چراغ سبز «بلینکن» برای ادامه مذاکرات
چراغ سبز «بلینکن» برای ادامه مذاکرات

چراغ سبز «بلینکن» برای ادامه مذاکرات

آرمان امروز/متن پیش رو در «آرمان امروز» منتشر شده و انتشارش در «کم خبر» به معنای تایید آن نیست

رضا پورحسین| در تازه ترین اظهارنظرات پیرامون مذاکرات ایران و آمریکا، وزیر خارجه آمریکا درباره برجام گفت: هم اکنون مذاکرات احیای برجام و هسته‌ای وجود ندارد و قطعا هرتوافقی با ایران باید اهداف امنیتی ما را حفظ کند و منافع ما را برآورده سازد.وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول عدم احیای برجام دانست. در مقابل، تهران این موضوع را قبول ندارد و آمریکا را مقصر می‌داند.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی ان ان گفت کشورش هر آن چه در توان داشت برای بازگشت به برجام انجام داد اما تهران هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. وی افزود: هر توافقی با ایران باید منافع امریکا را حفظ کند.او ادامه داد: هم اکنون مذاکرات با ایران متوقف است به انتظار اینکه ایران تنش ‌هایی که در منطقه ایجاد کرده را کاهش دهد. امریکا منتظر می‌ ماند آیا ایران این کار را خواهد کرد یا نه؟وزیر خارجه امریکا اضافه کرد: به صورت جدی با شرکای اروپایی خود کار کردیم و حتی با چین و روسیه تا بدانیم آیا بازگشت دو طرفه با ایران به برجام امکان پذیر است یا نه؟ توافق روی میز بود اما ایرانی‌‌ها نتوانستند یا اینکه آن‌ها نمی‌ خواهند با بازگشت به برجام موافقت کنند. قطعا هرتوافقی با آن‌ها باید به اهداف امنیتی ما برسد و منافع ما را برآورده سازد.بلینکن همچنین خروج کشورش از برجام در سال ۲۰۱۸ را اشتباه فاحش توصیف کرد. او در پاسخ به سوالی درباره اینکه امریکا برای بازگشت به برجام شرط‌ های جدیدی را تعیین کرده بود تکذیب کرد اما گفت آن چه که تلاش کردیم این بود که با تغییرات ساده ای، به توافقنامه سابق بازگردیم. توافق روی میز بود اما ایران نتوانست با آن موافقت کند یا اینکه تمایلی به این کار نداشت.بلینکن گفت: امریکا بازگشت به مذاکرات هسته ‌ای با ایران در آینده را بعید نمی‌ داند. در این مرحله، توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران را بررسی نمی‌ کنیم.وزیرخارجه امریکا درباره وضعیت فعلی هم گفت کشورش هم اکنون هیچ گونه رایزنی و گفت و گویی درباره بازگشت به برجام ندارد. کاملا واضح است که ایران نیازمند انجام اقداماتی برای کاهش سطح تنش‌ها در چند جبهه است.وی افزود: دیپلماسی بهترین راه برای حل بحران ایران است اما این به این معنی نیست که گزینه‌های دیگر وجود ندارند. بلینکن ادامه داد: اسرائیل درباره ایران، براساس منافعش رفتار می‌کند و تصمیمات خود را می‌ گیرد.

مذاکرات احیای برجام هم اکنون به دلیل اختلافات میان ایران و امریکا با بن بست روبه رو شده و مذاکرات متوقف است.از زمان آغاز کار دولت جو بایدن در آمریکا، مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ و امریکا برای احیای برجام آغاز شد. هدف از این مذاکرات بازگشت امریکا به برجام و رفع تحریم ‌های ضدبرجامی علیه ایران و همزمان بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته ‌ای برجامی بود.عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ با اشاره به پیغامی که قطری ها به تهران آوردند و مصاحبه آنتونی بلینکن پس از حضور وزیر مشاور قطر  در تهران، گفت: این مصاحبه و آن پیغام با یکدیگر ارتباط داشتند و به شکلی بلینکن با این مصاحبه تاییدی بر آن پیغام گذاشت.وی افزود: در مجموع مصاحبه آنتونی بلینکن مثبت بود و به شکلی به ایران چراغ سبز نشان داد تا مذاکرات با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.فرجی راد در رابطه با موضوع پیغام های مبادله شده و عنوان مذاکرات گفت: رایزنی ها مشخصا مرحله به مرحله خواهد بود و باید در ابتدا روی موضوع آزادی زندانیان و پول های بلوکه شده به تفاهم رسید و پس از آن می توان به موضوعات دیگر پرداخت.

سفیر پیشین ایران در نروژ تاکید کرد: مشخصا اگر موضوع زندانیان حل و فصل شود می توان در رابطه با سایر مسائل نیز به تفاهم رسید زیرا فضای مذاکرات میان ایران و آمریکا مثبت می شود. باید توجه داشت که موضوع زندانی چهارم سبب شد تا تفاهم نانوشته ایران و آمریکا به سرانجام نرسد و نهایی نشود.فرجی راد توضیح داد: احتمالا در مرحله بعد از آزادی زندانیان، در خصوص توافق غنی سازی روی حد ۶۰ درصد توافقاتی صورت گیرد و در مقابل به ایران نیز امتیازاتی داده شود. اگر این تفاهمات نهایی شود شاید در آینده طرفین بتوانند به سمت توافقی جامع تر نیز گام بردارند.وی افزود: امروز لازم است تا با تمامی طرف ها وارد رایزنی شویم و اتفاقا اخیرا برخی مسئولین پیشین وزارت خارجه این موضوع را مطرح کردند.ما هم اکنون در وضعیتی قرار داریم که بهتر است خودمان با آمریکا معامله کنیم و جریان واسطه ‌گری را قطع کنیم.فرجی راد خاطرنشان کرد: افرادی که معامله می ‌کنند، خودشان عضو شورایی هستند که در آن شورا‌ها با یکدیگر همگرایی دارند و اطلاعات این گفت و گو‌ها را منتقل می ‌کنند؛ بنابراین هیچ اهمیتی ندارد که چین، روسیه، اروپا یا اسرائیل متوجه شوند ما گفت و گو داریم یا خیر. بهتر است ما گفت و گو‌های مستقیم انجام داده و امتیاز بدهیم و بگیریم تا تحریم‌ ها برداشته شود. دنیای دیپلماسی همین است.از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه نیز در تایید ادامه مذاکرات گفت: بخشی از سفر مقامات عمان و قطر در چارچوب مناسبات و همکاری‌های دوجانبه ایران با این کشورهاست.خوشبختانه در شرایط کاملا مثبتی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم. بخشی هم در چارچوب تلاش‌های توأم با حسن نیت این کشورها قرار دارد که مایلند با ظرفیت ‌هایی که دارند و از روابط خوبی که با دو طرف قضیه و طرف های برجامی دارند برای کمک به پیشبرد مذاکرات رفع تحریم‌ها و رفع انسداد دارایی‌های مالی ایران و تبادل زندانیان کمک کنند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران همواره اعلام کرده به میز مذاکره و مسیر مذاکره پایبند است. پایبند برجام بودیم و از ظرفیت‌ های موجود استفاده کردیم. از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال کردیم. گفت‌وگوها ادامه دارد. نه خوشبین هستیم نه بدبین. از پویایی ‌های دیپلماتیک هیچگاه غافل نبودیم و از همه مسیرها برای استیفای حقوق مسلم ایران و در چارچوب خطوط قرمز خود برای پیشرفت کار و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها به برجام و رفع انسداد دارایی‌های ایران و آزادی زندانیان استفاده خواهیم کرد. مسیر دیپلماسی باز است و گفت‌وگوها روند رو به جلویی دارد.

بازار

همچنین ببینید

اگر دیر می خوابید منتظر این ۲ بیماری خطرناک باشید

اگر دیر می خوابید منتظر این ۲ بیماری خطرناک باشید

بهداشت نیوز : اگر دائماً شب ها دیر وقت می خوابید، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی روبرو هستید.