مقایسه دو هاچ‌بک باکیفیت آسیایی، هیوندای i20 و تویوتا یاریس

مقایسه دو هاچ‌بک باکیفیت آسیایی، هیوندای i20 و تویوتا یاریس

اسب بخار/ در این مطلب قصد داریم به مقایسه هیوندای i20 مونتاژی کرمان موتور و تویوتا یاریس هاچبک بپردازیم.هاچبک ها همواره و در همه جای دنیا از بازاری بسیار داغ و جذاب بهره مند اند و ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست.

از هاچبک های کوچک و به نسبت افتصادی همچون کوییک و ۲۰۶ و ۲۰۷ گرفته تا گزینه های بسیار جذابی همچون گلف GTI. اما بازار ایران در سال های اخیر به دلیل بسته بودن واردات و تحریم ها، هیچگاه گزینه های متعددی را در این بخش تجربه نکرده است.هیوندای i20 کرمان موتور و یاریس را می توان از معدود گزینه های هاچبک و دارای برند معتبر در ایران دانست که این روز ها افزایش قیمتی نجومی را تجربه کرده اند و مدل های کارکرده آن ها در حال ورود به کانال یک میلیارد تومان هستند!مقایسه طراحی ظاهری هیوندای i20 و تویوتا یاریس

نسل دوم i20 به شکل مونتاژی و توسط شرکت کرمان موتور به بازار آمد. این نسل دارای طراحی چشم نواز و متفاوتی نسبت به نسخه قبلی بود. در دماغه خودرو، چراغ هایی کشیده و بزرگ با ابرویی های زیبا توسط جلو پنجره ای باریک به هم متصل شده اند. سپر دارای یک ورودی هوای بزرگ در مرکز بوده و پروژکتور های سپر هم در دو طرف آن حالتی افقی دارند.جالب اینجاست که چراغ های روشنایی روز در i20 از کاسه چراغ اصلی به کنار پروژکتور منتقل شده اند و به جای LED، به شکل لامپ هایی معمولی در روز، روشن می شوند که اصلا حس خوبی را منتقل نمی کنند و این در حالیست که حتی در هاچبک ایرانیزه ای مانند ۲۰۷، شاهد بکارگیری دی لایت های به مراتب زیباتری هستیم. در نمای جانبی هم تنها نکته جذاب i20 را می توان بخش انتهایی سقف دانست که دقیقا مانند کلاه لبه داری است که برعکس به سر گذاشته شده باشد.نمای عقب i20 هم در این نسل همواره مورد انتقاد بوده چراکه بسیاری از کارشناسان معتقدند که این بخش یک اسکیل نامتعارف از توسان است و با این سگمنت همخوانی ندارد. در طرف مقابل یاریس را داریم. یک سامورایی اخمو و زشت که در هیچ زاویه ای نمی توان رگه هایی از زیبایی را در آن جستجو کرد؛ از قاب جلوپنجره ای که شبیه به سیبیل های یک سامورایی است گرفته تا چراغ های خرچنگی پشت.مقایسه طراحی داخلی هیوندای i20 و تویوتا یاریس

در بخش طراحی داخلی هم دست برتر با هیوندای است. هیوندای از داشبوردی راننده محور با طراحی پویا برخوردار است و ترکیب رنگ قهوه ای و مشکی بر زیبایی داخلی آن افزوده است و تنها ضعف این خودرو در بخش طراحی داخلی را باید صفحه کیلومتر بسیار ساده و بی روح این خودرو دانست‌.

در طرف مقابل یاریس را داریم. داشبورد بسیار ساده با خطوط و زوایایی که اکنون از مد افتاده به نظر می رسند و ترکیب رنگ کرم و مشکی که ما را به یاد برلیانس های بازار ایران می اندازند، هیچ یک جذابیت خاصی ندارند و صرفا دارای یک کیفیت و دوام نسبی اند؛ البته نه به اندازه سایر محصولات برند تویوتا.امکانات ایمنی و رفاهی

از جمله امکانات i20 هم می توان به مواردی همچون سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، نمایشگر باد تایرها، آینه الکتروکرومیک وسط، نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهواره ای، ۶ بلندگو، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، بلوتوث، محفظه خنک نگه دارنده (کول باکس)، تهویه مطبوع اتوماتیک با سیستم تصفیه هوای یونیزه، آینه های تاشو برقی، گرم کن آینه های جانبی، سنسور باران، سیستم ورود بدون کلید همراه با استارتر دکمه ای (در مدل های ۹۷)، تنظیم دستی صندلی های جلو، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، کامپیوتر سفری، چراغ های روشنایی در روز، برف پاک کن هوشمند، فرمان برقی، اینتر فیس، روکش چرم فرمان و دسته دنده و ۲ کیسه هوا اشاره کرد.

یاریس نسل چهارم بر خلاف نسل دوم، تنها در یک تیپ از سوی ایرتویا عرضه شد. سیستم ترمز کمکی، سیستم ورود بدون کلید، استارتر دکمه ای، سنسور های پارک جلو و عقب، ۲ کیسه هوا، فرمان برقی، اینتر فیس، روکش چرم فرمان و سر دنده، تنظیم دستی صندلی های جلو، قابلیت تاشوندگی صندلی های عقب، ۶ بلندگو، بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های تاشونده برقی همراه با گرم کن، لیست امکانات یاریس هاچ بک نسل چهارم را تشکیل می دهند.مشخصات فنیهیوندای i20 مونتاژی کرمان موتور دارای یک پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۳۴ نیوتن متر می باشد و یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک نیروی تولیدی پیشرانه را به جرخ های جلو می رساند.

تویوتا یاریس نیز دارای یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۱ نیوتن متر می باشد و جعبه دنده آن مانند i20 از نوع ۴ سرعته خودکار است.ظرفیت باک i20 کرمان موتور ۴۲ لیتر و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۷ لیتر در صد کیلومتر است و این اعداد برای یاریس به ترتیب برابر با ۴۲ و ۷.۳ لیتر می باشد و از نقطه نظر مصرف سوخت هر دو خودرو در جایگاه یک خودرو کاملا اقتصادی و شهری دسته بندی می شوند.قیمتهم اکنون یاریس مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را بسته به میزان کارکرد و سلامت خودرو از حدود ۸۰۰ الی ۹۸۰ میلیون تومان قیمت گذاری می کنند و این بازه برای هیوندای i20 مدل ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بسته به پارامتر های بیان شده، از ۶۹۰ الی ۹۹۰ میلیون تومان می باشد.نقاط مثبت هیوندای i20طراحی مدرن و زیبا، سواری نرم، هندلینگ مناسب، مصرف سوخت مناسب، هندلینگ قابل قبول، خدمات پس از فروش به نسبت گستردهنقاط منفی هیوندای i20شتاب کند، کمبود امکانات رفاهی و ایمنی، بازار فروش نه چندان خوبنقاط مثبت تویوتا یاریسسواری نرم، شتاب قابل قبول، مصرف سوخت مناسب، استهلاک پایین، کیفیت و دوام بالانقاط منفی تویوتا یاریسامکانات رفاهی اندک، عدم وجود سیستم کنترل پایداری، هندلینگ نه چندان راضی کننده، بازار خرید و فروش کم رونق

همچنین ببینید

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور: انتظار نداریم وعده های شما به این زدی محقق شود؛ اما جلوی تکرار اشتباهات دولتهای گذشته را بگیرید

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور: انتظار نداریم وعده های شما به این زدی محقق شود؛ اما جلوی تکرار اشتباهات دولتهای گذشته را بگیرید

رئیس‌ جمهور پزشکیان در مصاحبه دیروزش که اولین مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی بود، برنامه روشنی که نشان بدهد قرار است محوری‌ترین تعلیم نهج‌البلاغه یعنی عدالت در زندگی مردم ایران جاری شود ارائه نداد.