همه چیز درباره «کیا اسپورتیج 2023» وارداتی
همه چیز درباره «کیا اسپورتیج 2023» وارداتی

همه چیز درباره «کیا اسپورتیج 2023» وارداتی

آخرین خودرو/ کیا اسپورتیج 2023 یکی از محصولاتی است که قرار است توسط کوشا خودرو به ایران وارد شود. کراس اووری که ظاهری متفاوت و مدرن دارد.

کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ یکی از محصولاتی است که قرار است توسط کوشا خودرو به ایران وارد شود. کراس اووری که ظاهری متفاوت و مدرن دارد.شرکت خودروسازی کیا (kia) بدلیل حضور چندین و چند ساله در بازار ایران و سابقه همکاری با خودرو سازان داخلی و همچنین خودرو های با کیفیتی که تولید کرده است ، جایگاه ویژه ای برای ما ایرانیان دارد. با شروع زمزمه های انجام دوباره واردات، شرکت کوشا موتور اعلام کرد که مسئول واردات خودرو های کیا به ایران است و مدل هایی نظیر اسپورتیج ۲۰۲۳، پگاس، سراتو، سلتوس، سونت و سید را می توان در شوروم این شرکت دید. در این مطلب سعی داریم به معرفی کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ بپردازیم.

بازار

درباره کیا اسپورتیجکیا اسپورتیج ، کراس اووری نام آشنا برای ما ایرانی ها است که به واسطه طراحی های زیبا و اسپرت خود در طی ۵ نسلی که از این خودرو عرضه شده است توانسته جایگاه ویژه ای را در بین علاقه مندان خودرو کسب کند. اولین نسل از خانواده ، کیا اسپورتیج در سال ۱۹۹۳ توسط این کمپانی روانه بازار شد و تا کنون ۵ نسل از این خانواده به بازار های جهانی معرفی شده اند. در بازار ایران شاهد نسل های دوم و سوم و چهارم از این محصول بوده ایم و شرکت کوشا موتور قرار است نسل پنجم از این خانواده را به بازار ایران وارد کند. در ادامه بیشتر اسپورتیج ۲۰۲۳ را بررسی می کنیم.

طراحی و ابعاد بدنهکیا اسپورتیج ۲۰۲۳ دارای طراحی جذاب ، زیبا و فضایی گونه است. به طور کلی سبک و کلاس طراحی متفاوتی را نسبت به نسل های قبلی شاهد هستیم. در نمای جلو، چیزی که بیشتر از همه توجه ها را به خود جلب می کند نحوه طراحی و قرارگیری چراغ ها است. چراغ های اصلی به تناسب طراحی روز ، نسبت به نسل های قبلی ، پایین تر قرار گرفته اند و گرافیک و طراحی خوبی دارند و نسبت به خودرو های چینی درون بازار ، به طور کامل درون سپر قرار نگرفته اند. چراغ های روشنایی روز (day light)، اشاره به حرف (K)، که اول حرف Kia است دارند و چسبیده به چراغ های اصلی هستند و طراحی واقعا جذابی دارند همچنین توسط یک نوار نقره ای رنگ به  یکدیگر متصل شده اند. در کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ شاهد جلو پنجره های به  نسبت بزرگی هستیم که طرح لانه زنبوری دارند. اسپلیتر ها نیز طراحی دو رنگ دارند و به زیبایی این خودرو در نمای جلو افزوده اند.

در نما های جانبی ، برخلاف نمای جلو، شاهد طراحی ساده تری هستیم و سعی شده است با استفاده از فرورفتگی و برجستگی هایی که در بدنه وجود دارد ، طراحی این نما از یکنواختی خارج شود و شاهد طراحی منطقی باشیم. همچنین در این نما می توانیم شاهد رینگ های ۱۸ اینچی باشیم . در طراحی رینگ ها از ترکیب رنگ های نقره ای و مشکی استفاده شده است و رینگ ها طراحی واقعا جذابی دارند. در نمای عقب چیزی که بیشتر از همه توجه را به خود جلب می کند طراحی و گرافیک چراغ های عقب است. در طراحی چراغ های کیا اسپورتیج 2023 سعی شده با استفاده از طراحی های مثلثی شکل و گوشه های تیز ، حس هیجان را به بیننده القا کند و شاهد طراحی جذابی در این بخش باشیم. از دیگر نکاتی که می توان در این نما به آن اشاره کرد طراحی دیفیوزر های عقب است که به زیبایی این خودرو در این نما کمک کرده است.

مشخصات فنی کیا اسپوتیج ۲۰۲۳این کراس اوور در چند تیپ و با موتور های تنفس طبیعی ، توربوشارژ و هایبرید به بازار های جهانی معرفی شده است. نسخه ای از کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ که به ایران می آید دارای یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که قدرت نهایی ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۶۵ نیوتن متر را تولید می کند و قدرت از طریق یک گیربکس ۷ سرعته از نوع دو کلاچه تر (WDCT)، به چرخ های جلو منتقل می شود. نسخه های پایه این خودرو به صورت تک دیفرانسیل می باشد اما احتمال می رود نسخه های دو دیفرانسیل نیز وارد بازار ایران شوند.

سیستم های تعلیق این کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ در محور جلو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب از نوع سیستم مولتی لینک را داریم. استاندارد آلایندگی اسپورتیج جدید، یورو ۵ بوده و مصرف سوخت میانگین این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۲ لیتر است. شایان ذکر است که کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ توانسته ۵ ستاره ایمنی را از سازمان استاندار euro ncap دریافت نماید که البته این را در نظر داشته باشید که نسخه های مورد تست در مجموعه یورو انکپ آپشن های ایمنی کاملی دارند.

برندکیامدلاسپورتیجکلاس بدنهکراس اوورسال تولید۲۰۲۳حجم موتور۱۵۹۸ سی سیتعداد سیلندر۴تعداد سوپاپ۱۶فناوری موتورتوربوشارژر TGDiقدرت۱۷۷ اسب بخارگشتاور۲۶۵ نیوتن مترشتاب ۰ تا ۱۰۰---حداکثر سرعت---گیربکس۷ سرعته اتوماتیک دوکلاجه ترانتقال قدرتدیفرانسیل جلوتعلیق جلومک فرسونتعلیق عقبمولتی لینکطول۴۶۶۰ میلی مترعرض۱۸۶۵ میلی مترارتفاع۱۶۶۵ میلی مترفاصله محوری۲۷۵۵ میلی متروزن۱۵۲۵ کیلوگرمحجم باک۵۴ لیترمصرف سوخت۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبیابعاد رینگ و لاستیک۲۳۵/۵۵R18برند نشان مادرکیاکشور سازندهکرهامکانات ایمنیشش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی - رانندگی بین خطوط - هشدار خروج از خط - اخطار برخورد از جلوامکانات رفاهیسقف پانورامای برقی - تریم داخلی چرم و پارچه - نمایشگر لمسی - جلو آمپر دیجیتال - گرمکن صندلی های جلو و فرمان - صندلی برقی راننده - خروجی شارژر USB در ردیف جلو و عقب - ترمز پارک برقی - اتوهلد - سامانه کنترل حرکت در سراشیبی - فناوری LED چراغ ها - تابلو خوان - فرمان کمکی برقی - تنظیم حالت رانندگی - کروز کنترل - سنسور پایش باد تایرها - اپل کارپلی - اندروید اتو - سنسور نور - سنسور باران - استارت استاپ اتوماتیک - دوربین و سنسور پارک عقب - تهویه اتوماتیک (سفارشی) - استارت دکمه ای (سفارشی) - درِ صندوق عقب برقی (سفارشی)

کابین و امکانات اسپورتیجدر کابین کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ مانند طراحی بیرونی ، شاهد طراحی زیبا و جذاب و منحصر به فردی هستیم. در نسخه پایه در بخش رو دری ها شاهد استفاده از پلاستیک خشک و طرح دار هستیم که کیفیت بالایی دارند و نسبت به آن پلاستیکی که در خودرو های چینی به نسبت ارزان قیمت بازار استفاده می شود ، متفاوت است. اما در نسخه های بالا تر شاهد استفاده از متریال پارچه ای در بخش هایی از رودری ها هستیم.

در بخش بالای داشبورد در نسخه های پایه از پلاستیک استفاده شده و در نسخه های بالاتر رویه پارچه ای دارند. در بخش میانی قسمت داشبورد شاهد نواری با رنگ روشن و طرح دار هستیم که جلوه زیبایی به طراحی کابین داده است. شایان ذکر است طراحی دریچه های تهویه نیز بسیار زیبا بوده و به جذابیت طراحی داخل کابین افزوده است. در بخش کلید های مربوط به سیستم تهویه و پایین دسته دنده از پلاستیک پیانویی استفاده شده است که احساس لوکس بودن را به سرنشینان القا می کند..

جلوآمپر در تمامی نسخه های کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ از نوع دیجیتالی بوده و با سیستم های مالتی مدیا درون یک قاب قرار گرفته اند. سیستم مالتی مدیا در تمامی نسخه ها قابلیت هایی نظیر اتصال به گوشی از طریق بلوتوث ،اپل کارپلی ،اندروید اتو را دارند اما در نسخه پایه سیستم مالتی ۸.۸ اینچی با دکمه های فیزیکی و در نسخه های بالا تر ۱۲.۳ اینچی و تمام لمسی و به صورت چسبیده به پشت آمپر است.

شایان ذکر است که سیستم صوتی به کار رفته در نسخه فول از اسپورتیج ۲۰۲۳ ساخت شرکت مطرح Harman kardon  است که حرفی را برای  گفتن باقی نمی گذارد. غربیلک فرمان به صورت گرد و سه شاخه بوده و درو فرمان چرم دوزی شده است. از طریق کلید های روی فرمان می توان تنظیمان مربوط به سیستم مالتی مدیا و کروز کنترل را انجام داد. در قسمت سمت چپ فرمان دکمه های ترمز پارک برقی، esp ، تنظیم حالت چراغ ها نیز وجود دارند. در بخش  کنسول وسط شاهد دسته دنده مکانیکی هستیم و در قسمت کناری آن می توانیم به  کلید های مربوط به سرد کن و گرمکن صندلی ها و گرمکن فرمان و جا لیوانی ها اشاره کنیم. در پایین قسمت دسته دنده کلید های مربوط به تنظیمات حالت رانندگی، اتوهلد ، کنترل حرکت در سرازیری و دوربین ۳۶۰ درجه درون یک قاب از جنس پلاستیک پیانویی قرار گرفته اند.

صندلی ها بسیار مناسب و مناسب با ارگونومی بدن طراحی شده اند و جنس آنها ترکیبی از پارچه و چرم مصنوعی است و به راحتی آسیب نمی بینند. متریال مورد استفاده برای بخش سرنشینان عقب همانند بخش جلوی کابین بوده و سرنشینان عقب فضای مناسبی دارند. همچنین برای سرنشینان عقب امکاناتی نظیر زیر آرنجی، جا لیوانی ، پورت usb در نسخه پایه قرار گرفته است.

معایب و مزایا

مزایاشتاب خوب - جعبه دنده هماهنگ با پیشرانه - ایمنی خوب - سواری نرم - کابین جادارمعایبنبود نسخه دو دیفرانسیل در بازار ایران - عدم عرضه با نسخه فول آپشن در بازار ایران

رقبای کیا اسپورتیج ۲۰۲۳کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ در بازار های جهانی رقبای بسیار زیادی دارد اما در بازار ایران می توان به خودرو هایی نظیر هیوندای توسان ۲۰۲۳، سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۳ و سانگ یانگ تورس اشاره کرد. البته احتمال دارد با ادامه دار شدن روند واردات رقبایی بیشتری هم برای این کراس اوور ببینیم. البته باید دید در نهایت قیمت این کراس اوور در بازار چگونه خواهد بود تا ببینیم چه چینی هایی را می توان هم رده با کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ دانست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید instagram.com/akharinkhodro.ir

همچنین ببینید

ببینید | رونمایی از فضای داخلی و امکانات یک آپارتمان لوکس در شمال تهران با قیمت افسانه‌ای؛ خانه‌ای گران‌تر از قصرهای ستاره‌های هالیوود!

ببینید | رونمایی از فضای داخلی و امکانات یک آپارتمان لوکس در شمال تهران با قیمت افسانه‌ای؛ خانه‌ای گران‌تر از قصرهای ستاره‌های هالیوود!

ویدیویی پربازدید از ملکی در تهران با قیمت ۱۴۰میلیارد و متراژ ۲۲۰متر که مورد توجه قرار گرفت را ببینید. قیمت این خانه در شرایطی معادل 2.2 میلیون دلار تعیین شده که خانه دوآ لیپا یا کتی پری در آمریکا، چیزی نزدیک به 1.8 میلیون دلار است. / حاشیه پلاس