روزنامه اصولگرا: کودتای رادیکال‌های اصلاحات کامل شد
روزنامه اصولگرا: کودتای رادیکال‌های اصلاحات کامل شد

روزنامه اصولگرا: کودتای رادیکال‌های اصلاحات کامل شد

صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در خوش خبر1 به معنای تاییدش نیست

جبهه رادیکال اصلاحات ایران که در ماه‌های گذشته با مواضع تند و ساختارشکنانه، میانه‌روهای جریان اصلاحات را نیز به ستوه آورده بودند حالا باز هم بازی تکراری قهر با صندوق را ادامه می‌دهند تا شاید بتوانند به اهداف خود برای رسیدن به کرسی‌های بیشتری در بهارستان جامه عمل بپوشانند. رویکرد ضدانتخاباتی تندروهای اتحاد ملت که با گذار از نهاد انتخابات به کرسی ریاست جبهه اصلاحات تکیه زده‌اند، در هفته‌های اخیر به انتخابات فراجریانی و ملی نیز کشیده شده است و رادیکالیسم حاکم بر این جبهه با مواضع، بیانیه‌ها و اقدامات خود تلاش کرده‌اند تا شاید بتوانند با تندروی و بی‌توجهی به دیگر گرایش‌های عمل‌گرایانه در داخل این جریان، خواسته‌های خود را به حاکمیت تحمیل کنند. اصلاح‌طلبان که بدنه اجتماعی خود را در دوران روحانی از دست داده‌اند و این روزها به آن امیدی ندارند، سعی می‌کنند با سرشاخ شدن با نهادها و جریانات، خود را در صدر اخبار نگاه دارند و این پالس را به بدنه خود مخابره کنند که هنوز توانایی لازم برای نمایندگی بدنه از دست رفته را دارند؛ اما طرفداران این جریان که از مدت‌ها پیش گذار از قدرت‌طلبی اصلاح‌طلبانه را فریاد زده‌اند دیگر اعتنایی به نمایش‌های ریاست‌طلبانه ندارند.

بازار

امتناع جبهه اصلاحات از ارائه لیست در تهراندر این راستا جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «با توجه به شرایط موجود و به استناد راهبرد انتخاباتی و مصوبه مجمع عمومی مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵، جبهه اصلاحات ایران در انتخابات اسفندماه در تهران امکان ارائه لیست ندارد.» بدیهی است جبهه اصلاحات استان‌ها بر اساس راهبرد انتخاباتی جبهه تصمیم خواهند گرفت. علی‌رغم فشارهای ماه‌های گذشته مثلث عمل‌گرایان به جبهه اصلاحات اکنون شاهد این هستیم که علاوه بر پیشبرد افکار تاج‌زاده توسط رئیس این جبهه، رئیس دولت اصلاحات نیز به حمایت از مشی رادیکالانه حاکم بر این جبهه پرداخته است که با ادعای اصلاحات در قدرت سال‌ها جایگاه‌های مهمی را در اختیار داشته‌اند؛ اما با سیطره تفکر تندروها به سمت اصلاحات بر قدرت متمایل شده و در این شرایط علاوه بر از دست دادن سرمایه اجتماعی ناچیزشان، هم‌کیشان خود را نیز با بحران جدی سیاسی مواجه کرده‌اند.

گذار رادیکال‌ها از عمل‌گرایانندای ایرانیان، اعتماد ملی و کارگزاران سازندگی به‌عنوان سه ضلع مثلث عمل‌گرایان که احزاب کوچک‌تری را نیز نمایندگی می‌کردند، در این شرایط باید یا تفکرات تاج‌زاده را پذیرفته و سرنوشت خود را به دست وی بدهند یا با فاصله گرفتن از روح حاکم بر جبهه که با گذار از روش‌های دموکراتیک، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است، مسیر دیگری را انتخاب کنند؛ انتخابات پیش‌رو سنجه مهمی برای گزاره‌های مطروحه است و می‌تواند سرنوشت عمل‌گرایان را مشخص کند.  محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز روز گذشته در گفت‌وگویی تأکید می‌کند: «فعلا دوستان ما برای مجلس دوازدهم آمادگی لیست دادن، چه مشترک با معتدلین و چه جداگانه را ندارند. گذار جبهه اصلاحات از اعتدالیون که در ماه‌های گذشته بارها و بارها نامه فدایت شوم برای آنها نوشته‌اند نیز در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و دیدارهای عمل‌گراها با روحانی برای ائتلاف هنوز به نتیجه نرسیده است.» رهامی در این خصوص ادامه می‌دهد: «بنابراین فعلا در این زمینه رایزنی جداگانه و جدی به‌صورتی که بشود لیستی از اعتدالیون و اصلاح‌طلب‌های معتدل تهیه شود، فراهم نیست. فعلا فقط بعضی دوستان که با آقای روحانی یا آقای لاریجانی مرتبط هستند و تعدادی از احزاب که در جبهه اصلاحات نیز حضور دارند، در این خصوص فعالیت‌هایی دارند؛ اما در کل نتیجه قطعی که ما را به یک لیست برساند، فعلا وجود ندارد.»دستاورد رأی ندادن‌های قبلی چه شد؟در همین راستا جواد امام آب پاکی را روی دست میانه‌روها ریخت و خطاب به آنها تأکید کرد: «تصمیم مجمع عمومی جبهه اصلاحات در مرکز و استان‌ها موضع رسمی جبهه بوده و رعایت مفاد تبصره یک ماده 6 اساسنامه جبهه اصلاحات برای اعضا الزامی است و اعضا نمی‌توانند با عنوان اصلاح‌طلبی و جبهه اصلاحات برخلاف آن اقدام به ارائه لیست کنند.» اکنون با فضای جدید باید دید اعضای جبهه اصلاحات به رادیکالیسم حاکم تن خواهند داد یا پرچم عصیان برمی‌افرازند؟ موضوعی که در روزهای اخیر شاهد آن بوده‌ایم. تشتت در میان اصلاح‌طلبان امر انکارناپذیری است.  تندروهای اصلاح‌طلب نظیر تاج‌زاده و آذر منصوری بانگ تحریم انتخابات سر می‌دهند؛ اما بسیاری از اصلاح‌طلبان به این سیاست اعتراض دارند و می‌گویند اساسا کارکرد یک جریان سیاسی در انتخابات معنا می‌شود و فعالیت سیاسی با چریک‌بازی تفاوت دارد. البته کار تندروهای اصلاحات از تحریم انتخابات به حمایت از تروریست‌های همکار موساد هم رسیده است. در تازه‌ترین مورد علی اصغر شفیعیان، مدیرمسئول سایت اصلاح‌طلب انصاف‌نیوز به تاج‌زاده حمله کرده و از او پرسیده است که دستاورد رأی ندادن‌های قبلی چه شد؟ شفیعیان خطاب به تاج‌زاده نوشته است: «در این مواضع هیچ منطقی وجود ندارد و به این سیاست شما کافرم.»

به پیج اینستاگرامی «خوش خبر1» بپیوندید

همچنین ببینید

لحظه برخورد قایق بی‎‌سرنشین یمن به کشتی انگلیسی+ فیلم

لحظه برخورد قایق بی‎‌سرنشین یمن به کشتی انگلیسی+ فیلم

اقتصادنیوز : تصاویری از لحظه برخورد قایق بی‎‌سرنشین انتحاری یمنی‌ها به کشتی انگلیسی Cordelia Moon منتشر شد.