تکانه خوراکی ها به تورم ماهانه
تکانه خوراکی ها به تورم ماهانه

تکانه خوراکی ها به تورم ماهانه

خراسان/تازه ترین گزارش مرکز آمار از جهش تورم ماهانه خوراکی ها در آذر تا 4.1 درصد و برهم خوردن آرامش تورم ماهانه کل اقتصاد با رسیدن به 2.9 درصد حکایت دارد. مقصر این وضعیت کدام خوراکی ها هستند؟  نرخ تورم ماهانه از اردیبهشت امسال تا آبان، افت محسوسی پیدا کرده و در بیشترین میزان، به 2.4 درصد در مرداد رسیده بود. با این حال، تازه ترین داده های مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف کننده نشان می دهد که در آذرماه، این وضعیت معکوس شده و تورم ماهانه تا 2.9 درصد بالا رفته است. جزئیات بیشتر حاکی از آن است: در شرایطی که نرخ تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی نسبت به آبان کاهشی بوده، جهش تورم ماهانه خوراکی ها از یک درصد در آبان تا 4.1 درصد در آذر، دلیل اصلی بر هم خوردن روند با ثبات تورم ماهانه بوده و در این میان، بازیگران اصلی رشد تورم خوراکی ها، گروه های سبزیجات و حبوبات، میوه و خشکبار و گوشت بوده اند.به گزارش خراسان، تازه ترین گزارش مرکز آمار از وضعیت قیمت ها در کشور نشان می دهد در آذرماه، روند نسبتاً با ثبات تورم ماهانه که چند ماهی می شد در فضای قیمت ها حاکم شده بود، به هم خورده و تورم ماهانه از 2.2 درصد در آبان به 2.9 درصد در آذر رسیده است. درخور ذکر است این شاخص پس از شوک ارزی و در خردادماه، افت محسوسی پیدا کرده و از بیش از 2.8 درصد در ماه های قبل، به 2 درصد کاهش یافته بود. پس از آن هم اگر چه نوسان داشت، با این حال از 2.4 درصد فراتر نرفته بود.

بازار

خوراکی ها روی دور افزایش قیمتدر توضیح چرایی رشد تورم ماهانه، جزئیات داده های مرکز آمار نشان می دهد در ماه گذشته، کالاهای خوراکی نقش ویژه ای در بالابردن تب کلی قیمت ها در بازار داخل را داشته اند. به طوری که تورم ماهانه این کالاها از یک درصد در آبان، به 4.1 درصد در آذر جهش پیدا کرده و این در حالی است که تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی از 2.7 درصد در آبان، به کمتر از این میزان یعنی 2.3 درصد در آذر کاهش یافته است.3 گروه خوراکی درصدر کالاهای پر تورمجهش قیمتی خوراکی ها، سه گروه از این کالاها را در صدر رده بندی گروه های کالایی در تورم ماهانه قرار داد. بر این اساس سبزیجات و حبوبات با 14.4 درصد تورم ماهانه در صدر این رده بندی قرار گرفتند و پس از آن، گروه های میوه و خشکبار و همچنین انواع گوشت به ترتیب با 8.2 و 4.3 درصد تورم ماهانه، رده های بعدی این رده بندی را به خود اختصاص دادند. طبق داده های مرکز آمار، این سه گروه بیش از 14 درصد سبد هزینه خانوار ایرانی را شامل می شوند.ورود مجدد تورم نقطه ای به کانال 40 درصدتورم نقطه ای که رشد قیمت ها در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می دهد، شاخصی است که تاثیر سریعی از تورم ماهانه می پذیرد. بر این اساس، رشد 2.9 درصدی قیمت ها در آذر نسبت به آبان، موجب شد تا تورم نقطه ای نیز با افزایش مواجه شود و از 39.2 درصد در آبان به 40.2 درصد در آذر برسد. این در حالی است که آخرین باری که تورم نقطه ای در محدوده بیش از 40 درصد قرار داشت، خرداد امسال بود. مطابق این شاخص،  گروه های کالایی هتل و رستوران با 56.5 درصد، پوشاک و کفش با 47.2 درصد و دخانیات با 45.8 درصد، سه گروه کالایی دارای بیشترین تورم نقطه ای در آبان هستند. در سوی دیگر نیز گروه های مبلمان و لوازم خانگی با 36.1 درصد، بهداشت و درمان با 35.5 درصد و ارتباطات با 16.3 درصد تورم نقطه ای، کمترین میزان از این شاخص را دارا بوده اند. تورم سالانه کماکان نزولیبه رغم افزایشی بودن تورم ماهانه ونقطه ای، شاخص تورم سالانه که رشد متوسط قیمت ها در یک سال منتهی به هر ماه، نسبت به دوره قبل از آن را اندازه می گیرد، در آذرماه کماکان نزولی است. به طوری که این شاخص از 44.9 درصد در آبان به 44.4 درصد در آذر رسیده است. گوشت قرمز دست نیافتنی تر شدگوشت به عنوان یکی از ضروری ترین کالاهای خوراکی، جزو سه خوراکی پر تورم در آذر قرار گرفته است. با این حال مسئله این‎جاست که قیمت این کالا که به‎طور معمول یکی از گران ترین کالاهای خوراکی در مقیاس وزن به شمار می رفته، هم اینک به سطوح بالایی رسیده و آن را بیش از پیش از دسترس اقشار ضعیف دورتر کرده است. طبق گزارش رسمی مرکز آمار، قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفند  که در آذر سال گذشته بیش از 204 هزار تومان بوده، در آبان امسال به حدود 2.5 برابر یعنی بیش از  497 هزار تومان رسید. در ادامه این رقم در آذر، با نرخ 2.5 درصد روبه‎رو شد. به طوری که حداقل قیمت این کالا در استان های کشور 390 هزار تومان، حداکثر آن 565 هزار تومان و میانگین آن 483 هزار تومان ثبت شد. این ارقام رشد به‎طور متوسط 136 درصدی قیمت گوشت از آذر گذشته تا آذر امسال را نشان می دهد. تازه ترین وضعیت تورم خودرو و اجاره بها

از جمله گروه های کالایی مورد توجه مردم، خودرو و اجاره بها با سهم بیش از 37 درصد در سبد مصرفی مردم هستند. در این زمینه، داده های مرکز آمار حاکی از این است که «خرید وسایل نقلیه»   یا «استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی»، با رشد اندک ماهانه 0.5 و 0.8 درصد روبه‎رو شده و این دو گروه هزینه نسبت به آذر سال گذشته بیش از 34 درصد رشد داشته اند.اما در مورد اجاره بها که به‎طور متوسط وزن بیش از 33 درصد در محاسبات تورمی مرکز آمار دارد، این قلم هزینه در آذر با رشد ماهانه 3.6 و نقطه ای 40.3 درصد روبه‎رو شده است. به عبارت دیگر قراردادهای اجاره نسبت به آذر سال قبل 40.3 درصد افزایش یافته اند.

همچنین ببینید

اداره تئاتر شهر را نیلی برعهده گرفت

اداره تئاتر شهر را نیلی برعهده گرفت

با رفتنی شدن جواد طاهری از مدیریت مجموعه تئاتر شهر، حمید نیلی، مدیرکل هنرهای نمایشی تا معرفی مدیر جدید، اداره این مجموعه‌ را برعهده گرفت.