«گفت‌وگو» وظیفه امروز ماست
«گفت‌وگو» وظیفه امروز ماست

«گفت‌وگو» وظیفه امروز ماست

آرمان ملی/متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در کم خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیستیادگار امام با برشمردن شروط و لوازم «گفت وگو» تأکید کرد:  اولین مولفه لازم در گفت‌وگو، «وجود نقطه‌ای مشترک برای سخن گفتن با یکدیگر» است. آیت‌ا... سید حسن خمینی در دیدار مهمانان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی طی سخنانی یادآور شد: یکی از بزرگ‌ترین آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، «تلاش برای وحدت امت اسلامی» بود. البته این تلاش‌ها پیش‌تر در مقاطعی توسط بعضی بزرگان اهل سنت و نیز در جامعه شیعه توسط مرجع عالیقدر آیت‌ا... العظمی بروجردی شکل گرفته بود، ولی وقتی انقلابی به عظمت انقلاب ایران که چشم‌های تمام دنیا را به خود معطوف کرده بود، حامل پیامی در این راستا بود دل‌های مسلمانان شیعه و سنی را به خود جلب کرد و «بیداری اسلامی» شکل گرفت. وی یادآور شد: قضیه فلسطین قبل از انقلاب ایران یک جریان پان عربیستی و گاهی هم یک جریان چپ بود، اما انقلاب اسلامی آن را تبدیل به یک مسأله «اسلامی» کرد. اگر قبل از آن سازمان آزادیبخش فلسطین با رگه‌های عربی مطرح بود، بعد از انقلاب حرکت مقاومت اسلامی(حماس) شکل گرفت و موضوع فلسطین تبدیل به یکی از آرمان‌های انقلاب ما شد.

سید حسن خمینی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر آن شد که هر جا فریاد «یاللمسلمین» بلند شود، از آن دفاع شود و از همین رو، هزینه‌ای که ایران بابت حمایت از مسلمانان غیر شیعه و خصوصا ملت فلسطین که در آن برادران اهل سنت زندگی می‌کند، داده است؛ بیش از هزینه دفاع از شیعیان بوده است. وقتی قرار شد شوروی به افغانستان حمله کند، قدرتی که انقلاب ایران در مقابله با استعمار شوروی به خرج داد برای یک کشور «اسلامی» بود و به شیعه و سنی بودن مردم آن کشور توجه نشد. سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه وظیفه امروز ما گفت‌وگوست، گفت: ما به عنوان عالمان مذاهب اسلامی- چه عالمان دین و چه حوزه‌های دیگر- تنها راهمان، گفت‌وگو با یکدیگر است و اگر این نشست را بسیار ارزشمند می‌دانیم به دلیل بسترسازی آن برای گفت‌وگوست. وی سپس در تبیین ویژگی‌های گفت‌وگو و نتایج و نقاطی که باید به آن رسید، گفت: اولین مولفه لازم در گفت‌وگو، «وجود نقطه‌ای مشترک برای سخن گفتن با یکدیگر» است. در گفت‌وگو باید به دنبال یک حقیقت و میدان مشترک باشیم. وی دومین شرط گفت‌وگو را «موضع برابر» دانست و تأکید کرد: در گفت‌وگو، تفوق بر دیگر معنا ندارد. ما هم پایه یکدیگر هستیم. سید حسن خمینی ادامه داد: شرط سوم این است که قرار نیست در خلال گفت‌وگو یکدیگر را مجاب کنیم؛ قرار نیست کسی تن به عقیده دیگری بدهد. طبیعی است که نه من به واسطه ادلّه ظاهری تن به عقیده شما می‌دهم و نه شما به عقیده من، بلکه اینها بحث‌های آکادمیک است. گفت‌وگو برای مجاب کردن همدیگر نیست، بلکه برای پرداختن به دردهای مشترک و یافتن راهکار برای این مشکلات است. وی شرط چهارم گفت را «عدم توهین به مقدسات یکدیگر» عنوان کرد و یادآور شد: این شرط به صورت بسیار پررنگ در کلام رهبر معظم انقلاب مشاهده می‌شود و در این راستا فتوای مهم ایشان در تحریم توهین به مقدسات اهل سنت بسیار مهم است.

همچنین ببینید

مانع اصلی مذاکرات آتش بس غزه مشخص شد

مانع اصلی مذاکرات آتش بس غزه مشخص شد

ایرنا : غازی حمد عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانع تکمیل توافق آتش‌بس در غزه است.