فرهیختگان/متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در اخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
داماک که گفته میشود دونالد ترامپ هم یکی از سهامداران آن است، در شرایطی که بر اثر شروع کرونا بازار ملک دچار رکود جدی شده، با بهکارگیری بسیاری از هنرپیشهها و ورزشکاران ایرانی در پیج اینستاگرامش، سعی در جذب سرمایههای ایرانی بهسمت دبی دارد.
میلاد جلیل زاده/ چند روز پیش فیلمی در فضای مجازی از سیدجواد هاشمی منتشر شد که در آن سرمایهگذاری روی ملک در دبی را تبلیغ میکرد و مشخصات یک شرکت داخلی بهنام داماک را که کارگزار این نوع سرمایهگذاری است، به مخاطبان میداد. این اتفاق چنان موجی از انتقادات را بهسمت جواد هاشمی سرازیر کرد که او بلافاصله ناچار به عذرخواهی از مخاطبانش شد. سیدجواد هاشمی هنرپیشهای است که از اولین روزهای حضور جلوی دوربین، در نقش شهدای دفاع مقدس و شخصیتهای مذهبی و مهربان ظاهر شده بود و در ایام مذهبی، خصوصا عزاداریهای محرم یا ماه مبارک رمضان، بهعنوان مجری برنامههای مذهبی و مناسبتی در تلویزیون ظاهر میشد. تبلیغ خرید ملک در دبی با عباراتی مثل لایفاستایل دبی چنین و چنان است، با چیزی که جامعه ایران از شخصیت او سراغ داشت، تناقض شدیدی پیدا میکرد. این بازیگر نقش شهید کشوری، با همان لحنی که در ماه رمضان از مردم طلب دعای خیر در حق همدیگر میکرد، سرمایهگذاری روی ملک در دبی را تبلیغ میکرد که چنین چیزی برای مردم و مخاطبان واقعا اشکآور بود.البته پیش از این هم حضور هنرپیشههای ایرانی در تبلیغات بازرگانی با انتقاداتی مواجه شده بود و پاسخی که به انتقادات مردم در این زمینه داده میشد، معمولا اقتباس سادهسازی و سطحیشدهای از گزارههای لیبرال است که زندگی و رفتار هرکس به خودش مربوط است و... البته تاکید بر این نکته که فلان شخص بازیگر است و نباید نقشهای او را با شخصیت واقعیاش اشتباه گرفت، پاسخ دیگری است که در این خصوص مطرح میشد، این درحالی است که اساسا هنرپیشهها بدون هواداری مردم هیچ قیمتی برای تهیهکنندگان، کارگزاران تبلیغات و بهطور کل تمام کسانی که به هرنحو پولی به آنها میپردازند، نخواهند داشت.بر این اساس یک بازیگر نمیتواند هم از هواداری هواداران بهره ببرد و به شهرت برسد و هم در زمان مقتضی بگوید که نظر مردم درباره هر رفتاری که من انجام میدهم بیمورد است. از طرف دیگر جواد هاشمی فقط بازیگر نقشهای مذهبی نیست و سالهاست با حضور در رویدادهای مختلف و انجام مصاحبههای گوناگون خودش را هم بهواقع چنین نشان داده است و بر همین اساس بلافاصله پس از بهراه افتادن یک موج منفی علیه اقدامی که کرده بود، از مردم عذرخواهی کرد. پیج اینستاگرام شرکت داماک با تعداد قابلتوجهی از هنرپیشهها و ورزشکاران ایرانی چنین کلیپهایی ساخته است. یک نگاه کلی به فهرست کسانی که در این تبلیغات حضور داشتهاند، مروری کلی بر نام بسیاری از پیشکسوتان یا حتی میانسالان عرصه بازیگری ایران هم خواهد بود؛ کسانی که در سالهای اخیر کارهای کمتری از آنها جلوی دوربین میبینیم. وقتی جواد هاشمی از بازی در یک آگهی بازرگانی به این سرعت عذرخواهی میکند، به آن معناست که در شرایط خاص، ناچار به انجام آن شده و خیلی از اعضای فهرست بلندبالای بازیگرانی که برای داماک تبلیغ کردهاند هم میتوانستند چنین شرایطی داشته باشند. در ادامه گفتوگو با سه نفر از هنرپیشههایی را میخوانید که در تبلیغات داماک حضور داشتهاند.رضا توکلی هنرپیشهای است که حضور همکارانش در چنین آگهیهایی را از سر ناچاری و تنگناهای مالی میداند و سینمای ستارهمحور دستساز دولت را که باعث میشود فقط تعدادی از هنرپیشهها متنعم باشند و باعث میشود هنرپیشهها تقریبا در 40سالگی بازنشسته شوند را عامل این وضعیت میداند. مهوش وقاری میگوید که تنگنای مالی نداشته، اما برای دیده شدن تن به چنین کاری داده است. او میگوید در حرفه بازیگری اگر کسی یک مدت دیده نشود، فراموش خواهد شد و شرایطی که برای پیشکسوتان در سالهای اخیر پیش آمده را یکی از عوامل حضور خیلی از آنها در چنین تبلیغاتی میداند، اما سومین نفر پندار اکبری و جوانتر از افراد دیگر هم است. او مدافع کاری است که خودش و همکارانش انجام دادهاند و حتی درباره اینکه آیا تبلیغ یک تجارت درصورتیکه منجربه خروج ارز از کشور شود، کار صحیحی هست یا نه، میگوید چه کسی گفته که خرید مسکن در دبی صرفا موجب خروج ارز از ایران میشود؟ شاید کسی در آنجا خانه خرید و کار صادرات از ایران به دبی را سامان داد... . اکبری البته از اینفلوئسنرها و شاخهای مجازی که جنسهای نامطمئن را تبلیغ میکنند انتقاد کرد و مشکلاتی که بسیاری از هنرمندان دارند هم توسط او مورد اشاره قرار گرفت. داماک که گفته میشود دونالد ترامپ هم یکی از سهامداران آن است، در شرایطی که بر اثر شروع کرونا بازار ملک دچار رکود جدی شده و خیلی از ایرانیهایی که روی املاک در خارج از کشور سرمایهگذاری میکردند را از این کشور عربی حاشیه خلیجفارس بهسمت بازار املاک ترکیه برد، با بهکارگیری بسیاری از هنرپیشهها و ورزشکاران ایرانی در پیج اینستاگرامش، سعی در جذب سرمایههای ایرانی بهسمت دبی دارد.واضح است که شرایط اقتصادی ایران در وضعیتی نیست که بتوان با موضوعی مثل خروج ارز از کشور و سرمایهگذاریهای غیرمولد در بازار همسایگان، بهراحتی کنار آمد. اما مساله وضعیت نابسامان بخشی از هنرمندان ایرانی که بسیاری از آنها را ناچار میکند در تبلیغات چنین شرکتی همراهی کنند، بحثی جداگانه است که باید به آن رسیدگی شود. گفتنی است، برای تنظیم این گزارش تعداد گفتوگوهای بیشتری انجام شد که باقیشان بهدلیل بیسرانجامی و عدم تمایل مصاحبهشوندگان منتشر نمیشود. در جریان این گفتوگوها مشخص شد عموما چهرههای پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران که برای هنر اصالت بیشتری قائل هستند، حتی اگر در تبلیغات چنین شرکتی یا شرکتهای مشابه آن بازی کرده باشند، نسبتبه کار خود احساس مسئولیت دارند و موضع تدافعی اتخاذ نمیکنند و آن را از سر ناچاری میشمارند. اما در نسل جدیدتر استدلالهای غلط و ضعیف و مبتذلی با این محتوا که کار هرکس به خودش مربوط است یا پول درآوردن جرم نیست، درباره اینکه تعدادی از هنرپیشهها، سرمایهگذاری ایرانیها روی املاک دبی را تبلیغ کرده بودند ارائه میشد و آنها زیر بار هیچ نقدی نرفتند.