سرنوشت متفاوت تارا دنده‌ای و اتوماتیک در بازار بعد از یک سال
سرنوشت متفاوت تارا دنده‌ای و اتوماتیک در بازار بعد از یک سال

سرنوشت متفاوت تارا دنده‌ای و اتوماتیک در بازار بعد از یک سال

فرارو/ قیمت تارا دنده‌ای در بازار آزاد خودرو نسبت به پارسال حدود ۳۰ میلیون افزایش پیدا کرده اما در این مدت وضعیت برای نسخه اتوماتیک متفاوت بوده است. قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد خودرو نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است. زمستان ۱۴۰۰ که هنوز قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد به ثبات نرسیده بود، ارزش این محصول توسط فروشنده‌ها بیش از ۷۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شد اما تارا اتوماتیک الان کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. تارا اتوماتیک در کارخانه بدون تغییر قیمت عرضه می‌شود و ارزش آن از زمستان پارسال تا مهر‌ماه امسال روی رقم ۴۱۵ میلیون تومان ثابت بوده است. تارا دنده‌ای که سه ماه زود‌تر از نسخه اتوماتیک وارد بازار شد، در یک سال گذشته سرنوشت متفاوتی داشته است. درست یک سال پیش اولین مدل‌های تارا دنده‌ای با قیمت ۴۰۰ میلیون در بازار خرید و فروش می‌شدند و حالا ارزش این محصول به ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است. در کارخانه هم قیمت تارا دنده‌ای ظرف یک سال گذشته با رشد ۳.۵ میلیونی به حدود ۲۹۴ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.تغییر قیمت تارا در کارخانهقیمت تارا دنده‌ای در کارخانه نسبت به پارسال حدود ۳.۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. دقیقا یک سال پیش نخستین نسخه‌های تارا دنده‌ای با قیمت ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار تومان توسط ایرانخودرو به متقاضیان تحویل داده شدند و مهرماه امسال قیمت تمام‌شده این محصول در کارخانه به ۲۹۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید. تارا اتوماتیک که برای اولین بار در زمستان ۱۴۰۰ عرضه شد، در کارخانه ۴۱۵ میلیون تومان ارزش داشت و الان با قیمت ۴۱۵ میلیون و ۹۵۴ هزار تومان فروخته می‌شود. به‌این ترتیب تارا دنده‌ای و اتوماتیک را باید جزو گران‌ترین محصولات داخلی ایران خودرو در کاخانه بدانیم. تارا اتوماتیک با قیمت ۴۱۵ میلیون و ۹۵۴ هزار تومان لقب گران‌ترین محصول داخلی ایران خودرو را در کارخانه یدک می‌کشد و تارا دنده‌ای با قیمت ۲۹۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان بعد از تارا اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس دنده‌ای چهارمین محصول گران‌قیمت داخلی ایران خودرو تلقی می‌شود.

تغییر قیمت تارا در بازار آزادقیمت تارا اتوماتیک الان نسبت به اولین روز‌های عرضه این محصول در بازار آزاد کاهش پیدا کرده است. زمستان ۱۴۰۰ که هنوز قیمت تارا اتوماتیک در بازار آزاد خودرو به ثبات نرسیده بود، این محصول را کمی بیش از ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌کردند، اما الان تارا اتوماتیک کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان دست به دست می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اولین روز‌های حضور تارا اتوماتیک در بازار آزاد این محصول ارقام ۷۴۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان را تجربه کرده، ولی الان در اغلب آگهی‌های مربوط به فروش تارا اتوماتیک ارزش این محصول بین ۵۷۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان است. قیمت تارا دستی، اما درقیاس با اولین روز‌های حضور در بازار، الان افزایش پیدا کرده است. قیمت تارا دستی نیمه مهرماه امسال در بازار آزاد خودرو به حدود ۴۳۰ میلیون تومان رسید درحالی که مهر‌ماه پارسال ارزش آن تقریبا ۴۰۰ میلیون تومان بود.قیمت تارا کارکرده در بازار خودرو‌های دست‌دومقیمت تارا دنده‌ای دست‌دوم می‌تواند کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد. درحالی که قیمت تارا دنده‌ای صفرکیلومتر در بازار آزاد خودرو به حدود ۴۳۰ میلیون تومان رسیده، برخی از مدل‌های این محصول در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو با ارقامی کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان آگهی می‌شوند. مثلا فروشنده تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ رقم ۳۸۰ میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد می‌دهد. میزان کارکرد این تارا حدود ۱۵ هزارکیلومتر است و خودرو از نظر فنی و بدنه ایرادی ندارد. فروشنده تارا دنده‌ای مشکی درحالی همین رقم را برای فروش درنظر گرفته که میزان کارکرد خودرو او کمی بیش از ۱۶ هزارکیلومتر است. تارا اتوماتیک نیز که با قیمت تقریبی ۵۸۰ میلیون تومان یکی از گران‌ترین مدل‌های داخلی ایران خودرو در بازار آزاد تلقی می‌شود در بازار مدل‌های کارکرده با رقم کمتری خرید و فروش می‌شود. تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با کارکرد تقریبی ۱۱ هزارکیلومتر، ۵۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با کارکرد پنج هزارکیلومتر در یک آگهی دیگر ۵۵۰ میلیون تومان نوشته شده است.

قیمت تارا دنده‌ای و اتوماتیک در بازار مدل‌های کارکرده

مدل و رنگمیزان کارکردقیمتتارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰/ سفید۱۵ هزارکیلومتر۳۸۰ میلیون تومانتارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۰/ مشکی۱۶ هزارکیلومتر۳۸۰ میلیون تومانتارا اتوماتیک ۱۴۰۰/ سفید۱۱ هزارکیلومتر ۵۳۰ میلیون تومانتارا اتوماتیک ۱۴۰۰/ مشکیپنج هزارکیلومتر۵۵۰ میلیون تومان

مقایسه تارا دنده‌ای و تارا اتوماتیکتارا اتوماتیک نسبت به نسخه دنده‌ای ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است و شتاب کمتری دارد. وزن نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک تارا به‌ترتیب هزار و ۱۷۰ و هزار و ۲۶۸ کیلوگرم است. سرعت تارا اتوماتیک ظرف ۱۳ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و این عدد برای تارا دنده‌ای ۱۲.۵ ثانیه برآورد می‌شود. سایر مشخصات فنی تارا دنده‌ای و تارا اتوماتیک مثل حجم موتور یکسان است و از نظر امکانات، ایرانخودرو اکثر آپشن‌هایی را که از تارا دنده‌ای حذف کرده بود، به تارا اتومات اضافه کرد. مثلا ایربگ‌های جانبی اضافه شده‌اند و رینگ خودرو از حالت فولادی به آلومینیومی تغییر کرده است. از طرفی آینه‌های جانبی از نوع تاشو برقی هستند. دوربین عقب به مالتی‌مدیا افزوده شده و تنظیم صندلی‌های جلو که قبلا به‌شکل دستی بود، به حالت برقی تبدیل شده است. همچنین روکش صندلی‌ها از پارچه به چرم و پارچه تغییر کرده و روکش چرمی به غربیلک فرمان اضافه شده. سانروف از دیگر تجهیزات تارا اتوماتیک به‌شمار می‌رود.

همچنین ببینید

چند دستگاه خودرو در ۷ ماه اخیر در کشور فروخته شد؟؛ دپوی هزاران خودرو در پارکینگ‌ها

چند دستگاه خودرو در ۷ ماه اخیر در کشور فروخته شد؟؛ دپوی هزاران خودرو در پارکینگ‌ها

سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) در هفت ماهه امسال ۴۹۲ هزار و ۷۶۳ دستگاه خودرو فروخته اند که نسبت به ۵۱۵ هزار و ۵۴۱ دستگاه خودرویی که در هفت ماهه پارسال فروخته شده بود، شاهد کاهش ۵ درصدی فروش خودرو هستیم.