صدای پای "جوی خوابالو" در سرزمین بولیوار؛ آمریکا بار دیگر در حیات خلوتش قدرت می گیرد؟
صدای پای

صدای پای "جوی خوابالو" در سرزمین بولیوار؛ آمریکا بار دیگر در حیات خلوتش قدرت می گیرد؟

کم خبر/ متن پیش رو در کم خبر منتشر شده و بازنشرش به معنای تایید آن نیست.

ونزوئلا جایی که از آن کم نشنیده اید کشوری که 30 میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از بزرگترین ذخایر نفت جهان را با بیش از 300 میلیارد بشکه دارد. سرزمینی با منابع سرشار نفت که بر اساس دکترین مونرو که ایالات متحده کل قاره آمریکا مخصوصا آمریکای لاتین را حیات خلوت خود می داند ترغیب می کند بار دیگر به شکل جدی به یکی از کشورهای آمریکای جنوبی که از قضا غول نفتی دنیا نیز محسوب می شود قدم بگذارد.آن طور که پیداست بر اساس توافق  دولت جو‌بایدن و نیکلاس مادورو بناست ایالات متحده تحریم‌های صنعت نفت ونزوئلا را کاهش ‌دهد و دولت کاراکاس اجازه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رقابتی و تحت نظارت بین‌المللی در سال آینده را می‌دهد.گویا لغو تحریم‌ها پس از امضای توافق‌نامه‌ای از سوی دولت مادورو و اپوزیسیون ونزوئلا که شامل تعهدات دولت سوسیالیست فعلی برای برگزاری انتخابات آزادتر در سال 2024 است، اعلام می‌شود.انتظار می رود آنها این کار را در دیدار روز سه شنبه در باربادوس با حضور مقامات آمریکایی انجام دهند.همچنین ژیش بینی می شود ایالات متحده به احتمال زیاد محدودیت زمانی برای هر گونه کاهش تحریم ها در نظر می گیرد تا در صورتی که مادورو به تعهدات داده شده در توافق عمل نکند، تحریم‌ها بازگردند همچنین مادورو متعهد خواهد شد که نظارت  بین‌المللی بر انتخابات را بپذیرد و دسترسی رسانه‌ها را برای انتخابات باز کند. بر این اساس در صورت امضای توافق، دولت ایالات متحده آماده است تا لغو برخی تحریم های نفتی علیه ونزوئلا را اعلام کند. لغو تحریم ها می تواند شامل مجوز عمومی برای سازمان نفت دولتی ونزوئلا برای از سرگیری تجارت با ایالات متحده و سایر کشورها باشد.مادورو که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۸ حضورش در سمت ریاست‌جمهوری برای یک دوره دیگر را تثبیت کرد. مخالفان دولت مادورو مدعی شده بودند پیروزی او در انتخابات با تقلب صورت گرفته است.دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تلاش‌های همه‌جانبه‌ای برای راه‌اندازی کودتا در ونزوئلا به راه انداخت اما این تلاش‌ها به شکست منجر شد.اهداف آمریکا از برقراری روابط با ونزوئلا

پیشنهاد  آمریکا و تیم جو بایدن را می توان حول چند محوربررسی کرد. مهم ترین عامل را دورکردن کاراکاس از اصلی‌ترین متحدش یعنی روسیه می توان دانست. ونزوئلا یکی از مهم ترین شرکای روسیه در آمریکای جنوبی است از همین رو به خصوص پس از بحران اوکراین، مسکو که از ناحیه آمریکا و کشورهای اروپایی با تحریم هایی مواجه شد به دنبال تعمیق بیشتر رابطه با کشورهای حوزه آمریکای جنوبی از جمله کاراکاس می باشد ناگفته نماند آمریکا با این اقدام، ونزوئلا را از متحد دیگرش ایران نیز دورتر می کند به بیان دیگر کاراکاس از اردوگاه روسیه و ایران فاصله می گیرد.  صدای پای آمریکا در حالی در حیات خلوت سابقش به گوش می رسد که ونزوئلا در سال 2024 انتخاباتی را درپیش دارد که واشنگتن بی میل نیست اپوزوسیون و مخالفان دولت فعلی ونزوئلا روی کار بیایند تا نفوذش به مراتب بیشتر شود. انتخاب افرادی  همچون "خوان گوایدو" که در سال 2019 رقیب مادورو بود و آمریکا و کشورهای غربی وی را رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا معرفی و به همین بهانه تحریم های نفتی شدیدی را علیه کاراکاس اعمال کردند.مورد دیگری که ایالات متحده دنبال می کند این است که  واشنگتن برای ممانعت از افزایش قیمت نفت،  کاهش تحریم‌های نفتی ونزوئلا را دنبال می کند. این موضوع زمانی حائز اهمیت میشود که بعد از جنگ روسیه و اوکراین، مسکو عرضه نفت را در بازارهای بین المللی کاهش داد که همین امر باعث افزایش قیمت نفت شد. بایدن به دنبال آن است که با کاهش تحریم های نفتی کاراکاس این غول نفتی را وارد بازی کند تا قیمت نفت بالانس شود و عرضه در بازارهای بین المللی افزایش یابد که می توان پیش بینی کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را کرد.مادورو به دنبال چیست؟از آن سو ونزوئلا نیز که درآمد حاصل از صادرات نفت بیش از ۵۰٪ از تولید ناخالص داخلی و تقریباً ۹۵ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد به دنبال آن است تا با برقراری  مجدد رابطه با آمریکا و برداشته شدن تحریم های نفتی اش بتواند رشد اقتصادی را  که در یکی دو سال اخیر داشته است تقویت کند. کما اینکه مادورو بیم ایجاد شکاف های اجتماعی و شورش هایی را از نوع سال ها قبل که در کاراکاس شکل گرفته است دارد و به برقراری رابطه بیشتر با آمریکا از گزند تحریم علاقه مند است. 

همچنین تحریم اقتصادی روسیه و مانع‌تراشی برای فروش نفت آن ، این چراغ‌سبز ازسوی آمریکا و کشورهای اروپایی صادر شده که ونزوئلا می‌تواند حجم بالاتری از نفت را به بازارهای جهانی عرضه کند. مادورو خوب می داند فرصتی ایده آل برایش فراهم شده است که با توجه به تحریم مسکو از سوی آمریکا و متحدانش، با لغو تحریم های آمریکا علیه کشورش، نفت بیشتری را صادر کند.در همین حال به نظر می رسد مادورو با اتخاذ یک سیاست محافظه کارانه به دنبال کسب ضمانت از آمریکاست تا منافع کوتاه مدت و بلند مدت کاراکاس را با توجه به تحولات جهانی تامین کند.

بازار

خبرنگار: میلاد جعفری مقدم

همچنین ببینید

در گفتگو با خبرگزاری «خبرآنلاین» مطرح شد؛
                ببینید| شریعتمداری: در دنیا به‌خاطر فیلترینگ به ریش ما می‌خندند /پول فیلترشکن ها به چه کسی می رسد؟

در گفتگو با خبرگزاری «خبرآنلاین» مطرح شد؛ ببینید| شریعتمداری: در دنیا به‌خاطر فیلترینگ به ریش ما می‌خندند /پول فیلترشکن ها به چه کسی می رسد؟

وزیر اسبق کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری «خبرآنلاین» به بحث فیلترینگ واکنش نشان داد.