اتحاد ملت و انتخابات؛ گزینه اختلافی به جای ائتلافی
اتحاد ملت و انتخابات؛ گزینه اختلافی به جای ائتلافی

اتحاد ملت و انتخابات؛ گزینه اختلافی به جای ائتلافی

صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

یکی از احزاب اصلاح‌طلب که به واسطه نزدیکی‌اش به رییس دولت اصلاحات، بی‌تردید نقش مهمی در نوع بازیگری این جریان در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایفا خواهد کرد، اتحاد ملت است. این حزب که عمدتا‌‌ توسط بازماندگان جبهه منحل شده مشارکت اداره می‌شود همچون بقیه احزاب اصلاح‌طلبی، در آستانه خرداد‌1400 با اختلافاتی پیرامون نحوه کنش سیاسی خاصه در مورد حمایت از نامزد مواجه هستند. با این وجود، صداهایی از اتحاد، حول «یار مصدق» به گوش می‌رسد.‌با اینکه حزب اتحاد ملت در میان احزاب اصلاح‌طلب، نوعا‌‌ با ناب‌گرایی و رادیکالیسم شهره است اما در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد رگه‌های تقلیل‌گرایی در میان آن‌ها بروز کرده است.   احتمال تمایل اتحاد به گزینه‌ای اصلاح‌طلب اما غیرمشارکتی دور از ذهن نیست. هر چه هست، اختلافات در این حزب رادیکال بر سر تیپیکال نامزد اجماعی، جدی به نظر می‌رسد.  اتحاد در دو راهی تقلیل‌گرایی-ناب‌گراییاولین‌بار عبدالله ناصری، عضو شورای مشورتی خاتمی و از چهره‌های نزدیک به حلقه اتحاد ملت، بود که اردیبهشت امسال در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین، با اعلام اینکه اصلاح‌طلبان بهتر است به سراغ تیپ‌هایی چون معین، صفایی‌فراهانی یا رضا خاتمی بروند، تاکید کرد: چون این چهره‌ها هم شایستگی و توانایی لازم را برای اداره امور دارند و هم به احتمال بسیار زیاد می‌توانند نظر مثبت مردم را برای رأی دادن جلب کنند. اما مساله این است که ممکن است با معرفی هر‌یک از این سه نفر، عده‌ای به جامعه چنین القا کنند که اصلاح‌طلبان با معرفی معین، صفایی‌فراهانی یا رضا خاتمی به نوعی اعلام دعوا کرده‌اند.  علاوه بر این اسامی، چهره‌های دیگری مانند محمدرضا ظفرقندی، رییس سازمان نظام پزشکی؛ عباس آخوندی، وزیر مستعفی دولت روحانی و محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مورد توجه برخی جناح‌های اتحاد ملت هستند. در این میان اما چهره‌های دیگری نیز برای احراز عنوان نامزدی حزب اتحاد برای انتخابات‌1400 مطرح هستند.  روزنامه اعتماد در شماره 6‌آذر خود گزارشی تحت عنوان «اتحاد با ایده اصلاح‌طلبی بدون لکنت» نوشت که نشان می‌داد حزب نزدیک به خاتمی با وجود رویکرد ناب‌گرایانه همیشگی، در دوراهی مبتلابه بقیه احزاب اصلاح‌طلب یعنی «ناب‌گرایی-ائتلاف‌گرایی» گرفتار شده است.  

اعتماد در گزارش خود با تاکید بر اینکه «حزب اتحاد ملت ایران نیز همچون باقی احزاب اصلاح‌طلب در میانه چندراهی کاندیدای تماما‌‌ اصلاح‌طلب و نزدیک به این طیف یا گزینه‌ای صرفا‌‌ اصلاح‌طلب اما نه اتحادی و مشارکتی قرار گرفته است»، نوشت: «پس از مدتی تأیید و تکذیب‌های تلویحی مشخص کرد که گزینه جدی و مورد اجماع حزب اتحاد تنها محمدرضا خاتمی، نایب‌رییس مجلس ششم و برادر کوچک سیدمحمد خاتمی است. اتحاد با خاتمی وارد رایزنی جدی شد اما گفته می‌شود که او هنوز نپذیرفته است. شنیده‌ها نشان می‌دهد که او تمایل چندانی برای بازگشت به صحنه و عرصه سیاست‌ورزی ندارد. هرچند گویا رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد و البته نتیجه آن هنوز مشخص نیست.»اتحاد روی ظریف   ؟با وجود چهره‌های مذکور که بیشتر از بقیه مورد توجه اتحاد‌ملتی‌ها بوده‌اند، برخی شنیده‌ها از محمدجواد ظریف  به‌عنوان نامزد مورد نظر این حزب حکایت دارد. با نگاه به رویکرد رادیکالی  اتحاد ملت نسبت به امر دیپلماسی نیز می‌توان گرایش این حزب به محمدجواد ظریف را فهمید. این حزب در مقایسه با بقیه احزاب اصلاح‌طلب، بیشتر به این ایده گرایش دارد که باید بی‌حرف پیش و بدون بهانه دادن به دست طرف مقابل، پشت میز مذاکره با آمریکا نشست و همه مشکلات اعم از تحریم‌های اقتصادی و حتی موضوعات مرتبط با موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای را با رایزنی‌های سیاسی حل و فصل کرد. با این پیشینه معرفتی، ظریف می‌تواند در قامت یک دیپلمات باسابقه، برای اتحاد ملتی‌ها گزینه مناسبی جهت حمایت باشد. مردادماه امسال، پس از آنکه آمریکا تحریم‌هایی را علیه وزیر امور خارجه کشورمان اعمال کرد، این حزب اتحاد ملت بود که در بیانیه‌ای به‌طور تمام قد از ظریف حمایت کرد. اتحاد در آن بیانیه، تصریح کرد: «حزب اتحاد ملت، همه مردم ایران‌دوست را به حمایت از دکتر ظریف فرا می‌خواند. امروز روزی است که به‌دور از  اختلاف نظرها باید یکصدا از ظریف که نماد قدرت دیپلماسی ایران است،  حمایت کنیم.» از سویی، انتقادات بی‌پرده وزیر امور خارجه به مخالفان دولت و بزرگ‌ترین حاصل دولت، یعنی برجام(از جمله مورد اخیر که به شکلی بی‌سابقه رفتار سیاسی اصول‌گرایان و نیز کارنامه دولت احمدی‌نژاد در حوزه مذاکرات هسته‌ای را به نقد کشید) بالقوه می‌تواند ظریف را در چشم رادیکال‌های اصلاح‌طلب من جمله اتحادی‌ها، به‌عنوان چهره‌ای اصلا‌‌ اصلاح‌طلب با گرایش‌های اعتراضی جا بیندازد و باعث شود تا «ظریف» به گزینه محبوب ایشان بدل گردد.  با وجود گرایش برخی نحله‌های اتحاد به ظریف، برخی در این حزب منتقد حضور انتخاباتی وزیر خارجه و حمایت این حزب از اویند. برای نمونه جلال جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی اتحاد ملت چندی پیش در گفت‌وگویی با نامه نیوز، تصریح کرد: «آقای ظریف در حوزه عملکرد خود موفق نبوده است و در چند جلسه اخیر در مجلس نیز نشان داد فرد توانمندی نیست. او چندین سال است وزیر امور خارجه است و هنوز نتوانسته چهار تا سفیر را تغییر دهد و سفرای او اکثرا‌‌ همان سفرای دوره احمدی‌نژاد هستند. به نظر من او با استقبال مردم مواجه نمی‌شود.»با وجود استراتژی حمایت از گزینه اختصاصی در یک سطح دیگر بحث حمایت از ظریف مطرح‌شده که درنهایت ممکن است به دلیل تأیید ظریف به نامزد نشدن به حمایت برخی از آن‌ها از گزینه ائتلافی و برخی دیگر به عبور از انتخابات بینجامد.  البته دراین‌میان حمایت احتمالی از ظریف موجب می‌شود که اختلاف آن‌ها با کارگزاران بالا بگیرد.  

همچنین ببینید

پاسخ ترامپ به هریس برای مناظره دوم

پاسخ ترامپ به هریس برای مناظره دوم

ایلنا : دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش روی این کشور ایده مناظره دوم انتخاباتی خود با کامالا هریس را رد کرد.