یک اقتصاددان: به رئیسی آمار اشتباه داده اند
یک اقتصاددان: به رئیسی آمار اشتباه داده اند

یک اقتصاددان: به رئیسی آمار اشتباه داده اند

هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشار آن در کم خبر به معنای تاییدش نیست

حسین راغفر، اقتصاددان در واکنش به آمارهای ارائه‌شده توسط رئیس‌دولت درباره وضعیت اقتصادی و اشتغال با بیان اینکه موجب تاسف است که این آمارها به مسئولان کشور گفته می‌شود تا مقامات به این آمارها استناد کنند، به هم‌میهن گفت: «تردیدی وجود ندارد که مردم این آمارها را نمی‌پذیرند. آمارهایی که توسط مشاوران، وزرا یا افراد دیگر به مقامات ارشد ارائه می‌شود، تنها موجب دلخوشی مقامات می‌شود که دولت در مسیر اصلی در حرکت است. رئیس دولت که اقتصاددان نیست و منبع اظهارات او تیم اقتصادی اوست. البته ارائه آمارهای اشتباه تنها مختص دولت کنونی نیست و سال‌هاست که دولت‌ها آمارهای غیرواقعی به مردم می‌‌گویند. در حقیقت هر دولتی هر جور که تمایل داشته باشد، آمار می‌دهد.» او ادامه داد: «حقیقت رشد اقتصادی و تولید در کشور را مردم در کاهش قیمت‌ها باید حس کنند، نه در آمارهایی که اعلام می‌شود. اگر توسعه اقتصادی وجود داشته باشد باید آن را در اشتغال ایجادشده، حس کرد، اما رشدی که از آن سخن گفته می‌شود با همه محدودیت‌‌های موجود در کشور از جمله کاهش میزان صادرات، اتکای مجدد به فروش نفت و منابع طبیعی برای کسب درآمدهای کشور چگونه ایجاد شده است و چگونه دولت کنونی به این دستاوردهای اقتصادی دست یافته است؟»

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه باید به مردم توضیح داد شود که منبع این آمارها کجاست و چگونه این دستاوردها ایجاد شده است، تصریح کرد: «ارائه آمارهایی که دستاورد آن توسط مردم لمس نشود، تنها یک خروجی دارد و آن بی‌اعتمادی مردم به دولت و آمارهایی است که مسئولان اعلام می‌کنند. آمارهای کنونی که نشان‌دهنده وضعیت خوب اقتصادی است، به این بی‌اعتمادی دامن می‌زند زیرا مردم در کف بازار هستند و تورم را در سفره‌های خود می‌بینند. مردم با کاهش شدید قدرت خرید کالاهای اساسی مواجه شده‌اند. در این فضا چگونه می‌توان به آمارها اعتماد کرد. این آمارها بیش از آنکه مردم را فریب دهد، مسئولان را فریب می‌دهد، زیرا مردم در کف خیابان و سفره‌های خود می‌توانند لمس کنند اما مسئولان از جامعه فاصله دارند و این آمارها را باور می‌کنند. البته تردید دارم که مسئولان نیز این آمارها را قبول داشته باشند، اما در شرایط کنونی آنها آمادگی بیشتری برای پذیرش آمارها دارند.»

راغفر معتقد است که شاخص‌هایی که مطرح می‌شود هیچ تناسبی با واقعیت و بهبود زندگی مردم ندارد. از رشد اقتصادی هیچ نشانه یا خبری نیست، بنایراین تنها اعتماد عمومی سلب می‌شود. این اقتصاددان درباره تحقق ایجاد اشتغال که توسط رئیس دولت بیان شده است، تاکید کرد: «شواهدی که ما داریم دقیقا برعکس آمارهایی است که درباره اشتغال اعلام شده است. به دلایل متعددی از جمله با فشار سنگین بر تولیدکننده و کسبه، امروز بسیاری از بنگاه‌ها قادر به ادامه حیات در برابر افزایش نرخ مالیاتی نیستند. به نظرم برای راستی‌آزمایی این آمار باید‌ شاخص‌های آن را در افزایش سهم صندوق‌های بازنشستگی مشاهده کنیم که متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد اما اینکه مشاغل کجا ایجاد شده است باید افرادی که مدعی هستند آن را اعلام کنند که براساس چه مصادیقی می‌گویند که اشتغال ایجاد شده است؟» او تاکید کرد: «شاهد عکس این مسئله هستیم، زیرا بسیاری از بنگاه‌های تولیدی در آستانه ورشکستی هستند و بنگاه‌ها با تمام مشقات تلاش بسیار دارند که خودشان را حفظ کنند. یکی از مصادیق این اظهارنظر اعتباراتی است که بانک‌ها به بخش صنعت بخش خصوصی و مولد هرساله پرداخت می‌کنند، این در حالی است که مدت‌هاست بانک‌ها قفل شده‌اند، زیرا منابع لازم برای اعطای تسهیلات را ندارند. بنابراین در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که سرمایه‌گذاری از کجا ایجاد شده که این رشد اقتصادی و کاهش بیکاری ایجاد شده است؟ شواهد واقعی موید این است که تمامی این آمارها نمی‌تواند صحت داشته باشد.»

همچنین ببینید

درخواست تل‌آویو از واشنگتن/ ادعای نتانیاهو درباره آزادی اسرا

درخواست تل‌آویو از واشنگتن/ ادعای نتانیاهو درباره آزادی اسرا

ایرنا : دفتر نخست وزیر اسرائیل از آمریکا خواست در سیاست این رژیم دخالت نکند.