همه چیز در مورد سدان برقی ایران خودرو
همه چیز در مورد سدان برقی ایران خودرو

همه چیز در مورد سدان برقی ایران خودرو

آخرین خودرو/ سدان برقی ایران خودرو امروز معرفی شد اما شرکت ایران خودرو مشخصات زیادی از این خودرو منتشر نکرده است. در ادامه بیشتر با این خودرو آشنا می شویم.

آخرین قیمت خودرو را اینجا بخوانید

بازار

سدان برقی ایران خودرو امروز با هدف استفاده در حمل و نقل عمومی کشور و به عنوان تاکسی برقی معرفی شد. در تصاویر منتشر شده توسط ایران خودرو، نشان خودرو حذف شده است اما با کمی جست و جو در رسانه های خودرویی چینی می توان اطلاعات کاملی از این خودرو به دست آورد. نام اصلی این خودرو Jiangling Yi است که البته با نام های JMEV Yi و Mobilize Limo هم شناخته می شود. این خودرو حاصل همکاری مشترک کمپانی رنو فرانسه با JMC چین است. این سدان برقی نخستین بار در نمایشگاه خودروی آلمان در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و در سال ۲۰۲۲ به عرضه رسید. با این حساب سدان برقی ایران خودرو یک محصول جدید و نسبتا مدرن به حساب می آید.

مشخصات فنی سدان برقی ایران خودرواین سدان تمام برقی در دو نسخه تک و دو پیشرانه بصورت تک دیفرانسیل جلو و تمام چررخ محرک AWD عرضه شده است. ایران خودرو نسخه میانی یعنی تک دیفرانسیل را به ایران می آورد که مجهز به پک باتری ۴۷ کیلووات ساعتی است و تک پیشرانه برقی سوار بر محور جلو توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار (۱۱۰ کیلووات) و نهایت گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر را دارد. شارژ کامل پک باتری این خودرو با شارژر معمولی ۱۰ ساعت زمان می برد و با هر بار شارژ کامل آن می توان مسافت ۴۰۰ کیلومتر را پیمود. شتاب گیری این سدان تمام برقی در حدود ۱۰ ثانیه انجام می شود که البته ایران خودرو این عدد را ۷ ثانیه اعلام کرده است.

البته این سدان نسخه ای قوی تر هم دارد که به دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور مجهز است. در این نسخه پک باتری ظرفیت ۶۰ کیلووات ساعتی دارد و دو پیشرانه برقی بصورت ترکیبی خروجی ۲۲۸ اسب بخار و ۳۹۵ نیوتن متر را تولید می کنند. با هر بار شارژ کامل پک باتری های این نسخه می توان مسافت ۴۵۰ کیلومتر را پیمود و زمان شارژ کامل هم ۱۰ ساعت با شارژر معمولی اعلام شده است.امکانات رفاهی و ایمنیایران خودرو در مورد امکانات این خودرو اطلاعات منتشر نکرده است اما از آنجا که این خودرو قرار است به عنوان تاکسی استفاده شود، پس احتمالا نسخه پایه سفارش گذاری خواهد شد. در نسخه پایه از این خودرو امکاناتی نظیر تهویه اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سنسور پارک عقب و جلو، دوربین پارک عقب، سنسور پایش فشار باد تایر ها (TPMS)، کنترل حرکت در سربالایی، دو کیسه هوای راننده و سرنشین، سنسور نور و … را می بینیم که برای یک تاکسی، امکاناتی قابل قبول است.

البته در نسخه فول این خودرو امکاناتی نظیر سنسور نقطه کور، رادار خطی، چراغ های LED، نور بالای خودکار، سقف شیشه ای، ایربگ های پرده ای و جانبی و نور پردازی کابین هم دیده می شود.مگر فرانسوی ها تحریم نیستند؟با آغاز دور جدید واردات خودرو، اعلام شد که به دلیل بد عهدی های فرانسوی ها پس از کنار رفتن برجام، خودروهای فرانسوی به ایران وارد نمی شوند و به نوعی دولت ایران خودروهای فرانسوی را تحریم کرد. اما سدان برقی ایران خودرو در واقع رگ و ریشه عمیق فرانسوی دارد و در برخی بازار ها آن را با نام رنو Jiangling Yi می شناسند. البته که بسیاری از خودروها در دنیای مدرن امروز حاصل همکاری های مشترک هستند اما این خودروی بخصوص، نام و نشان کمپانی رنو را دارد و همین باعث می شود این سوال پیش بیاید که مگر فرانسوی ها تحریم نبودند؟ البته شاید سیاست برقی سازی جدی وزیر آنقدر محکم است که تحریم پذیر نیست.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید instagram.com/akharinkhodro.ir

همچنین ببینید

در گفتگو با «خبرگزاری خبرآنلاین» مطرح شد؛
                مجید انصاری: مرددین حق دارند اما با نیامدن مشکلی حل نمی شود /شرکت نکردن در انتخابات، بدترین نوع رأی دادن است

در گفتگو با «خبرگزاری خبرآنلاین» مطرح شد؛ مجید انصاری: مرددین حق دارند اما با نیامدن مشکلی حل نمی شود /شرکت نکردن در انتخابات، بدترین نوع رأی دادن است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی اختصاصی با خبرآنلاین به سوالاتی درخصوص افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ داد.