دایره تنگ خودی‌ها
دایره تنگ خودی‌ها

دایره تنگ خودی‌ها

اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در خوش خبر1 به معنای تاییدش نیست

از صبح روز چهارشنبه که خبرگزاری دولتی برنا خبر ردصلاحیت حسن روحانی را رسانه‌ای کرد و ساعاتی بعد که سایت حسن روحانی رسما خبر عدم تایید صلاحیت مرد سرد و گرم چشیده را اعلام کرد تا عصر روز جمعه، موضوع این ردصلاحیت به بحث اصلی بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی و عمومی کشور بدل شد. موضوع ردصلاحیت حسن روحانی زمانی ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد که خبر رسید، شورای نگهبان هر 5 نامزد انتخابات خبرگان رهبری در استان خراسان جنوبی را ردصلاحیت کرده تا ابراهیم رییسی بدون هیچ رقیبی به عنوان نخستین فرد منتخب، راهی مجلس خبرگان رهبری شود! دوگانه حیرت‌انگیزی که در آن، هر فرد یا جریانی که از حداقل شانس برای پیروزی در انتخابات بهره‌مند است و مردم اقبالی به او دارند، ردصلاحیت می‌شود تا مسیر برای کسب کرسی‌های قدرت سیاسی برای یک جریان خاص اقلیت فراهم شود.هر چند برخی فعالان سیاسی از قبل احتمال ردصلاحیت حسن روحانی را داده بودند، اما هضم این موضوع برای افکار عمومی با سابقه بلندبالایی که روحانی از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب تا دوران پس از آن داشت، برای افکار عمومی به این سادگی‌ها نبود. حسن روحانی اما در واکنش به این ردصلاحیت بازی را به هم نزد و همچنان از مردم خواست که رای اعتراضی بدهند. او با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «باز هم معتقدم باید در انتخابات شرکت کرد اگرچه مرا هم رد کرده باشند.» او افزود: «باید راهی یافت که «رای اعتراضی» صدای رسای مردم ایران شود.» عباس عبدی اما از جمله تحلیلگرانی بود که تلاش کرد از این ردصلاحیت رمزگشایی کند. او ردصلاحیت روحانی را مرتبط با گذشته او ندانست و نوشت: «در نقد ردصلاحیت روحانی، به گذشته او اشاره می‌شود، ولی چنین فهمیده می‌شود که ردصلاحیت‌ها مربوط به احتمالات آینده است و ربطی به گذشته ندارد.» افکار عمومی اما به استقبال این ردصلاحیت رفتند و آن را باعث رستگاری روحانی و تلاش برای پیگیری مطالبات مردم از طریق مدنی ارزیابی کردند. حسام‌الدین آشنا با قطعه شعری به نقد این تصمیم پرداخت و نوشت: «رفت مرآت دل از کلفت آفاق به زنگ/مرکز افتاد برون، بس که شد این دایره تنگ».

بازار

سایر چهره‌های سیاسی از هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز واکنش‌های متفاوتی به موضوع ردصلاحیت روحانی نشان دادند. جبهه پایداری اما سرخوش از حذف روحانی، غزل غزل، ترجیع‌بندهای شادی را رسانه‌ای کرد. طیف اقلیتی که به خوبی می‌داند در یک انتخابات رقابتی از کمترین شانس برای رویارویی با گروه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب برخوردار نیست و تنها از طریق، حذف رقبا (حتی اصولگرایان سنتی) در یک انتخابات حداقلی است که می‌تواند کرسی‌های بیشتری را فتح کند. عجیب‌ترین و غیرمتعارف‌ترین واکنش اما مربوط به اظهارات کریمی‌قدوسی، عضو جبهه پایداری در مجلس بود که با نظیرسازی ماجرای ردصلاحیت روحانی با ماجرای سقیفه ساعده تلاش کرد ریشه ماجرای ردصلاحیت روحانی را به مساله انتخاب جانشینی برای راس هرم مرتبط سازد. جواد کریمی‌قدوسی، نماینده پایداری در مجلس به خبر ردصلاحیت روحانی واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه‌سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان ردصلاحیت شد.» واقعه‌ای که پس از رحلت رسول اکرم در سال 11هجری قمری شکل گرفت و از دل آن ابوبکر به خلافت انتخاب شد. انصاری‌راد در واکنش به اظهارات کریمی‌قدوسی در خصوص استعداد حسن روحانی در سقیفه‌سازی گفت: «این جملات بسیار سخیف از سوی کسانی مطرح می‌شوند که از مبادی اخلاق، حقوق و حتی جمهوری اسلامی خیلی دور هستند. آقای روحانی چطور می‌تواند سقیفه‌سازی کند؟ بالاخره افرادی که در مجلس خبرگان هستند از طرف مردم انتخاب می‌شوند. آقای روحانی چطور می‌تواند سقیفه‌سازی کند؟ سقیفه‌سازی به مراد برخی معنایش این است که عده‌ای را بر محور یک خواستی که طبیعتا با مصالح کشور و جمهوری اسلامی تناسب دارد، جمع می‌کند و این برای آنها خوشایند نیست.» اسحاق جهانگیری، چهره اصلاح‌طلب و معاون اول دولت حسن روحانی در واکنش به ردصلاحیت حسن روحانی نوشت: «مردم می‌پرسند این چه سازوکاری است که در هر انتخاباتی بسیاری از شخصیت‌ها و مسوولان عالیرتبه مثل روسای جمهور و ... ردصلاحیت شده یا کنار گذاشته می‌شوند؟»

رای اعتراضی برای واکنش به ردصلاحیت‌هاحسن روحانی پس از اعلام نظر منفی شورای نگهبان درباره نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بیانیه‌ای منتشر کرد.حسن روحانی با اشاره به ردصلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان گفت: آنان که با انگیزه‌های سیاسی دست به ردصلاحیت اینجانب زده و هزاران نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی را نیز به دلایل عمدتا سیاسی ردصلاحیت کرده و حق مشارکت مردم را از آنان سلب کرده‌اند، نه مالک انقلاب و کشورند و نه صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز کشور را دارند.حسن روحانی پس از اعلام نظر منفی شورای نگهبان درباره نامزدی در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بیانیه‌ای منتشر کرد.این بیانیه در حالی منتشر شده که روحانی در ماه‌های اخیر بسیار بر موضوع افزایش مشارکت در انتخابات و دعوت و تشویق مردم بر این موضوع تاکید کرده است. خبر ردصلاحیت حسن روحانی، رییس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران از صبح امروز هم واکنش‌های زیادی در پی داشته؛ سخنگوی جبهه اصلاحات در این باره با کنایه نوشت: کشتی‌بان را سیاست دیگر آمده است!

چهره‌های سیاسی درباره ردصلاحیت حسن روحانی چه گفتند   اسحاق جهانگیری: معاون اول رییس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم: مردم می‌پرسند این چه سازوکاری است که در هر انتخاباتی بسیاری از شخصیت‌ها و مسوولان عالیرتبه مثل روسای جمهور و ... ردصلاحیت شده یا کنار گذاشته می‌شوند؟   سید عباس صالحی: مدیر مسوول روزنامه اطلاعات: وقتی از قطار انقلاب افراد و گروه‌ها را پیاده و بلکه پرتاب و بی‌حیثیت می‌کنیم، ساده‌ترین برداشت این است که چرا سوار شویم که چنین سرنوشتی پیدا کنیم؟! و وقتی بر نامداران انقلاب چنین روا می‌داریم، تکلیف این قطار را از آغاز تا پایان تعیین کرده‌ایم!! انقلاب و ایران را به تاراج نسپریم!   عباس عبدی: فعال سیاسی اصلاح‌طلب: در نقد ردصلاحیت روحانی، به گذشته او اشاره می‌شود، ولی چنین فهمیده می‌شود که ردصلاحیت‌ها مربوط به احتمالات آینده است و ربطی به گذشته ندارد.   علی جنتی: وزیر ارشاد دولت یازدهم: با ردصلاحیت دکتر روحانی سرمایه اجتماعی او را افزایش دادید. کارنامه او در طول نیم قرن گذشته در صحنه‌های دشوار دفاع مقدس، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان، ریاست‌جمهوری و ده‌ها مسوولیت دیگر روشن است. او هرگز از صحنه سیاسی کشور حذف نخواهد شد و همواره در کنار ملت باقی خواهد ماند.   محمدجواد آذری‌جهرمی: وزیر ارتباطات دولت دوازدهم: نسخه حذف افراد یا پیاده‌سازی آنها از قطار انقلاب، شفابخش نیست. روال درمان را تدبیری دیگر باید.   علی باقری: فعال سیاسی اصلاح‌طلب: حسن روحانی با گذر از عافیت‌جویی و تنزه‌طلبی و قدم گذاشتن در مسیر سیاست‌ورزی اصلاح‌جویانه قانونی و تدریجی، پس از ردصلاحیت، جایگاه، نقش و صلاحیتی فراتر از گذشته یافت. آقای روحانی! به صف مبارزه مدنی و قانونی برای احقاق حقوق ملت و توسعه کشور خوش آمدید.   جواد امام: سخنگوی جبهه اصلاحات:  به‌ منظور تحقق شعار مشارکت حداکثری و برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه با حضور نمایندگان تمامی سلایق و جریان‌های سیاسی، دکتر ‎حسن روحانی نماینده ادوار مجلس ش.ا، خبرگان رهبری، فرمانده پدافند کل کشور، دبیر «شعام» و رییس‌جمهور سابق ‎ردصلاحیت شد. کشتی‌بان را سیاست دگر آمده است!   رحمت‌الله بیگدلی: مدرس حوزه علمیه قم: در دیدارهای جداگانه‌ای که اخیرا با حسن روحانی و سید محمود علوی داشتم، گفتم: طبق قرائن موجود شما را ردصلاحیت خواهند کرد، چرا ثبت‌نام کردید؟گفتند: به‌ دو دلیل؛ ۱. کاهش مشارکت را برای نظام خطرناک می‌دانیم!۲. ما نمی‌‌خواهیم از قطار انقلاب و نظام پیاده شویم، بگذار ما را پیاده کنند.   حسین شریعتمداری: مدیر مسوول کیهان: توده‌های عظیم مردم از تایید صلاحیت روحانی در انتخابات ۹۶ هم متعجب بوده و گلایه داشتند . شورای نگهبان برای انتشار دلایل ردصلاحیت روحانی، منع شرعی و اخلاقی دارد.   حمید رسایی: نزدیک به جبهه پایداری: شنیدن خبر ردصلاحیت حسن روحانی برای نمایندگی مجلس خبرگان از طرف شورای نگهبان با توجه به مستندات، عملکرد و مواضعش اصلا عجیب نبود. این اتفاق بدیهی بود. بله اگر تایید می‌شد باید به خیلی چیزها شک می‌کردیم. حالا باید برای محاکمه روحانی و روشن شدن برخی ابهامات روزشماری کنیم.   مازیار بالایی: عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: با رصد انتخابات ‎مجلس خبرگان استان خراسان جنوبی و تنها بودن آقای رییسی در آن حوزه انتخابیه می‌شود دو نتیجه گرفت: ۱- ‎رییسی فاقد اعتماد به ‌نفس لازم است و از هرگونه رقابتی می‌ترسد.۲- ایشان تنها تمایل به اول شدن دارد و الا با علم به ردصلاحیت آقای ‎روحانی باید از تهران کاندید می‌شد.

به پیج اینستاگرامی «خوش خبر1» بپیوندید

همچنین ببینید

پایداری چی ها خواب معاون اولی جلیلی را برای چه کسی دیده بودند؟

پایداری چی ها خواب معاون اولی جلیلی را برای چه کسی دیده بودند؟

بعد از حضور پرویز فتاح در میتینگ انتخاباتی دکتر جلیلی در مصلی تهران و اعلام حمایت از وی، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور فتاح در کابینه دکتر جلیلی افزایش یافته بود.