پدال/ در بازار خودروی آشفتهٔ کشورمان، انتخاب بخش عمدهای از افراد جامعه ناچاراً به خودروهای داخلی قدیمی، بیکیفیت و البته گرانقیمت محدود میشود. از سوی دیگر، خودروسازان بزرگ داخلی هم که به دلایل مختلف توان عرضهٔ محصولات جدید را ندارند، همان محصولات قدیمی را با تغییراتی جزئی و با نام پلاس راهی بازار میکنند که البته همین کلمهٔ پلاس برای خریداران چندین میلیون تومان هزینه دارد! درهرحال، یکی از این خودروها رانا پلاس است که با توجه به شرایط بازار خودروی کشور، میتواند توسط افرادی که خواهان یک سدان جمعوجور و کممصرف هستند موردتوجه قرار گیرد. در ادامه این خودرو را بهطور کامل بررسی خواهیم کرد.
معرفی کلی رانا پلاسرانا خودرویی است که بر پایهٔ پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخته شده و در سال ۱۳۹۱ راهی بازار شد. این خودرو در اصل از دل پروژهٔ پیکان جدید بیرون آمد که چندین سال مسکوت مانده بود. رانا در ابتدا جایگزین تیپهای ارزانتر ۲۰۶ صندوقدار شد اما بازار هیچگاه روی خوشی به آن نشان نداد و همواره زیر سایهٔ برادر شیر نشان خود قرار داشت. سپس در سال ۱۳۹۹ ایرانخودرو نسخهٔ اصطلاحاً جدید آنرا با تغییرات جزئی و نام رانا پلاس به بازار فرستاد تا شاید این بار بتواند نظر خریداران را جلب کند.
تغییرات رانا پلاساز رانا پلاس بهعنوان فیسلیفتی که پس از هشت سال به بازار آمد انتظار تغییرات بزرگی را داشتیم اما طبق معمول بهمنظور کاهش هزینهها، ایرانخودرو جزئیترین تغییرات ممکن را روی این خودرو اعمال کرده است که در بیرون صرفاً شامل گرافیک داخلی جدید چراغهای جلو و عقب، اضافه شدن دیلایت به چراغهای جلو، طرح داخلی جدید جلوپنجره، همرنگ بدنه شدن دستگیرهٔ درها و زههای جانبی، قاب جدید آینهها و قالپاقهای جدید میشود. بهروزرسانیهای داخلی خودرو اما بیشتر بوده و حالا خریداران از غربیلک فرمان جدید متعلق به پژو ۲۰۷ با دکمههای کنترلی، رو دریهای جدید، صندلیهای مشابه ۲۰۷، صفحه آمپر جدید و دسته راهنما و دسته برفپاککن جدید بهرهمند خواهند بود. علاوه بر این، به نظر میرسد کیفیت داخلی خودرو هم کمی بهتر شده باشد.
تجهیزات رانا پلاسرانای معمولی از لحاظ تجهیزات حتی طبق استانداردهای محصولات داخلی هم خودروی فقیری بود اما در نسخهٔ پلاس موارد جدیدی به آپشنهای آن اضافه شده است. امکانات قابلتوجه این سدان جمعوجور ایرانی در حال حاضر شامل فرمان هیدرولیک با دکمههای کنترلی روی غربیلک، آینههای جانبی برقی راهنما دار، پنجرههای برقی جلو و عقب، سنسور دندهعقب، کروز کنترل و نمایشگر کوچک روی داشبورد میشود اما فقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی واقعاً آزاردهنده است. در بخش ایمنی هم رانا پلاس فقط با دو ایربگ و ترمز ABS و EBD از سرنشینان خود محافظت میکند و عجیب اینکه بهمنظور کاهش هزینهها، در نسخهٔ پلاس ترمزهای عقب که قبلاً دیسکی بودند کاسهای شدهاند.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت رانا پلاسرانا از همان ابتدا با پیشرانهٔ محبوب TU5 به بازار عرضه شد و نسخهٔ پلاس هم از همین موتور استفاده میکند. این قلب ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای جلو تحویل میدهد. ایرانخودرو شتاب صفر تا صد رانا را ۱۱.۶ ثانیه اعلام کرده که البته در واقعیت دستیابی به آن دشوار است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که تقریباً به واقعیت نزدیک است و در استفادههای ترکیبی شهری و بزرگراهی حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.
رانندگی و سواری رانا پلاستجربهٔ رانندگی رانا مشابه همتای پژویی خود یعنی ۲۰۶ صندوقدار است. پیشرانهٔ TU5 در دورهای پایین نسبتاً ساکت است اما با افزایش دور موتور، به دلیل عایقبندی ضعیف کابین، صدای زیادی به گوش سرنشینان میرسد. شتاب و کشش خودرو خوب است و ۱۰۵ اسب بخار قدرت برای وزن ۱۱۳۳ کیلوگرمی خودرو کافی به نظر میرسد. عملکرد سیستم تعلیق روی دستاندازها رضایتبخش بوده و مشابه ۲۰۶ صندوقدار رفتار میکند. ترمزها نیز با وجود کاسهای شدن در عقب، هنوز هم قدرت توقف خوبی را فراهم میکنند. از سوی دیگر اما کارکرد یکی از مهمترین آپشنهای رانا پلاس یعنی کروز کنترل چندان جالب نیست و خیلی نمیتوان به کارایی آن اطمینان داشت.
رانا پلاس پانوراما با گیربکس ۶ دندهاز اواسط سال ۱۴۰۰، ایرانخودرو عرضهٔ نسخهٔ پانوراما یا سقف شیشهای رانا پلاس را با تغییرات مهمی در قوای محرکه آغاز کرد. این نسخه علاوه بر برخورداری از سقف شیشهای، به پیشرانهٔ TU5 پلاس (نسخهٔ ایرانی موتور EC5 پژو) مجهز شده است. این پیشرانه به لطف برخورداری از ویژگیهای جدیدی مثل سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، خروجی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال نیروی این موتور هم حالا توسط گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدیدی صورت میگیرد که در سرعتهای بالا میتواند باعث کاهش مصرف سوخت شود. آخرین تغییر رانا پلاس پانوراما نسبت به نسخهٔ معمولی هم تجهیز به فرمان برقی بجای هیدرولیک است. درمجموع میتوان این تغییرات را در رانا پلاس مثبت ارزیابی کرد اما حتی در این نسخه هم خبری از کنترل تهویهٔ دیجیتالی، رینگهای آلومینیومی و ترمزهای عقب دیسکی نیست.
قیمت و رقبای رانا پلاساز آنجاییکه قیمت خودرو در کشورمان روزانه تغییر میکند، نمیتوان قیمت بازار ثابتی را برای رانا پلاس در نظر گرفت اما در هنگام نگارش این مطلب، قیمت سدان جمعوجور ایرانخودرو در بازار حدود ۲۶۰ میلیون تومان است که این رقم در نسخهٔ پانوراما به حدود ۳۰۰ میلیون تومان میرسد. قیمت کارخانهای این دو مدل نیز به ترتیب ۲۱۲ و ۲۲۷ میلیون تومان است. رانا پلاس معمولی با این قیمت در برابر رقبایی از خود ایرانخودرو مثل پژو پارس XU7 و سمند LX قرار میگیرد درحالیکه ساینا S هم با قیمت کمتری در حدود ۲۰۰ میلیون تومان میتواند مدنظر خریداران رانا پلاس قرار گیرد. تولید اصلیترین رقیب رانا یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار اما چند وقتی است که متوقف شده است.
مزایا و معایب رانا پلاسرانا پلاس را باید با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی ایران قضاوت کرد و مزایا و معایب آنرا برشمرد؛ بنابراین، ازجمله نقاط مثبت این خودرو میتوان به برخورداری از پیشرانهٔ کممصرف و نسبتاً کم دردسر TU5، شتاب و کشش مناسب، فراوانی قطعات، قیمت بهمراتب کمتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار، تجهیزات نسبتاً مناسب خصوصاً در نسخهٔ پانوراما و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر، بزرگترین نقطهضعف پژو ۲۰۶ یعنی فضای پای محدود صندلیهای عقب در رانا پلاس هم به قوت خود باقی است. عایقبندی ضعیف کابین، کنترل تهویهٔ دستی، ترمزهای کاسهای عقب و تغییرات ظاهری بسیار اندک نسبت به رانای قدیمی هم از دیگر معایب این خودرو هستند.
موارد مثبتپیشرانهٔ کممصرف و بیآزارفراوانی قطعات و یک سال گارانتی بیشتر نسبت به اکثر محصولات ایرانخودروتجهیزات نسبتاً مناسب در این رنج قیمتموارد منفیفضای محدود صندلیهای عقبفقدان کنترل تهویهٔ دیجیتالی و ترمزهای دیسکی عقبتغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به رانای معمولی
مشخصات فنی رانا پلاس
رانا پلاسرانا پلاس پانوراماپیشرانهTU5TU5+حجم موتور۱۵۸۷ سیسیسوپاپ۱۶قدرت۱۰۵ اسب بخار۱۱۳ اسب بخارگشتاور۱۴۲ نیوتن متر۱۴۴ نیوتن مترگیربکس۵ سرعته دستی۶ سرعته دستیمحور محرکجلوشتاب صفرتاصد۱۱.۶ ثانیه۱۱.۲ ثانیهحداکثر سرعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعتمصرف سوخت۷.۳ لیتر ترکیبی۶.۹ لیتر ترکیبیطول۴,۲۹۲ میلیمترعرض۱,۶۸۴ میلیمترارتفاع۱,۴۵۳ میلیمترفاصلهٔ محوری۲,۴۴۵ میلیمتروزن۱۱۳۳ کیلوگرمظرفیت باک۵۰ لیترحجم صندوق بار۴۰۰ لیترقیمت کارخانه۲۱۲,۲۴۷,۰۰۰ تومان۲۲۷,۶۲۳,۰۰۰ تومانقیمت بازار۲۶۰ میلیون تومان۳۰۰ میلیون تومان