اعتراف وزیر اقتصاد به رابطه تحریم و تورم
اعتراف وزیر اقتصاد به رابطه تحریم و تورم

اعتراف وزیر اقتصاد به رابطه تحریم و تورم

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در کم خبر به معنای تاییدش نیست

مراسم روز دانشجو و جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر ماه در دانشگاه پیام‌نور زنجان با حضور سیداحسان خاندوزی، ‌وزیر اقتصاد برگزار شد.احسان خاندوزی در این جلسه اظهاراتی مطرح کرد که با هر متر و معیاری عجیب و قابل بحث است، ازجمله اینکه او کاهش قدرت خرید را به وجود تحریم‌ها نسبت داده و البته به این موضوع پاسخی نداده که اگر خروج امریکا از برجام دلیل ایجاد تورم فعلی است پس «ادعای کاهش تورم توسط وی در زمان نمایندگی مجلس» بر چه اساسی مطرح شده است؟ او دانشجویانی را که درباره خط فقر و میزان تورم فعلی سوال کرده‌اند به «ناپختگی» متهم کرده و فارغ از اینکه موضوعات «آکادمیک و دانشگاهی» به وزارت اقتصاد چه ارتباطی دارد از «تاسیس مدرسه تابستانی وزارت اقتصاد» خبر داده است! بخش‌هایی از صحبت‌های وزیر اقتصاد در دانشگاه زنجان را بخوانید:ادغام موسسات مالی بهتر از ورشکستگی استما ادغام موسسات مالی را به اعلام ورشکستگی ترجیح می‌دهیم. اگر موسسه ورشکسته اعلام شود باید به سپرده‌گذاران بگوییم چنین موسسه‌ای دیگر نیست و اگر پول‌تان را می‌خواهید دنبال مدیران و سهامداران بگردید.آیا می‌خواهید همه را زیر خط فقر هدایت کنید؟(در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه آیا می‌خواهید همه را زیر خط فقر هدایت کنید تا اختلافات طبقاتی از بین برود؟): ۲۵ سال پیش، من جای شما نشسته بودم و آن زمان مثل شما دانشجویان منتقد بودم، ولی انتظار از دانشجویان این است که سوالات پخته‌تر و تحلیلی ارایه بدهد. مدرسه تابستانی در وزارت اقتصاد ایجاد کردیم که دانشجویان در ایام آزاد خود به این وزارت مراجعه کنند تا با روند کار‌ها آشنا شوند. البته مجددا مدرسه تابستانه را هم سال آینده در دستور کار داریم و بنده از دانشجویانی که علاقه دارند، دعوت می‌کنم که در وزارت اقتصاد حضور داشته باشند تا با مسائل اقتصادی آشنا شوند.مبنای افزایش مالیات از مودیان نیست(در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر افزایش مالیات در سال آینده): این موضوع در فضای رسانه‌ای متفاوت با واقعیت منتشر شد. مبنای ما افزایش مالیات از مؤدیان نیست بلکه تلاش داریم با اتصال درست سامانه‌ها، راه‌های فرار مالیاتی قوی‌تر از گذشته بسته شود تا از این طریق درآمد مالیاتی افزایش یابد.وضعیت معیشت مردم چطور است؟

(در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه امروزه وضعیت معیشت مردم چطور است و این درحالی است همه ما در دولت قبل منتقد سیاست‌های دولت قبل بودیم): تا زمانی که شرایط تحریم‌ها نبود، افزایش درآمد کشور در سال ۹۰ به بالاترین میزان خود رسید و اتفاقا اقتصاد مقاومتی از زمانی مطرح شد که موضوع تحریم صادرات نفت پیش آمد. تحریم‌ها سبب شد که بالاترین میزان درآمد سرانه کشور و رشد اقتصادی از همان سال تا حدود سال ۹۵ تحت تاثیر قرار دارد که البته در این سال‌ها دو سالی به خاطر روند اجرای برجام روند متوقف شد، ولی در اردیبهشت ۹۷ تحریم‌های دوره ترامپ سبب شد که رشد اقتصاد کشور منفی شود و تورم امروزه میراث تحریم‌های چند سال اخیر است. این تحریم‌ها، روی قدرت خرید خانوار‌ها تاثیر گذاشته، ولی خوشبختانه طی دو سال گذشته رشد اقتصاد کشور بهتر شده و نرخ بیکاری هم کاهشی بوده، ولی قبول داریم همچنان قدرت خرید خانوار‌ها و معیشت مردم به ابتدای سال ۹۰ برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند.فقط به کالای اساسی ارز می‌دهیم(در پاسخ به سوالی درخصوص تخصیص ارز به کالا‌های اساسی): در وهله نخست تخصیص ارز برای کالا‌های اساسی است و بعد قرار است ارز مورد نیاز برای واردات خودرو تعیین شود. البته یکی از اهداف ما این است که سرمایه‌گذار خارجی از ارز‌های خود برای واردات خودرو استفاده و نه اینکه از ارز بانک مرکزی استفاده کنیم. 

بازار

همچنین ببینید

پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت جهان

پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت جهان

در دل جنگل‌های شیلی، درختی است که تاریخ آن به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. «پدربزرگ کبیر» (Gran Abuelo) که نوعی سرو پاتاگونیایی است، پیرترین درخت جهان به شمار می رود. این درخت در پارک ملی Alerce Costero شیلی واقع شده و به دلیل سن زیادش، توجه محققان را به خود جلب کرده است.