روایت همتی از ناراحتی روحانی و عصبانیت جهانگیری بخاطر نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰
روایت همتی از ناراحتی روحانی و عصبانیت جهانگیری بخاطر نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰

روایت همتی از ناراحتی روحانی و عصبانیت جهانگیری بخاطر نامزدی‌اش در انتخابات ۱۴۰۰

آگاهی نو/ متن پیش رو در «آگاهی نو» منتشر شده و بازنشر آن در کم خبر به معنای تاییدش نیست.

عبدالناصر همتی درباره واکنش جهانگیری به نامزدی‌اش در انتخابات 1400 گفت: آقای جهانگیری گفتند در لیست اصلاح‌طلب‌ها شما رای نداشتید، گفتم جنابعالی حتما حمایت می‌کنید. آقای جهانگیری گفت نه، من به هیچ وجه از شما حمایت نمی‌کنم. 

همتی در خصوص ورود به انتخابات 1400 و واکنش روحانی و جهانگیری به این موضوع در شماره جدید «آگاهی نو» گفت:

روزهایی بود که همه ثبت نام می‌کردند و بحث این بود که چه کسی می‌آید و چه کسی نمی‌آید. با آقای روحانی از ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بیرون آمدیم، سرپا صحبت می‌کردیم، به آقای روحانی گفت که برخی از دوستان به من می‌گویند کاندیدا شوید. به آقای روحانی گفتم شرایط به این صورت است، اما من بدون نظر شما که نمی‌روم پیش از هر چیزی اجازه می‌گیرم. گفت چه کسانی کاندیدا شدند؟ گفتم نمیدانم شنیده‌ام که عده‌ای کاندیدا می‌شوند. ایشان هم راجع به یکی دو نفر صحبت کرد که شاید صلاح ندانند من بگویم. گفتند فلان فرد این مشکل را دارد و اگر نه می‌توانست کاندیدای خوبی شود. یک باره آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور به جمع ما پیوست، گفت مشخص نیست چه کسانی کاندیدا شوند، اما فکر می‌کنم در برخی گروه‌های اصلاح‌طلب مثل کارگزاران از جهانگیری یا همتی صحبت می‌کنند. چون صحبت بود که کارگزاران قرار است همتی را حمایت کنند و در عین حال هم جهانگیری مطرح بود و اصلاح‌طلبان هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده بودند. آقای روحانی گفت پس بالاخره باید صحبت کنیم، حالا همه بروند شرکت کنند ببینیم چه می‌شود. یک طوری گفت که برداشت می‌شد یعنی شما هم بروید شرکت کنید و من تقریبا این را به عنوان اجازه در نظر گرفتم. گفت شرکت کنند تا ببینیم نتیجه صلاحیت‌ها چه می‌شود. 

می‌گویند آقای روحانی نمی‌دانسته شما کاندیدای ریاست جمهوری هستید یا می‌شوید؟

من آخرین روز ثبت نام به وزارت کشور رفتم، ثبت‌نام کردم و فردای آن روز ساعت ۸ صبح جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی بود. آقای روحانی یک باره گفت شما برای چه رفتید ثبت نام کردید؟ گفتم با خودتان هماهنگ کردم، گفت چه زمانی؟ گفتم سر پایی صحبت کردیم. گفت آن که جلسه نبود. گفتم چه فرقی می‌کند آقای دکتر با شما صحبت کردم و گفتید ثبت‌نام کنید، حالا ثبت‎‌نام کرده ام و کاری نمی شود کرد. خیلی بحث ادامه پیدا نکرد. من در آخرین لحظات ثبت‌نام کردم. ساعت ۳ یا ۴ بعدازظهر یک باره تصمیم گرفتم که بروم. مدارکم همراهم بود ولی مردد بودم برای ثبت‌نام، بعد از تصمیم سریعا به وزارت کشور رفتم. متنی را که قبلا آماده کرده بودم خواندم. پس از آن این اتفاق رخ داد. نوبت به تأیید صلاحیت‌ها رسید. بعدازظهر که لیست کاندیداهای تائید صلاحیت شده را اعلام کردند، دیدم اسم من هست و نام بقیه نیست. فردا صبح متأسفانه جلسه ستاد اقتصادی دولت بود! می‌گویم که جزو سخت‌ترین جلساتم همین ۴ جلسه در هفته بود؛ دو جلسه هیات دولت و ۲ جلسه ستاد اقتصادی. ولی جلسه آن روز سخت‌تر. در آن جلسه آقای جهانگیری خیلی عصبانی به نظر می‌رسیدند. بحث‌هایی در خصوص تایید صلاحیت‌ها و اینکه دولت چه کاری باید بکند، شد. آقای روحانی گفت آقای همتی شما می‌خواهید بمانید؟ گفتم یعنی چه؟ گفت یعنی می‌خواهی انتخابات را ادامه بدهی یا استعفا می‌دهی؟ گفتم الان که تأیید صلاحیت شدم، استعفا بدهم؟ معنایی ندارد و اگر با این ترکیب تاییدشده کنار بروم، برای نظام خوب نیست. گفت نمی‌شود، شما یا باید بانک مرکزی باشید یا در انتخابات، باید یکی را انتخاب کنید. خیلی صریح این حرف را زد. آقای جهانگیری گفتند در لیست اصلاح‌طلب‌ها شما رای نداشتید، گفتم جنابعالی حتما حمایت می‌کنید. آقای جهانگیری گفت نه، من به هیچ وجه از شما حمایت نمی‌کنم. من تعجب کردم که آقای جهانگیری چرا چنین برخوردی کرد!

همچنین ببینید

عیسی زارع‌پور؛ از هدف‌گذاری تا اجرا/ اینفوگرافیک

عیسی زارع‌پور؛ از هدف‌گذاری تا اجرا/ اینفوگرافیک

مثل یک فیلم ناتمام یا رمانی که صفحات آخر آن چاپ نشده، ماجرای دولت سیزدهم، و به تبع آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ناگهان به پایان رسید و برنامه‌هایی که وزیر و معاونانش در دستور کار داشتند ناتمام ماند. در چنین وضعیتی عیسی زارع‌پور در مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند بگوید کارنامه‌اش سزاوار ارزیابی نیست؛ اما آنچه در سه سال گذشته به زمین واقعیت رسیده است، جهت‌گیری وزارتخانه را نشان می‌دهد و می‌توان چنین برداشت کرد که اگر اتفاق نامنتظره‌ای رخ نمی‌داد، ادامه راه نیز طی می‌شد.