لایحه بودجه سال آینده منتشر شد؛ غافلگیری‌های دولت
لایحه بودجه سال آینده منتشر شد؛ غافلگیری‌های دولت

لایحه بودجه سال آینده منتشر شد؛ غافلگیری‌های دولت

کم خبر/ دیروز قرار بود رئیس جمهور با حضور در مجلس لایحه بودجه را تقدیم پارلمان کند که در لحظات آخر دولت تصمیم گرفت با توجه به این که مجلس یازدهم در حال رسیدگی به برنامه هفتم است، رئیسی حضورش را در مجلس به تاخیر انداخت. امروز لایحه بودجه سال آینده در رسانه ها منتشر شد، برخی نکات بودجه امسال برای اولین بار است از جمله هیئت دولت با اعلام نرخ تسعیر به یورو گام هایی را برای دلار زدایی از بودجه برداشته است.

مهمترین نکات بودجه

بازار

نفت یورویی شد؛ نرخ تسعیر ارز بودجه تغییری نکرددر لایحه بودجه ۱۴۰۳ قیمت نفت ۶۵ یورو، نرخ تسعیر ارز ۳۱ هزار تومان عنوان شده است.این عدد برای تسعیر ارز یورو به تومان است. با تبدیل نرخ ها مشخص می شود که، نرخ تسعیر ارز به ازای هر دلار همان 28500 تومان سال گذشته است.نکته قابل توجه اینجاست که قیمت نفت را به جای مبنای دلاری بر یورو گرفتند.معامله‌گران می‌گویند این هم یک سبک دلارزدایی است!

میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در سال آینده

افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت و افزایش ۲۰ درصدی دریافتی بازنشستگان لشکری و کشوری در لایحه لحاظ شد.بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آینده، سقف خالص پرداختی در تمام کشور برای کارکنان تمامی دستگاه‌ها و بازنشستگان و وظیفه بگیران ۶۵ میلیون تومان خواهد بود و پرداخت مازاد بر این سقف ممنوع است. 

سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال آینده

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف معافیت مالیاتی سالیانه ۱۲۰ میلیون تومان بدون تغییر نسبت به سال جاری لحاظ شده است.

نرخ مالیاتی برای درآمدهای ماهانه ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان ده درصد، درآمد تا ۲۳ میلیون تومان ۱۵ درصد، درآمد تا ۳۴ میلیون تومان ۲۰ درصد و نرخ مالیاتی درامد مازاد بر این ۳۰ درصد اعلام شده است.

افزایش ۱درصدی مالیات ارزش افزوده 

 بر اساس بند ب تبصره 7 لایحه بودجه سال 1403 نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده 7 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، یک واحد درصد (1%) افزایش یافت، همچنین این منابع صرف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه‌ها، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و طرح‌های آبرسانی خواهد شد.گفتنی است تا کنون مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد بهای تمام‌شدۀ کالا محسوب می‌شد که در لایحۀ بودجه سال آتی این مقدار به 10 درصد افزایش خواهد یافت.

کاهش مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی به ۱ درصد بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو، ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مصرفی اطفال یک درصد تعیین شد.

سقف پاداش پایان خدمت کارمندان ۵۲۰ میلیون تومان

موضوع ماده (1) قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف پنج میلیارد و دویست میلیون( 5،200،000،000) ریال خواهد بود اعمال این بند برای نیروهای مسلح با رعایت تبصره (3) ماده (117) قانون مدیریت خدمات کشوری است.

همچنین ببینید

سلفی جالب عادل فردوسی‌پور و علیرضا قربانی در مراسم اکران یک فیلم + عکس

سلفی جالب عادل فردوسی‌پور و علیرضا قربانی در مراسم اکران یک فیلم + عکس

خوش خبر1 : به تازگی تصویری از سپند امیرسلیمانی، رضا یزدانی، علیرضا قربانی و سایر هنرمندان در اکران یک فیلم منتشر شده است.