هر آنچه از «دنا پلاس توربو اتوماتیک» باید بدانید
هر آنچه از «دنا پلاس توربو اتوماتیک» باید بدانید

هر آنچه از «دنا پلاس توربو اتوماتیک» باید بدانید

آخرین خودرو/ دنا پلاس توربو اتوماتیک یکی از پرفروش ترین سدان های اتوماتیک بازار ایران است که توسط گروه صنعتی ایران خودرو به تولید می رسد.

معرفی دنا پلاسدنا پلاس نمونه فیس لیفت شده و ارتقا یافته دنا به حساب می آید و دنا نمونه به روز شده سمند و سورن است. اما بهتر است بدانیم که از ابتدا قرار بود خودروی دنا با ظاهر دنا پلاس به بازار عرضه شود. ولی به خاطر مشکلات تحریمی ابتدای دهه ۹۰، قالب های جانبی و برخی قطعات بازطراحی شده برای این خودرو به ایران خودرو نرسید و پروژه این محصول جدید با قالب های بدنه سورن و سمند ادامه یافت.اما پس از رفع تحریم ها قالب های بدنه این خودرو طراحی شد و به ایران رسید و در سال ۱۳۹۵، ایران خودرو محصولی را با نام دنا پلاس به بازار معرفی کرد. دنا پلاس در ابتدا به امکاناتی مانند سانروف، کیسه هوای جانبی و چراغ روشنایی روز مجهز شده بود. اما با آغاز مجدد تحریم ها، به دلایل مشکلات تولیدی امکاناتی مانند سانروف و کیسه هوای جانبی از اکثر نسخه های دنا پلاس حذف شد.اما پس از چند سال شاهد هستیم که امروز ایران خودرو نسخه های توربوشارژر دنا پلاس را با سانروف و کیسه هوای جانبی تولید می کند. همچنین صرفاً نمونه های تنفس طبیعی این خودرو هستند که دو آپشن یاد شده را ندارند. در حال حاضر دنا پلاس توربو در دو تیپ ۶ سرعته دنده دستی و شش سرعته اتوماتیک AT به بازار عرضه می شود و بزودی قرار است تا دنا پلاس جوانان هم به خط تولید ایران خودرو اضافه شود.مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیکدنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه EF7 توربو یا همان TC7 مجهز است. این پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. حداکثر گشتاور این پیشرانه از ۲۲۰۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می شود و سیستم توربوشارژر در این محدوده بیشترین بازدهی را دارند. جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT دنا پلاس توربو توسط کمپانی DAE تولید می شود. این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی این سدان ملی می رساند.مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس توربوشارژر اتومات ۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و به صورت ترکیبی اعلام می شود. در حالت ایده آل می تواند مصرف سوخت این خودرو ۶.۳۹ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد. این خودرو ۱۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به فضای صندوق ۵۰۰ لیتری مجهز است. این سدان ایران خودرو در شرایط ایده آل شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰.۵ ثانیه را ثبت می کند. اما در ویدیوی مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک که آخرین خودرو آن را تهیه کرده است، شتاب این خودرو در شرایط عادی ۱۱.۲۷ ثانیه ثبت شده است.

بازار

"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرین‌خودرو" از دو خودروی پرطرفدار 1402/03/04 - 15:30

برندایران خودرومدلدنا پلاس توربو اتوماتیککلاس بدنهسدانسال تولید۱۳۹۹حجم موتور۱۶۴۶ سی سیتعداد سیلندر۴تعداد سوپاپ۱۶فناوری موتورتوربوشارژرقدرت۱۵۰ اسب بخارگشتاور۲۱۵ نیوتن مترشتاب ۰ تا ۱۰۰۱۱.۲۷ ثانیهحداکثر سرعت۲۲۰۵ کیلومتر بر ساعتگیربکس۶ سرعته اتوماتیک ATانتقال قدرتدیفرانسیل جلوتعلیق جلومک فرسونتعلیق عقبتویست بیمطول۴۵۵۹ میلی مترعرض۱۹۳۳ میلی مترارتفاع۱۴۶۰ میلی مترفاصله محوری۲۶۷۱ میلی متروزن۱۴۰۰ کیلوگرمحجم باک۶۰ لیترمصرف سوخت۸.۱۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبیابعاد رینگ و لاستیک۲۰۵/۵۰R16برند نشان مادرایران خودروکشور سازندهایرانامکانات ایمنیچهار کیسه هواامکانات رفاهیسانروف - شیشه های عقب دودی - صندلی های برقی جلو ۸ جهته - تریم داخلی پارچه - سنسور نور - سنسور باران - حالت اسپرت و برفی جعبه دنده - زیر آرنجی جلو و عقب - رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی - چراغ روشنایی روز - تهویه اتوماتیک - درچه تهویه ردیف عقب - آینه های تاشو برقی - فرمان کمکی برقی - آنتن کوسه ای - سنسور پارک عقب - دوربین دنده عقب - نمایشگر لمسی - اندروید اتو - اپل کارپلی

مزایا و معایب دنا پلاس توربو اتوماتیک

مزایاشتاب قابل قبول - امکانات رفاهی مناسب - تهویه مناسب - حرکت های عرضی کم - خدمات پس از فروش گستردهمعایبمونتاژ نه چندان قوی - مصرف سوخت بالا در شهر - ایرادهای برقی و فنی شایع - فضای کابین کمتر از رقبا - نبود امکانات ایمنی مانند سامانه کنترل پایداری الکتریکی

امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس توربوشارژر ۶ATدنا پلاس توربو اتومات در بحث امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. البته که دنا پلاس جوانان امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری را به مشتریان ارائه می دهد و هنوز به بازار نیامده است.دنا پلاس توربو ۶AT به چهار کیسه هوا، صندلی های برقی ۸ جهته جلو، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه ردیف عقب، زیر آرنجی جلو و عقب، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، نمایشگر لمسی، اپل کارپلی، اندروید اتو، سنسور نور، سنسور باران، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، تریم داخلی پارچه ای، سانروف برقی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، شیشه های عقب دودی و… مجهز است.

آلبوم تصاویر دنا پلاس توربو اتوماتیک

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید instagram.com/akharinkhodro.ir

همچنین ببینید

عضو ارشد حماس: گفت‌وگ بین گروه‌های فلسطینی در قاهره مثبت بود

عضو ارشد حماس: گفت‌وگ بین گروه‌های فلسطینی در قاهره مثبت بود

ایرنا : عضو ارشد حماس جزئیاتی از گفت وگوها بین گروه‌های فلسطینی در قاهره را اعلام کرد.