مشکلات فنی در موتور خودروهای «هیوندای» و «کیا» همچنان ادامه دارد
مشکلات فنی در موتور خودروهای «هیوندای» و «کیا» همچنان ادامه دارد

مشکلات فنی در موتور خودروهای «هیوندای» و «کیا» همچنان ادامه دارد

پدال/ با وجود فراخوان خودرو هیوندای و کیا طی سال‌های گذشته به منظور رفع عیوب موتور محصولات، شکایات جدیدی علیه این دو خودروساز مطرح شده است که نشان می‌دهد مشکلات موتورهای تتا (Theta) همچنان ادامه دارد.در تاریخ طولانی نبردهای حقوقی مربوط به موتور در قالب فراخوان خودرو، دادخواست‌های مالکیت فردی و شکایت جمعی، موارد زیادی وجود دارد که پای شرکت‌های خودروسازی را به دادگاه باز می‌کند. به گزارش thetruthaboutcars، در جدیدترین مورد، هیوندای و کیا گرفتار شکایت جمعی برخی از مشتریان شده‌اند. این بار فهرست خودروهای آسیب‌دیده بسیار بزرگ‌تر از موارد قبلی است. به نظر می‌رسد که اکنون با توجه به مشکلات اصلی موتور در خودروهای هیوندای و کیا، شکایت‌ها حدود بیشتر از یک دهه طول کشیده‌اند.مسائل مربوط به موتورهای مدرن هیوندای و کیا مدل ۲۰۱۵ و سوناتا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ است. یک شکایت جمعی در ماه مه سال ۲۰۱۵ ادعا کرد که موتور تتا در سوناتا معیوب بوده است. به طور خاص، ادعا شده است که نسخه ۲/۴ لیتری موتور تتا ۲ از مشکل یاتاقان شاتون رنج می‌برد.یاتاقان‌ها در این موتور دچار مشکل هستند و پلیسه‌های ریزی را به داخل روغن موتور می‌فرسند و باعث ایجاد عیب در موتور می‌شوند. در پرونده شاکی، هیوندای سوناتا هنوز هم تحت پوشش گارانتی قرار داشت که موتور توقیف شد اما فروشنده از تعویض موتور تحت پوشش گارانتی خودداری کرد.

تا سپتامبر ۲۰۱۵ هیوندای اقدام جدی برای پیگیری این مشکل انجام نداد و حدود ۴۷۰،۰۰۰ دستگاه از سوناتاهای مدل ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ را که دارای موتور ۲ یا ۲/۴ لیتری تتا II بودند، فراخوانی کرد. هیوندای اعتراف کرد که مشکلات مربوط به فرآیند تولید موتورها بقایای فلزی را در اطراف میل‌لنگ بر جای می‌گذارد، که باعث ایجاد مشکلات جریان روغن می‌شود. این فلزات با روغن مخلوط شده و باعث آسیب یا خرابی یاتاقان شاتون می‌شوند. هیوندای این مشکل را به فرآیند غوطه‌وری (معمولاً الکتروشیمیایی) که برای از بین بردن زباله‌های تولیدی از میل‌لنگ استفاده می‌شود، ارتباط داد.دومین مشکل در موتور تتا II در سال ۲۰۱۶ گزارش شد. در این شکایت جمعی مشکلاتی در کیا اپتیما مدل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، کیا اسپرتیج مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ و کیا سورنتو مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ ادعا شده است. این خودروها مجهز به موتورهای ۲ و ۲/۴ لیتری تتا II با سیستم تزریق مستقیم (GDI) بودند. در این دادخواست ادعا شده که سیستم تزریق سوخت خودرو دارای نقص ذاتی است که باعث محدودیت جریان روغن در یاتاقان شاتون و سایر قسمت‌های موتور ( که واقعاً به روغن احتیاج دارند) می‌شود.در شکایت گفته شده است که محدودیت روغن موتور باعث ایجاد مشکلاتی در دوره گارانتی خودروهای کیا مورد نظر یا اندکی پس از انقضای آن می‌شود. کاهش میزان روغن باعث ایجاد عیب در موتور یا متوقف شدن کامل موتور (معمولاً در حین حرکت) می‌شود. در این پرونده ادعا شده است که هیوندای و کیا درباره‌ی مشکلات مربوط به موتور از منابع مختلف داخلی و خارجی آگاهی دارند اما از انجام فراخوان خودرو خودداری کرده‌اند. علاوه بر این، ادعا شد که این شرکت از بازپرداخت وجوه مالکانی که موتورهای خود را تعمیر یا تعویض کرده‌اند، خودداری کرد.در حالی که هیوندای هنوز اعتراف نکرده بود مشکلی در موتورها وجود دارد، یکی از مهندسان هیوندای با NHTSA مکالمه داشت. این شخص در آگوست سال ۲۰۱۶ به نهادی دولتی NHTSA گفت هیوندای از این موضوع آگاه است که مشکلاتی در موتور تتا ۲ وجود دارد که باعث ایجاد کوبش در موتور و سایر صداهای ناهنجار و همچنین از دست دادن قدرت می‌شود. این کارمند یکی از باسابقه‌ترین افراد در هیوندای کره به شمار می‌رفت و ۲۵ سال در آن‌جا کار کرده بود.

هیوندای با فرستادن این مهندس به کمیته انضباطی داخلی خود به این اظهارات پاسخ داد. این شرکت همچنین شکایتی در دادگاه منطقه مرکزی سئول ثبت و ادعا کرد که کارمند موردنظر اطلاعات مخفی شرکت را برای NHTSA فاش کرده است.در حالی که دادخواست دوم ایالات متحده در حال انجام بود، هیوندای از گسترش فراخوان موتور تتا II ساخت سال ۲۰۱۵ خبر داد که شامل بیش از ۵۷۲،۰۰۰ دستگاه خودرو (تعداد کل ۱،۰۴۲،۰۰۰ دستگاه) می‌شد. این فراخوان گسترده شامل هیوندای سوناتا و سانتافه مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بود. هیوندای اعلام کرد که موتورها همان مشکلات قبلی سوناتا را دارند.کیا فراخوان خود را در اوایل سال ۲۰۱۷ انجام داد و تقریباً در همان زمان فراخوان موتور تتا ۲ گسترش یافت. به گفته‌ی مسئولان کیا، خودروهای کیا اپتیما مدل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، سورنتو مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ و اسپرتیج مدل سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ در این فراخوان وجود داشتند. این نمونه‌های خاص از موتور تتا در یاتاقان‌های موتور دچار مشکلی بودند. یاتاقان این موتورها به سرعت ساییده شده و باعث ایجاد عیوب مختلف در موتور می‌شد. کیا در توضیح تأخیر آغاز فراخوان خودرو اظهار داشت که موتورهای تتا ۲ خود را در خط تولید متفاوتی نسبت به موتورهای هیوندای می‌سازد و آن‌ها مشکلات یاتاقان متفاوتی نسبت به عیوب موتورهای ساخت هیوندای دارند که ربطی به ساییدگی قطعات ندارد.با این حال، اقدامات حقوقی بیشتری علیه هیوندای و کیا در آوریل سال ۲۰۱۸ با ارائه‌ی دادخواستی کاملاً جدید علیه موتور تتا ۲ انجام شد. این پرونده به مشکل تزریق سوخت متفاوتی نسبت به مشکلات موتورهای سال ۲۰۱۶ اشاره داشت. پرونده موردنظر در سال ۲۰۱۶ توسط مالک کیا سورنتو ۲۰۱۵ مطرح شد و خودرو مشکل موتوری داشت. در این پرونده، هنگامی که خودرو با موتور معیوب به نمایندگی آورده شد، تکنسین نمایندگی به مشتری گفت که آن‌ها معتقد هستند روغن موتور تعویض نشده است.کیا ادعای گارانتی موتور را رد کرد و نمایندگی موتوری بازسازی شده را با قیمت ۶۰۰۰ دلار به مشتری فروخت. پس از آن شکایت مطرح شد و شاکی ادعا کرد که سیستم تزریق مستقیم سوخت در موتور تتا ۲ باعث تجمع روغن و سایر مواد شیمیایی در سوپاپ‌های ورودی شده است. گفته می‌شود که انباشته شدن این مواد، قدرت موتور را کاهش داده و در نهایت از سوپاپ‌ها جدا شده است.

در ادامه مواد انباشته‌شده روی سرسیلندر قرار گرفته و سپس به پیستون‌ها و رینگ‌های پیستون رسید. اصطکاک اضافی باعث خراشیدن سطح سیلندر و آسیب ناشی از تجمع اضافی مواد شد. این تجمع مواد در نهایت به لجن تبدیل شد که موتور را معیوب کرد. شاکی مدعی شد که هیوندای و کیا از مشکل لجن روغن مطلع بوده‌اند، اما علت آن را استفاده از فیلتر روغن دست دوم خریداری شده از یک مغازه تعویض روغنی مستقل می‌دانند.سورنتو ۲۰۱۶ مورد بحث در جدیدترین شکایت جمعی برای موتور تتا ۲ گنجانده شده است، اما این مورد دامنه شکایت را به خانواده موتورهای دیگر شرکت‌های هیوندای و کیا نیز افزایش می‌دهد. این شکایت که در مارس ۲۰۲۲ ارائه شد، ادعا می‌کند که موتورهای خانواده‌های تتا، لامبدا، گاما، کاپا و نو همگی معیوب هستند و روغن زیادی مصرف می‌کنند.سال‌های مدل تحت پوشش این کلاس از موتورها بین ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ است و تقریباً شامل همه خودروهایی است که هیوندای و کیا در این بازه زمانی فروخته‌اند. این دادخواست می‌گوید همه‌ی موتورها بیش از حد روغن مصرف می‌کنند و مالکان را ملزم می‌کند که سطح روغن موتور خود را دائما بررسی کنند. در این شکایت آمده است روغن باید بیشتر از آن‌چه در کتابچه راهنمای مالک اشاره شده، به این موتورها اضافه شود. علاوه بر مصرف زیاد روغن، روغن به قسمت‌هایی از موتورها نفوذ می‌کند که نباید در آن‌ها نفوذ کند و باقیمانده‌های روغن حاصله به قسمت‌های داخلی و اگزوز موتور آسیب می‌زند و به این معنی است که موتورها به درستی کار نمی‌کنند.گفته می‌شود، مسائلی مانند تجمع کربن، رسوبات لجنی روغن و فرسودگی قطعات موتور در نهایت منجر به بازسازی یا تعویض پرهزینه موتور می‌شود. در این شکایت، ادعا شده است که هیوندای و کیا ادعاهای گارانتی موتورها را در صورتی که مالک نتواند سوابق تعمیر و نگهداری خودرو خود را ارائه کند، رعایت نکرده‌اند. علاوه بر این، فروشندگان حتی در صورت وقوع، میزان مصرف روغن خودروها را به مشتریان نمی‌گویند، بلکه از مالک می‌خواهند تا آزمایش‌های طولانی‌مدت مصرف روغن را طی هزاران مایل انجام دهند.

هشت شاکی در شکایت جمعی ۲۰۲۲ از ایالت‌های مختلف در سراسر کشور آمریکا حضور دارند. هر کدام از آن‌ها مدل‌های مختلفی از خودروهای هیوندای و کیا دارند و ادعا کرده‌اند روغن زیادی مصرف می‌کنند. شاکیان می‌گویند هیوندای و کیا نمی‌توانند مصرف بالای روغن موتور را به منظور جلب رضایت مشتریان تعمیر کنند و این شرکت به مالکانی که باید دائماً روغن را در موتورهای خود بریزند، غرامت پرداخت نکرده است.اخیراً، یک شکایت جمعی دیگر توسط مشتریان کانادایی که ادعا می‌کنند مصرف روغن موتور خودرو به شکایت ایالات متحده شباهت دارد، ثبت شده است. فهرست مدل‌های این پرونده بسیار شبیه به مدلی است که در بالا اشاره کردیم. شکایت شهروندان کانادایی هنوز جدید است و در ژوئیه ۲۰۲۲ ثبت شد. اگر فراخوانی برای رفع این عیوب انجام شود، حدود ۱۵ میلیون خودرو را تنها در ایالات متحده شامل می‌شود.سخنگوی هیوندای در واکنش به این شکایت جدید پاسخ داد:هم‌اکنون ما نمی‌توانیم درباره‌ی دعاوی در حال انتظار اظهار نظر کنیم.

همچنین ببینید

بایدن موفق به تماس تلفنی با ترامپ شد+ جزئیات

بایدن موفق به تماس تلفنی با ترامپ شد+ جزئیات

ایرنا : کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور با او درباره دومین سوء قصد نافرجام علیه وی گفت وگو کرده است.