همدلی/متن پیش رو در همدلی منتشر شده و بازنشر آن در کم خبر به معنای تاییدش نیست
سیدعزت الله ضرغامى وزیر میراث فرهنگی و گردشگری دولت رئیسی تلاش میکند که مشی سالهای اخیر خود را دنبال کند. سازی متفاوت وگاه مخالف با اصولگرایان میزند و میخواهد خود را فردی امروزی و میانهرو نشان دهد. سازی که با عملکرد او در دوران مدیرتش در صداوسیما همخوانی ندارد. ضرغامی وقتی از صداوسیما کنار رفت در دفتر در خیابان پاستور ساکن شد و همانجا بود که فعالیتهای اینستاگرامی خودش را گسترش داد و صبحانههای فرهنگی و سیاسی برگزار کرد. همانجا هم بود که تلاش میکرد ادبیاتی متفاوت از اصولگرایان داشته باشد. از همان سالها بسیاری معتقد بودند که ضرغامی سودای ریاست جمهوری دارد هرچند که به ریاست جمهوری نرسید اما بالاخره توانست به وزارت برسد.
حالا همه در کسوت وزیر گردشگری گرچه عملکردش بهشدت مورد نقد کارشناسان این حوزه است اما او همچنان تمرکز خود را بر حفظ تفاوتش با سایر سیاسیون نگه داشته است. او چندی پیش در توییتر خود نوشت: «بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بنبست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روشهای ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمیشود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.»او چندی بعد نیز در توییتر خود درباره امر به معروف و نهی از منکر یک مطلب جنجالی نوشت و گفت: «امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای همگانی است. هر وقت این مسئولیت، حکومتی، اداری و آمرانه شد، نتیجه عکس داد. و وقت آن است که از گذشته عبرت بگیریم و در روشهایمان تجدیدنظر کنیم. این تغییر راهبرد، شجاعت میخواهد از جنس همان شجاعتی که امام (ره) به ما آموخت.» این توییت او با واکنشهای منفی زیادی از سوی مقامات مواجه شد که در نهایت ضرغامی را مجبور کرد درباره آن توضیح دهد. بعد از حاشیهساز شدن این توئیت برخی نمایندگان مجلس نیز تذکراتی به وزیر میراث فرهنگی دادند.
وی توضیحات خود را دراین باره منتشر کرد و در یادداشتی نوشت: «دوستان دلسوز خودم، امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است که در توییت قبلیام با جمله: امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای همگانی است، بر اهمیت، ضرورت و فراگیری این اصل مهم تاکید کردهام. مقاله «واجب فراموش شده» در باب اهمیت این اصل مهم که قبلاً نوشتهام، در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامیام منتشر شده است. معتقدم این وظیفه اگر براساس نگاه حکیمانه شهید مطهری و با رعایت همه اصول و ضوابط مکتبی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات جامعه اصلاح خواهد شد. متاسفانه برخی از دوستان بدون توجه به صراحت من در توییت اول، صرفا براساس جمله کنایه و مطایبه توییت دوم که کاملا روشن و قابل درک است، برداشت ناقصی از موضوع داشتهاند که قابل احترام است. وظیفه میدانم در مقابل فتنهها و کژیها با روش خاص خودم در فضای مجازی نقشآفرینی مؤثر داشته باشم. و دین خود را به انقلاب و مردم ادا کنم. از همه دوستای که با دلسوزی و محبت نقطه نظرات خود را به من منتقل کردند، تشکر میکنم.»او در این روزها که فضای اجتماعی کشور ملتهب است در توییتر خود ژست منتقدان را به خود گرفته و گاه از تصمیمات حاکمیتی نیز انتقاد میکند. ضرغامی اخیرا در توییتی نوشته است: «مدتی پیش در مورد ستاد امر به معروف توییتی زدم و مورد گله قرار گرفتم که چرا این نهاد مقدس را تضعیف میکنم؟ امروز که ظاهرا همهیِ آن دوستان به همین نتیجه رسیدهاند، میگم: باباجون مردم اگر نخوان امر به معروف بشن باید کیو ببینن؟»
از دیگر توییت های پر بازدید او این بوده: «کومله و دمکرات و منافق کیلو چند؟ اجمالا مشغول بچههای دهه هشتادی خودمان شدیم. آنها را درک نمیکنیم و آنها هم مارا نمیفهمند. آنها را دریابیم و عقبماندگیها و غفلتها را جبران کنیم.» هرچند که ضرغامی تلاش میکند با این توییت های خود افکار عمومی را جلب کند اما معمولا هربار تعداد واکنشهای منفی او بیشتر است. بسیاری عملکرد او را در دوران صداوسیما و همچنین اقدامات غیرکارشناسیاش در میراث فرهنگی را متذکر میشوند.
انتقاد علمالهدی از ضرغامیاو البته روز گذشته در خطبههای نماز جمعه مشهد نیز مورد انتقاد سید احمد علمالهدی، امام جمعه این شهر واقع شد.علم الهدی با اشاره به برخی حوادث این روزها و تحرکات مخالفان حجاب گفت:« آقایی که دانسته یا نادانسته توییت میزند و میگوید «مگر مردم مجبورند که امر به معروف کنند و نهی از منکر بشوند»، به قرآن، فریضه الهی و اصول قانون اساسی پشت پا زده و بیتوجهی میکند.»وی با اشاره به انگیزههای انتخاباتی برخی افراد، افزود:« مردم به فریضه الهی نیاز دارند تا امر به معروف بکنند و نهی از منکر بشوند. جریان لائیک و بیمذهبی که در خیابان هستند و قانون، حجاب و اسلام را زیر پا میگذارند، هرکدام یک هدف مشخص دارند؛ یا به دنبال پناهندگی هستند و یا قصد بهرهبرداریهای انتخاباتی را دارند اما خواص بیبصیرت باید بگویند که چرا با یک توییت، به قرآن پشت پا میزنند. همان خواص بیبصیرتی که در فتنه 88 اسباب زحمت شدند و امروز هم در تشخیص حق دچار مشکل هستند و قصد دارند تا از جریان لائیک جامعه، یک اردوی سیاسی بسازند.»