فریاد نمایندگان به خاطر قیر
فریاد نمایندگان به خاطر قیر

فریاد نمایندگان به خاطر قیر

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در کم خبر به معنای تاییدش نیست

دلخوش: چرا قانون را شخم می‌زنند؟!قالیباف: هیات، دقت لازم را ندارد  نوروزی: مجلس در راس امور است یا هیات عالی؟«مجلس در راس امور است یا هیات عالی (نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام)؟» این پرسشی است که روز گذشته نوروزی نماینده علی‌آباد در واکنش به ورود غیر متعارف مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرآیند قانون‌گذاری کشور طرح کرده است. اما مساله اینجاست که نمایندگان این فریادها را نه به خاطر دخالت نهادهای بالادستی در موضوعاتی چون فیلترینگ فضای مجازی یا قانون حجاب و عفاف یا قانون جدید انتخابات سر نداده‌اند، بلکه به این دلیل از هیات نظارت مجمع انتقاد کرده‌اند که سهمیه قیر ارزان آنها را از 25هزار تن به 20هزار تن کاهش داده است! اعتراضاتی که به اشکال و گونه‌های مختلف توسط سایر نمایندگان مجلس هم تکرار شده است. به عنوان نمونه محمد باقر قالیباف با طرح این گزاره که «هیات عالی نظارت دقت لازم را ندارد» به موضوع واکنش نشان داد و سپس کاظم دلخوش اباتری با صدای بلند اعلام کرد: «چرا قانون را شخم می‌زنند.» اما این برای نخستین‌بار نیست که مجمع تشخیص به موضوعاتی ورود می‌کند که ذیل وظایف بنیادین مجلس قرار دارد. بسیاری از فعالان سیاسی و تحلیلگران پس از افزایش انتقادات نمایندگان از هیات عالی نظارت مجمع به نمایندگان مجلس یازدهم کنایه زدند که وقتی مجلس شأن خود را رعایت نکرده و حق قانون‌گذاری انحصاری خود را در اختیار نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و... قرار داد، طبیعی است که نباید از یک‌چنین ورودهای غیر متعارفی به فرآیند قانون‌گذاری گلایه و شکایت داشته باشد. برای نخستین‌بار این رشید جلالی کوچی نماینده استان فارس بود که با انتشار توییتی نسبت به دخالت‌های گاه و بیگاه مجمع در روند قانون‌گذاری هشدار داد و نوشت: «مجمع یک بدعت را آغاز کرده؛ مصوبات مجلس را بدون اینکه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان باشد، رد یا حذف می‌کند.» او در ادامه نوشته است: «در برخی مسائل، لابی‌هایی پشت پرده باعث ورود مجمع تشخیص به مصوبات مجلس می‌شود» جلالی کوچی زمانی این توییت را منتشر کرد که هیات عالی نظارت مجمع بند مربوط به واردات 70 هزار خودروی خارجی را بعد از تصویب مجلس و عدم ایراد شورای نگهبان حذف کرد! به اعتقاد بسیاری از نمایندگان این نوع ورود مجمع، در اختیار گرفتن حق قانون‌گذاری مجلس بود و در ادامه می‌توانست تبعات خسارت باری به دنبال داشته باشد. این‌بار اما دلیل فریاد نمایندگان نسبت به دخالت‌های هیات نظارت، مرتبط با موضوعی است که نمایندگان حساب بسیاری روی آن باز کرده بودند. موضوع استفاده از قیر ارزان و تهاتری یکی از تصمیمات مجلس یازدهم بود که مخالفت‌ها و انتقادات بسیاری را حتی میان دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برانگیخته بود. نمایندگان وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی، نیروی انتظامی وبسیاری از نهادهای امنیتی و نظارتی خواستار حذف این تصمیم شده بودند و اجرای آن را همراه با رانت و فساد بسیاری ارزیابی کرده بودند. مجلس یازدهم اما بدون توجه به این مخالفت‌ها و هشدارها، روند تصویب این تصمیم را در دستور کار قرار دادند. هیات عالی نظارت مجمع اما با استفاده از اختیاراتی که مجلس قبلا آن را در اختیار آن نهاد قرار داده بود، وارد میدان شد و ابتدا تلاش کرد کل مصوبه را کن لم یکن اعلام کند اما زمانی که فشارهای نمایندگان افزایش یافت؛ آن را از 25هزار تن به 20هزار تن کاهش دادند. در واقع فریاد نمایندگان مجلس برای کاهش سهمیه رایگان قیر است که به آسمان بلند شده است.

بازار

همین مخالفت کافی بود تا ناگهان صدای نمایندگان را به آسمان بلند کند.نخستین چهره‌ای که نسبت به این تصمیم مجمع واکنش نشان داد؛ رحمت‌الله نوروزی نماینده علی‌آباد بود که در جلسه علنی دیروز مجلس یازدهم در تذکری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث تامین قیر برای پروژه‌های عمرانی است که این مصوبه در هیات نظارت رد شد حال اینکه موضوع تامین قیر برای بهسازی و نوسازی راه‌های روستایی و مدارس و ۱۴۰۰ شهر کوچک و ۶۰ هزار روستا است. وی خطاب به قالیباف گفت: طبق فرموده امام و رهبری مجلس شورای اسلامی در راس امور است؛ شما باید از کیان و مصوبات مجلس دفاع کنید. انتظار مردم دفاع مجلس شورای اسلامی از حق روستاییان است. مجلس شورای اسلامی در راس امور است نه هیات عالی نظارت؛ رییس مجلس باید در جلسه سران قوا از مصوبه مجلس شورای اسلامی دفاع کند که برای روستاییان و عمران و آبادانی کشور است.انتقادات از هیات عالی نظارت اما به این نماینده ختم نشد و کاظم دلخوش هم از دیگر منتقدان رویه هیات نظارت بود. نماینده صومعه‌سرا نیز در تذکری اظهار کرد: کار هیات عالی نظارت، نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلان و نه شخم زدن قانون است. ما در مجلس شورای اسلامی قانون می‌نویسیم و به تایید شورای نگهبان هم می‌رسد اما هیات عالی نظارت قانون را شخم می‌زند. وظیفه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص، نظارت بر حسن اجراست نه شخم زدن قانون. وی افزود: مجلس مصوبه‌ای را می‌گذارد، شورای نگهبان تایید می‌کند اما شورای عالی نظارت آن را لغو می‌کند. در مصوباتی مانند ایجاد مناطق آزاد جدید، مصوبه شفاف‌سازی، واردات خودرو و تهاتر نفت این چندگانگی در رفتار مجمع تشخیص و هیات عالی نظارت را می‌بینیم که یک مصوبه‌ای را تایید ولی در مرتبه دیگر مصوبه مشابه را رد می‌کند. دلخوش اباتری گفت: در مصوبه قیر گفتند که چون قاچاق می‌شود، آن را رد کرده‌اند و سپس از ۲۵ هزار تن به ۲۰ هزار تن کاهش دادند. مگر فقط قیر است که قاچاق می‌شود؟ بنزین، گوسفند، دارو و ... قاچاق نمی‌شود؟وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی خوابیده است، بیان کرد: این برخوردهای دوگانه تخلف است. آقای قالیباف نگذارید مصوبات مجلس باطل شود.آقای رییس هم مخالف استواکنش رییس مجلس به اعتراضات نمایندگان هم با نوعی همصدایی همراه بود. محمدباقر قالیباف رییس مجلس در پاسخ به این تذکر و اخطار گفت: اولا که نقش هیات عالی نظارت مجمع، هم نظارت بر حسن اجراست و هم نظارت بر قانون‌گذاری؛ اما چگونگی کار و اجرای آن مهم است. اینکه در هنگام بررسی، دقت لازم را ندارند، من هم خودم به آن انتقاد دارم؛ برای این ۳ قانونی که از سوی مجمع رد شد، با اعضای هیات عالی و مجمع جلسه می‌گذارم؛ آیین‌نامه مجمع تشخیص هم در درست بررسی است که چگونه انجام شود. رییس مجلس تصریح کرد: درباره مصوبه قیر هم مجمع قانون را رد نکرده بلکه اصلاح کرده است به جای ۲۵ هزار تن قرار شد ۲۰ هزار تن قیر تخصیص داده شود. قیر به صورت ۱۰۰‌درصد و به قیمت هر تن ۷.۵ میلیون تومان تخصیص یافته است.

همچنین ببینید

پیام تبریک رهبر ملی مردم ترکمنستان به مسعود پزشکیان

پیام تبریک رهبر ملی مردم ترکمنستان به مسعود پزشکیان

ايسنا : رهبر ملی مردم ترکمن و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان در پیامی به مسعود پزشکیان انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک گفت.