خودرو بانک/ پس از امضاء برجام، قراردادهای مختلفی میان شرکتهای وطنی و همتایان خارجی آنها منعقد شد که یکی از آنها مربوط به همکاری جهت استفاده از پلتفرم FP1 و تولید محصولاتی نظیر پژو 301 توسط گروه ایکاپ ایرانخودرو بود که متاسفانه پس از آغاز مجدد تحریمهای خودرویی و به دنبال بدعهدی طرفهای غربی، پروسه تولید محصولات جدید پژو در کشور متوقف گردید.
با این حال حق استفاده از پلتفرم مورد اشاره همچنان برای ایران خودرو باقی ماند تا کمپانی وطنی با تغییرات و اصلاحات روی آن به پلتفرم ملی جدید خود بنام IKP1 دست یابد. تحولی که در ابتدا به تولید و عرضه خودرو جدیدی بنام تارا انجامید تا برادر ایرانی پژو 301 توسط مهندسان کشورمان به مردم معرفی گردد. از جمله نکات مثبت تارا میتوان به استاندارهای ایمنی بالاتر از امثال دنا (و به طور کلی خانواده 405) اشاره نمود که حس اطمینان بیشتری در دل مشتریان ایجاد نموده است. البته تارا مشخصات فنی شگفتانگیزی ندارد اما قادر است حداقلهای مورد نیاز را به شما ارزانی دارد و با شتاب و کشش کافی، فضای کابین خوب و آپشنهای قابل قبول، کارآمد ظاهر شود.
بررسی تارا اتوماتیکتارا یک سدان خانوادگی اقتصادی است که بر پایه یک خودروی اکونومیک بنام پژو 301 توسعه یافته. البته در سالهای اخیر بدلیل نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه خودرو قیمت تمامی ماشینها به قدری بالا رفته که ما عملاً خودرو اقتصادی (به آن معنا که همه توان خریدش را به راحتی داشته باشند) نداریم اما به هر حال تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گرانقیمت بازار، محصولی میانرده محسوب میشود که به نسبت قیمت، امتیازات مناسبی در اختیار قرار میدهد. مثلاً از نظر ایمنی شرایط بهتری در قیاس با محصولات قدیمی ایرانخودرو (بخصوص خانواده 405 که شامل سمند و دنا هم میشود) دارد، از آپشنهای قابل قبولی بهره میبرد، فضای کابین خوبی ارائه میکند و از نظر سواری هم میتواند شما را راضی نگاه دارد. در این بین پیشرانه اصلاح شده TU5 پلاس، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به سیستمهای کمکی ترمز و پایداری متنوع، فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هم برای رفاه حال هر چه بیشتر شما در نظر گرفته شدهاند. البته برخی افراد از طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و تواناییهای حرکتی متوسط تارا گلایه دارند اما در هر صوت میشود از محصول جدید ایرانخودرو به عنوان گامی هرچند کوچک اما رو به جلو یاد کرد که میتواند نویدبخش عرضه خودروهای ایمنتر از جانب این خودروساز قدیمی کشورمان باشد.
داخل تارا اتوماتیکفضای کابین و داشبورد تارا شباهت غیرقابل انکاری با پژو 301 دارد که این مورد برای محصولی با لقب خودرو ملی شاید چندان جالب نباشد. در واقع با توجه به طراحی متفاوت بیرونی تارا انتظار داشتیم که در داخل کابین هم با فضای متفاوتی (در قیاس با محصول پژو) روبرو شویم که این اتفاق نیفتاد. با این حال اگر سختگیری را کنار بگذاریم میتوانیم به نکات مثبت این کپیکاری هم اشاره کنیم. مثلاً اینکه یک طرح تقلیدی و کپی برداری شده به مراتب بهتر از یک دیزان ناشیانه است و تم کلی داشبورد 301 هم از نظر ارگونومی و زیبایی حس خوبی به انسان میدهد. در واقع میتوان گفت بر خلاف طراحی بدنه اینجا شرایط تارا از شاهین بهتر است. وجود گزینههایی نظیر فرمان D-CUT، نمایشگر مرکزی و آپشنهای تکمیلی موجود روی نسخه اتوماتیک هم به مدرنتر دیده شدن کابین یاری رساندهاند.
کیفیت متریال مورد استفاده با اینکه از حالت ایدهآل فاصله دارد اما به نسبت رده قیمتی میتواند قابل قبول توصیف شود. نکته مثبت دیگر در خصوص فضای جادار اتاق است که به نسبت ابعاد بدنه کاملاً راضی کننده میباشد. در واقع فاصله میان محورهای جلو و عقب حدود 2652 میلیمتری به بهبود جای پا برای تمامی سرنشینان کمک زیادی نموده. برای درک بهتر مطلب بد نیست اشاره کنیم که این عدد برای 207i صندوقدار 2443 میلیمتر و برای دنا پلاس 2671 میلیمتر میباشد. ضمناً تارا از نظر محفظه صندوق هم فضای قابل قبولی در اختیار قرار میدهد.
طراحی تارا اتوماتیکدرست است که برخی ناهماهنگیها در طراحی تارا دیده میشود اما آنقدر از دیدن ظاهر تکراری دنا و کل خانواده 405 و 206 خسته شدهایم که روئیت یک محصول جدید، حتی با تمامی کاستیهایش میتواند اندکی دلمان را خوش کند. البته ممکن است از عدم وجود هارمونی میان خطوط چراغ جلو با جلوپنجره یا فضای خالی پایین چراغهای عقب و خطوط صاف و خشک بدنه تارا شکایت کنید اما اینجا نکات مثبتی هم به چشم میخورند.
مثلاً سپرهای اسپرت ماشین از زوایای زیبایی برخوردارند، حجم دهی کاپوت نیز بر جذبه اتومبیل افزوده و خطوط زاویهدار بدنه "با وجود آنکه با معیارهای روز همخوانی چندانی ندارد" با سلیقه برخی از مشتریان ایرانی جور در میآید. البته از نظر اصول طراحی و هارمونی کلی میتوان شاهین را اندکی برتر دانست اما نماینده ایرانخودرو هم در مجموع بد از کار در نیامده و بخصوص در نسخه اتوماتیک مجهز به رینگهای بزرگتر آلومینیومی جذابیتهای نسبی را ارائه میکند.
مزایا و معایب تارا اتوماتیک