ایران جیب/ تارا اتوماتیک یک سدان خانوادگی اقتصادی است که بر پایه خودروی اکونومیک پژو 301 توسعه یافته. البته در سالهای اخیر بدلیل نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه خودرو قیمت تمامی ماشینها به قدری بالا رفته که ما عملاً خودرو اقتصادی (به آن معنا که همه توان خریدش را به راحتی داشته باشند) نداریم اما به هر حال تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گرانقیمت بازار، محصولی میانرده محسوب میشود که به نسبت قیمت، امتیازات مناسبی در اختیار قرار میدهد.مثلاً از نظر ایمنی شرایط بهتری در قیاس با محصولات قدیمی ایرانخودرو (بخصوص خانواده 405 که شامل سمند و دنا هم میشود) دارد، از آپشنهای قابل قبولی بهره میبرد، فضای کابین خوبی ارائه میکند و از نظر سواری هم میتواند شما را راضی نگاه دارد. در این بین پیشرانه اصلاح شده TU5 پلاس، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستمهای کمکی ترمز و پایداری متنوع، فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هم برای رفاه حال هر چه بیشتر شما در نظر گرفته شدهاند. البته برخی افراد از طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و تواناییهای حرکتی متوسط تارا گلایه دارند اما در هر صورت میشود از محصول جدید ایرانخودرو به عنوان گامی هرچند کوچک اما رو به جلو یاد کرد که میتواند نویدبخش عرضه خودروهای ایمنتر از جانب این خودروساز قدیمی کشورمان باشد.
حدو یک ماه پیش بود که قیمت تارا اتوماتیک برای نخستینبار اعلام شد. اما بعد از آنکه ریاست جمهوری، جلوی افزایش قیمتها را گرفت، ایران خودرو نیز تمامی قیمتهایش را به قیمت قدیم برگرداند. اما در تاریخ 13 آذرماه مشخص شده که ستاد تنظیم بازار با قیمت تعیین شده برای تارا اتوماتیک موافقت کرده است.این خودرو 2 هفته قبل با قیمت 415 میلیون تومان توسط کسانی که قبلا این خودرو را پیش خرید کرده بودند تسویه حساب شد و هم اکنون در بازار بین 540 تا 560 میلیون تومان قیمتگذاری میشود.مقایسه مدل دستی و اتوماتیک خودرو تارا:
نوع خودرومدل دستیمدل اتوماتیکترمزسیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی ، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی ، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)کیسه هوای ایمنیکیسه هوای راننده و سرنشین جلوکیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (4 عدد)فرمانبرقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)سیستم تهویهبرقی، نشان دهنده دمای محیطبرقی ، نشان دهنده دمای محیطسیستم صوتیسیستم مالتی مدیا، دارای 4 عدد بلندگو، میرورلینکسیستم مالتی مدیا ، دارای 4 عدد بلندگو، میرورلینکچراغهامه شکن های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنائی ترک خودرو(Follow Me Home)مه شکن های جلو وعقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نورچراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنائی ترک خودرو(Follow Me Home)آینههاآینه های جانبی برقی راهنمادار هم رنگ بدنهآینه های جانبی برقی تاشونده راهنمادارهم رنگ بدنهشیشه هاشیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی ، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپشیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی ، شیشه راننده مجهزبه آنتی ترپتزئیناتتریم مشکی ، روکش پارچه ای صندلیتریم مشکی ، دسته دنده و فرمان چرم، روکش چرم و پارچه ای صندلیتجهیزات ایمنیایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب ، سیستم قطع خودکار سوختایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی ، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب ، سیستم قطع خودکار سوخترینگ و لاستیک15 اینچ فولادی طرح اسپورت16 اینچ آلومینیومیصندلیصندلی راننده 6 حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو 4 حرکته دستی ، پشت سری صندلی های جلو و عقب قابل تنظیم ، صندلی های عقب تاشوصندلی راننده 6 حرکته (4 حرکت برقی 2 حرکت دستی) و صندلی سرنشین جلو 4 حرکته (2 حرکت برقی و2 حرکت دستی) ، پشت سری صندلی های جلو و عقب قابل تنظیم ، صندلی های عقب تاشوسایر تجهیزاتسیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) ، بازکننده درب صندوق عقب از راه دورسیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون کلید (دستگیره کرومی لمسی)و دکمه خاموش /روشن ، سانروف ، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل ، کاور موتور، زیر آرنجی (Front Armrest) ، بازکننده درب صندوق عقب از راه دور ، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)