عقب‌نشینی انتخاباتیِ صداوسیما؛ رسانه ملی فیتیله هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی را پایین کشید
عقب‌نشینی انتخاباتیِ صداوسیما؛ رسانه ملی فیتیله هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی را پایین کشید

عقب‌نشینی انتخاباتیِ صداوسیما؛ رسانه ملی فیتیله هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی را پایین کشید

خوش خبر1/ در فاصله حدود یک ماه مانده تا انتخابات، سازمان صداوسیما سعی کرده با برنامه‌های مختلف تنور انتخابات اسفندماه را داغ و داغ‌تر کند. در این خصوص رسانه ملی برنامه های متنوعی تدارک دیده است. مناظره‌های مختلف در شبکه‌های گوناگون سیما با حضور چهره‌های سیاسی و رسانه ای نامدار، برنامه های طنز و حتی آموزشی در مدرسه تلویزیونی ایران، دکور شبیه‌سازی شده و نمادین مجلس شورای اسلامی و بازسازی فضای کلی پارلمان، پاسخ به شبهات و حتی مستندها بخشی‌هایی از تدارکات صداوسیما برای آگاهی‌بخشی به جامعه با هدف انتخاب اصلح، مشارکت حداکثری مردم و تحقق عدالت رسانه‌ای به شمار می‌آیند. با این حال مدیران صداوسیما در راستای عمل به تکلیف قانونی که قانون جدید انتخابات برای اولین بار به دستگاههای اجرایی سپرده شده، تصمیم به راه اندازی 200 شبکه تلویزیونی استانی با هدف اجرای عدالت رسانه ای و شناساندن چهره‌های کمتر شناخته شده به مردم گرفتند که با حواشی بسیاری همراه شد. یکی از حواشی این موضوع به هزینه تبلیغات نامزدها اختصاص داشت که پیشتر در یادداشتی با عنوان «تحقق عدالت از جیبِ کاندیداها؛ گمنام‌ها از پس هزینه تبلیغات تلویزیونی برمی‌آیند؟ » به آن پرداختیم. رسانه ملی پس از انتقادات بسیار به این ماجرا تصمیمات جدید اتخاذ کرد. ستاد تبلیغات انتخاباتی سازمان صداوسیما در گام اول با انتشار اطلاعیه شماره 2، مدت زمان ثبت‌نام برای تبلیغات تلویزیونی را تا (امروز) سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ تمدید کرد و در گام بعد از کاهش هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی با تصویب هیات اجرایی مرکزی انتخابات خبر داد. هزینه هایی که سقف آن تا پیش از این به 100 تا 150 میلیون تومان هم می‌رسید، با تصمیم جدید اتخاذ شده به حداکثر 10 میلیون تومان، در 4 استان به 20 میلیون تومان و در استان تهران به 40 میلیون تومان کاهش پیدا کرد. در این اطلاعیه عنوان شده بود که مازاد هزینه‌های دریافت شده از نامزدهایی که تاکنون و بر اساس مصوبه پیشین ثبت‌نام کرده‌اند، به آنها عودت داده می‌شود. تصمیم جالب توجه دیگری که به پیشنهاد سازمان صداوسیما و با تایید هیات اجرایی مرکزی انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید این بود که نامزدهایی که یک درصد آرای ماخوذه را کسب کنند، هزینه‌های پرداخت شده‌ی تبلیغاتی به آنها عودت داده خواهد شد. ستاد انتخابات صداوسیما همچنین ظرفیت هر شبکه را پخش ۵۰۰ بار بسته ۲۰ دقیقه‌ای در ۷ روز تبلیغات اعلام کرد و نوشت که تعداد دفعات بازپخش بسته هر نامزد از تقسیم عدد ۵۰۰ بر تعداد نامزدهای حوزه انتخابیه به دست می‌آید. مثلا اگر یک حوزه انتخابیه ۲۵ نفر از نامزدها برای تبلیغات ثبت نام کنند بسته ۲۰ دقیقه ای ۲۰ مرتبه در ۷ روز پخش می شود.از جمله انتقاداتی که شاید بتوان به این سامانه وارد دانست نحوه ثبت نام بود. در ابتدای ورود با دریافت یک شماره تلفن و ارسال کد امکان ورود به مرحله بعد فراهم شده و با پرکردن مشخصات و انتخابات استان و شهر مورد تقاضا، هزینه به کاندیدا اعلام و به درگاه پرداخت هدایت خواهد شد.نکته قابل توجه این است که احتمالا به دلیل عدم اتصال اطلاعات کاندیداها به این سامانه امکان راستی آزمایی و اینکه نامزدها تایید صلاحیت شده اند و یا فرد ثبت نام کننده جزء کاندیداهای انتخابات هست، وجود ندارد. فارغ از ایرادات سامانه و موارد مشابه، نمیتوان از عقب نشینی رسانه ملی برای تحقق عدالت در تبلیغات انتخاباتی چشم پوشی کرد. اقدامی که شاید می‌شد در ابتدا نیز اتخاذ شود اما باز هم این مورد قابل توجه بوده و به قول معروف «ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است». اینگونه بر می‌آید که رسانه ملی تصمیم دارد با روش‌‌های مختلف و از راه استفاده از ظرفیت‌های موجود گامی مهم در افزایش مشارکت در انتخابات بردارد اما باید منتظر ماند و دید صداوسیمایی که چندوقتیست مورد انتقاد تحلیلگران و مخاطب عام بوده و در محافل مختلف حتی در برنامه های گوناگون تلویزیون به عدم توفیق جذب مخاطب توسط رسانه ملی اشاره شده، خواهد توانست گامی در جهت افزایش مشارکت بردارد؟

بازار

به پیج اینستاگرامی «خوش خبر1» بپیوندید

همچنین ببینید

مصرف برق امروز رکورد می‌زند + جزئیات

مصرف برق امروز رکورد می‌زند + جزئیات

خبرگزاری صدا و سیما : مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق گفت: پیش‌بینی می‌کنیم مصرف امروز برق به حدود ۷۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.