پس از آن، کالاهای فرش ماشینی، لباس نوزاد، مایع ظرفشویی، مربا و وسایل پخت برقی قرار دارند. کمترین اعتماد به برندها نیز به خودرو تعلق گرفته است. اگر بخواهیم از منظری کلی تر، بخش های کالایی را مدنظر قرار دهیم، ملاحظه می شود که برندهای تجهیزات ارتباطی و پس از آن مبلمان و کفپوش ها در جلب اعتماد مردم موفق تر بوده اند. تجهیزات حمل و نقل، نوشیدنی، دخانیات و وسایل نقلیه نیز بخش هایی بوده اند که کمترین اعتماد مردم را به خود اختصاص داده اند.در قیمت های برابر، مردم کدام کالاهای داخلی را نسبت به نمونه خارجی ترجیح می دهند؟شاخص های مرتبط با رفتار مصرف کننده، دسته کلی دیگر شاخص ها در گزارش سازمان استاندارد است. در ذیل این عنوان کلی، شاخص ترجیح تولید داخل تعریف شده که میزان ترجیح کالای تولید داخل به کالای خارجی با فرض یکسان بودن قیمت ها را نشان می دهد. در این زمینه ارزیابی ها حاکی از آن است که فرش ماشینی و مایع ظرفشویی دو کالایی هستند که مردم نمونه های داخلی را به خارجی (در قیمت های برابر) ترجیح می دهند. پس از این دو کالا، طیفی از کالاها مانند بخاری، دستمال کاغذی، شامپو، ظروف پخت، ظروف چینی، لباس نوزاد، پودر رختشویی و چای قرار گرفته اند. خودرو نیز مجدداً در قعر این شاخص قرار دارد. در نگاهی کلی تر، سازمان استاندارد، گروه های کالایی مبلمان و کفپوش ها را دارای بیشترین میل مصرف از میان تولیدات داخلی (نسبت به تولیدات خارجی) معرفی کرده و از سوی دیگر گروه های تجهیزات ارتباطی، تجهیزات سمعی و بصری، دخانیات و وسایل نقلیه را کالاهایی بیان کرده که مصرف کنندگان آن ها، کمتر ترجیح می دهند نمونه های تولید داخل را جانشین تولید خارجی کنند.  مردم کدام استان ها اعتماد بیشتری به تولیدکنندگان داخلی دارند؟در گزارش سازمان استاندارد و از میان شاخص های مرتبط با نگرش کلی مصرف کننده، شاخص اعتماد به تولیدکنندگان داخلی در بین استان های کشور ارزیابی شده است. بر این اساس، نتایج حاکی از این است که استان قم  در صدر است. پس از آن خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و همدان قرار دارد. در سوی دیگر، استان های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویر احمد و مرکزی نیز استان هایی هستند که مردم آن ها کمترین اعتماد را به تولیدات داخلی داشته اند.

همچنین ببینید

عکس | تمرینات ستاره پرسپولیس برای المپیک پاریس

عکس | تمرینات ستاره پرسپولیس برای المپیک پاریس

ستاره ازبکستانی تیم پرسپولیس عصر امروز در نخستین جلسه تمرینی این شرکت کرد.