با واردات کارکرده ها فاتحه صنعت خودرو را بخوانیم؟
با واردات کارکرده ها فاتحه صنعت خودرو را بخوانیم؟

با واردات کارکرده ها فاتحه صنعت خودرو را بخوانیم؟

آخرین خودرو/ واردات خودروهای کار کرده حالا چند وقتی است که داغ ترین بحث در حوزه خودرو به حساب می آید. بحثی با موافقان انبوه و مخالفان اندک. حالا بیشتر از یک سال از ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای نو می گذرد اما هنوز خبری از خودروهای وارداتی در خیابان ها نیست. دو هفته پیش بود که وزیر صمت از نمونه های وارداتی در نمایشگاه روایت خدمت بازدید کرد و اعلام شد تحویل چانگان های وارداتی سایپا آغاز شده است. این در حالی است که همچنان هیچ آگهی فروشی برای چانگان های وارداتی ثبت نشده است و این نشان می دهد همچنان خبری از تحویل گسترده خودروهای وارداتی نیست. حالا با وجود اینکه دولت بیش از یکسال است که در واردات خودروهای صفر وامانده، حالا هر روز اعلام می شود که واردات خودروهای کارکرده هم در دست انجام است و به زودی وارداتی های دست دوم را در خیابان های ایران خواهیم دید. روند یکسال گذشته به خوبی ثابت می کند ما با یک سناریوی دقیق تحت عنوان خبر درمانی دوره ای طرف بوده ایم. دولت تا مدت ها با خبرهای زمان بندی شده و بدون تحویل حتی یکی وارداتی توانست بازار را کنترل کند و همزمان شورای رقابت هم سناریوی داخلی ها را به خوبی پیش برد و بازار رکود کاهشی بسیار سنگینی را تجربه کرد. قیمت خودرو با انتشار خبر پایین آمد اما قطعا با نشر اخبار ثابت نمی ماند. این یعنی اگر واردات با حجم قابل قبولی انجام نشود، قطعا کش بازار دوباره پاره خواهد شد.بازی های شورای رقابت و اخبار مربوط به خودروهای وارداتی صفر کیلومتر در روند نزولی بازار بسیار تاثیر گذار بود اما خبر واردات خودروهای کارکرده بیشترین تاثیر را داشت. البته این موضوع تا حد زیادی هم منطقی بنظر می رسد چراکه بازار ما پر از وارداتی هایی قدیمی است که قیمتی نجومی دارند. ما در رسانه آخرین خودرو موافق و یا مخالف واردات کارکرده ها نیستیم و فقط تحلیل تاثیر آن را انجام می دهیم. بنظر می رسد واردات دست دوم ها می تواند طبق دو سناریو پیش برود که هر دو سناریو را بررسی می کنیم.

واردات کارکرده با فرمان واردات خودروهای صفر پیش می رود؟زمانی که اولین بار بحث واردات خودروهای صفر کیلومتر پس از ممنوعیت چند ساله مطرح شد، بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو معتقد بودند که مهم تر از کلیت پروسه واردات، تعرفه واردات است که می تواند تعیین کننده باشد. با اعلام تعرفه ها مشخص شد که در عمل خودروهای وارداتی ارزان نخواهند بود. قیمت نهایی بالا برای وارداتی ها و منشا چینی درصد قابل توجهی از آن ها باعث شد تا کم کم همه به این نتیجه برسند که واردات قرار نیست معجزه کند. حالا بحث اینجاست که اگر دولت تعرفه های بالا را برای خودروهای کارکرده در نظر بگیرد، همین داستان تکرار خواهد شد. به عبارت ساده تر اگر واردات کارکرده ها به نحوی باشد که قیمت یک دست دوم ژاپنی همتراز خودروی نو فول آپشن چینی قرار نگیرد، ورود کارکرده ها نمی تواند اعجازی که فکر می کنید را داشته باشد. البته ذکر این نکته هم بسیار اهمیت دارد که دولت به درآمد قابل توجهی از محل واردات خودروهای نو و کارکرده چشم دوخته است. پس نمی توان انتظار تعرفه های پایین را داشت.واردات کارکرده ها و مرگ صنعت خودروی ایراناما بیایید رویایی به قضیه واردات کارکرده ها نگاه کنیم. فرض را بر این می گیریم که دولت تعرفه واردات کارکرده ها را بسیار پایین در نظر بگیرد. در این صورت اگر واردات گسترده کارکرده ها را داشته باشیم، قیمت بازار تا جای ممکن پایین می آید و به جایی می رسد که هیچکس حاضر نخواهد بود خودروهای داخلی یا مونتاژی چینی را بخرد. البته که این فرض محال به نظر می رسد اما فرض محال که محال نیست! با واردات کارکرده ها به این شیوه عملا باید فاتحه این صنعت را خواند. البته که قدرت های بزرگ بازار و صنعت هرگز این اجازه را نمی دهند اما آیا این قدرت ها فقط نگاهی سودجویانه و مافیایی برای انحصار بازار دارند؟ آیا می توان فراتر از این موارد به واردات کارکرده ها پرداخت؟با بررسی نام کشور هایی که خودروهای کارکرده را با تعداد بالا به بازارشان می آورند متوجه می شویم که هیچکدام از این کشور ها صنعت خودرو ندارند. این یعنی هیچ زیرساختی در این کشور ها برای تولید وجود ندارد و اقتصاد این کشور ها به صنایع دیگر وابسته است و اقتصاد آن ها هم بر صنایع دیگر متمرکز است. البته که شما به عنوان مصرف کننده تنها مطالبه قیمت مناسب و کیفیت بالا را دارید و به همین دلیل هم قطعا موافق واردات کارکرده ها هستید. اما فراموش نکنید واردات خودروهای کارکرده به کشوری که در منطقه بیشترین سابقه را در صنعت خودرو دارد یعنی امضای گواهی فوت صنعت کشور. البته اگر کارایی یک صنعت تا جایی پایین بیاید که مصرف کننده ای تمایل به خرید نداشته باشد و عرضه تنها از راه انحصار پیش بروند، پس مرگ صنعت خودرو اگرچه دردناک اما منطقی است.در انتها باید دید دولت برای واردات خودروهای دست دوم خارجی چه مسیری را می رود. بهترین حالت این است که تعرفه ها و هزینه ها به گونه ای تنظیم شود که هم وارد کننده راضی باشد و هم مصرف کننده. البته با روندی که در واردات خودروهای صفر کیلومتر دیده ایم، بنظر نمی رسد دولت بتواند از درآمد خوب وارداتی خود بگذرد.

بازار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید instagram.com/akharinkhodro.ir

همچنین ببینید

رویترز: گزارشی در مورد حمله قریب‌الوقوع موشکی ایران به اسرائیل منتشر نکرده‌ایم

رویترز: گزارشی در مورد حمله قریب‌الوقوع موشکی ایران به اسرائیل منتشر نکرده‌ایم

ایرنا : رویترز تاکید کرد که این خبرگزاری گزارشی در مورد آمادگی قریب‌الوقوع ایران برای حمله به رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌های بالستیک منتشر نکرده است.