افزایش ۱۰ برابری مرگ ‌و میر ناشی از آلودگی هوا
افزایش ۱۰ برابری مرگ ‌و میر ناشی از آلودگی هوا

افزایش ۱۰ برابری مرگ ‌و میر ناشی از آلودگی هوا

همشهری آنلاین/ استفاده از سوخت‌های نامناسب در نیروگاه‌ها و صنایع به بهانه تأمین انرژی، در شرایط افزایش ۱۰ برابری مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در دی ماه نه‌تنها منطقی نیست بلکه خلاف قانون هوای پاک است. قانونی که سال ۹۶ تصویب و ۲۰ نهاد و ارگان مکلف شدند تا در راستای حراست از هوای پاک تهران اقداماتی را انجام دهند. 

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران؛ حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و میقات حبیبیان، عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی آلودگی هوای تهران به بررسی وضعیت آلودگی هوای شهر تهران و چالش‌های پیش‌رو در کاهش این معضل و اجرا نشدن قانون هوای پاک پرداخت.سید آرش حسینی ‌میلانی در این میزگرد عنوان کرده که ایران جزو ۱۰ کشور پرمصرف گاز و ۲۰ کشور پرمصرف برق است و از این‌رو در لیست کشورهای آلوده و تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای قرار دارد. حسین شهیدزاده هم می‌گوید استفاده از فیلتر دوده در خروجی اگزوز، حدود ۹۹ درصد آلودگی را کاهش می‌دهد و هوایی که از آن خارج می‌شود پاک‌تر از هوای کنونی تهران است. شینا انصاری نیز عنوان کرده است که ظرفیت اکولوژیک تهران توان و محدوده مشخصی دارد و قرار بود بارگذاری در پایتخت کنترل شود اما در طرح تفصیلی سال ۸۵ این موارد محقق نشد و بارگذاری‌ها بیش از توان بود.

همچنین ببینید

واکنش روزنامه اصولگرا به برنامه دولت برای واردات خودرو

واکنش روزنامه اصولگرا به برنامه دولت برای واردات خودرو

جوان آنلاین : بعد از صدور مجوز برای افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی، نوبت به گرانی قیمت خودرو رسید. معاون اول رئیس‌جمهور در حالی فهرست اصلاح قیمت خودرو را تأیید کرده است که مردم به شدت از عملکرد خودروسازان شکایت دارند. از نحوه ثبت‌نام و توزیع خودرو گرفته تا خدمات پس از فروش خودرو‌های داخلی و مونتاژی همگی مورد نقد مردم است. حال در چنین شرایطی دولت چهاردهم از راه نرسیده، مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر می‌کند. این اقدام دولت با ادعای اخیر وزیر اقتصاد که گفته است «همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است» در تضاد است چراکه رفع انحصار صرفاً با واردات قطره‌چکانی خودرو اتفاق نمی‌افتد، بلکه نیاز به همت و خانه‌تکانی اساسی در صنعت خودرو دارد.