کسی پاسخگوی سهامداران نیست
کسی پاسخگوی سهامداران نیست

کسی پاسخگوی سهامداران نیست

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در کم خبر به معنای تاییدش نیست

روز گذشته بازار سرمایه ریزش شدیدی را در شاخص کل و شاخص‌های اصلی تجربه کرد؛ شاخص کل بورس 35 هزار واحد سقوط کرد و به رقم یک میلیون و 340 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش ۱۰ هزار و ۲۸۷ واحد به رقم ۳۶۰ هزار و ۱۳۶ واحد رسید. البته که وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون باعث نگرانی‌های فراوانی بوده و بسیاری از کارشناسان ادامه یافتن روند فعلی را برای آن ناامیدکننده و خلاف جهت اعتمادزایی می‌دانند.

وضعیت بازار سرمایه انتقاداتی را نیز متوجه وزیر اقتصاد کرد. اما نباید ازاین مهم غافل شد که مهم‌ترین انتقاد به رییس‌جمهور و وعده‌هایش مبنی بر به سامان کردن بورس، وارد شد. بسیاری از سهامداران و البته کارشناسان این بازار بر این باورند که ریزش‌های اخیر بازار سرمایه که روز گذشته به اوج خود رسید خلاف وعده‌های دولت است. برخی کارشناسان معتقدند دلیل ریزش این روزهای بازار سرمایه وجود برخی ابهامات سر راه این بازار است و احتمالا این ریزش تا نیمه آبان ماه ادامه داشته باشد. سعید جعفری، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با ابهامات زیادی مواجه است، اظهار کرد: مشکل اساسی که بازار با آن مواجه است، نرخ بالای سود بهره بدون ریسک یا همان نرخ اوراق است. نرخ بهره بین بانکی نسبت به تابستان سال جاری که شرایط بازار خوب شده بود حداقل دو درصد افزایش یافته است. این عامل مهمی است. رفتار دولت که در حال انتشار اوراق و اجرای سیاست‌های انقباضی و جمع‌آوری نقدینگی است باعث شده در بازار سرمایه شاهد حضور پول‌های پارک شده نباشیم. جعفری در ادامه گفت: همچنان هم با ابهام آینده مذاکرات مواجه هستیم و چشم‌انداز تورم شدید مانند دوره‌های قبل وجود ندارد. به همین دلیل فعالین بازار نمی‌دانند نرخ ارز که عامل مهمی در وضعیت سودآوری شرکت‌ها است را چند در نظر بگیرند. از سوی دیگر نگرانی درمورد اینکه دولت بخواهد در بودجه سال آینده چه تصمیمی برای حامل‌های انرژی بگیرد وجود دارد و این نگرانی باعث شده است شرکت‌های انرژی بر علی‌رغم اینکه ارزنده هستند مورد توجه نباشند.

محمدرضا معتمد، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها در مورد دلایل ریزش شاخص کل بورس تهران گفت: یکی از دلایل مهم بازار‌های موازی است که نرخ موثر بهره در بازار بانکی بالا رفته است، دلیل دیگر ابهامی است که برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ خوراک صنایع مانند پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات اساسی وجود دارد. دلیل سوم نگرانی از قیمت‌گذاری دستوری برای محصولاتی مانند سیمان، خودرو و فولاد است که سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. او افزود: دولتمردان که در امور اقتصادی وارد می‌شوند، باید استراتژی خود برای امسال و سال آینده را به روشنی بیان کنند تا ابهام برای سرمایه‌گذاران به وجود نیاید. معتمد دلیل چهارم ریزش بورس را در فضای بین‌المللی و تعامل و توافق با کشور‌های دیگر دانست که هنوز مساله نقل و انتقال پول و ارز حل نشده است. این کارشناس بورسی در مورد اینکه آیا سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز‌ها و خروج پول از دلایل ریزش به شمار می‌رود، گفت: «بازار رمزارز‌ها متاسفانه جذاب شده، بخشی از پول‌های این بازار از بورس خارج شده و بخشی از پول‌ها نیز از بازار‌های دیگر می‌آید، اما هنوز روشن نیست چقدر از پول‌هایی که به رمزارز‌ها می‌رود از بورس خارج شده است، چون بازار رمزارز‌ها غیررسمی و غیرشفاف است و آماری در این زمینه وجود ندارد. البته که در میان کارشناسان، منتقدان دیگری نیز وجود دارند که از وضعیت بازار سرمایه گله‌مند هستند.» حمید رسایی از فعالان سیاسی اصولگرا وضعیت بورس را به «زلزله»  تشبیه کرد و در توییتی نوشت: «آقای رییسی سفر شما به استان‌ها و بررسی مشکلات مردم خصوصا مناطق زلزله‌زده، دل‌ها را امیدوار کرده و باید ادامه پیدا کند. فراموش نکنید مدتی است در بازار سرمایه هم زلزله چند هزار ریشتری آمده و آوار روی سر بازار سرمایه خراب شده. همه منتظر شما به این منطقه و اتخاذ تصمیمات مناسب هستند.» از ابتدای آبان ماه تاکنون شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد سقوط داشته، در حالی که ارزش معاملات دو بازار در روز‌های رونق به بالای ۳۲ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود. 

همچنین ببینید

زمان پخش سریال «مختارنامه» مشخص شد

زمان پخش سریال «مختارنامه» مشخص شد

سریال «مختارنامه» از شنبه، ۱۶ تیر همزمان با شب اول محرم روی آنتن آی فیلم می رود.