خودروهایی که تولیدشان با پایان سال ۲۰۲۳ متوقف می شود
خودروهایی که تولیدشان با پایان سال ۲۰۲۳ متوقف می شود

خودروهایی که تولیدشان با پایان سال ۲۰۲۳ متوقف می شود

آخرین خودرو/ سال ۲۰۲۴ سالی دردناک برای عاشقان خودرو خواهد بود؛ چراکه طبق اطلاعات منتشر شده چند خودروی محبوب تا پایان سال جاری به انتهای راه خود می رسند.دیگر چیزی به انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی باقی نمانده است و خودروسازان زیادی از فهرست محصولاتی که برای ۲۰۲۴ به تولید نمی رسند را منتشر کرده اند؛ برخی جایگزین می شوند و برخی کاملا نابود.واضح است که با ورود به عصر برقی، خودروهای سوپراسپرت و پرمصرف جایشان را به ماشین های بی روح الکتریکی می دهند. در ادامه به خودروهایی می پردازیم که به زودی عمرشان به سر می رسد. اگر فردی هستید که عاشق ماسل کارها و ابرخودروهاست با دیدن فهرست زیر اشک در چشمانتان حلقه خواهد زد!آلپینا بی ام و B7

بازار

سال گذشته آلپینا قراردادی با بی ام و بست که به دنبال آن فعالیت های خودسرانه این تیونر محبوب متوقف شده و از ۲۰۲۵ به بعد تحت کنترل کامل کمپانی خواهد بود. در نتیجه آلپینا B7 که بر اساس سری ۷ ساخته شده، با پلتفرم نسل جدید بی ام و سری ۷ به تولید نمی رسد و حتی ممکن است دیگر مدل های آلپینا نیز در خطر توقف تولید باشند.آئودی R8

سوپرکار دوست داشتنی آئودی نیز به پایان خط رسید. پس از معرفی نسخه GT RWD برای ۲۰۲۳ که با قیمت تقریبی ۲۵۱ هزار دلار به بازار آمریکا عرضه شد، تولید R8 پس از ۱۶ سال و ۲ نسل به انتهای راه خود رسید.آئودی TT

در ادامه لیست خودروهایی که باید با ما وداع کنند نام آئودی TT نیز به چشم می خورد. سدان اسپرت جذاب و نمادین ارباب حلقه ها برای ۲ و نیم دهه دوام آورد و حالا کمپانی قصد دارد تولید این سری محبوب را متوقف کند. در حالی که مشتریان بریتانیایی تا انتهای امسال مدل فاینال ادیشن را می توانند خریداری کنند، نسخه RS هریتج ادیشن که سال گذشته معرفی شد آخرین نسخه برای بازار آمریکا خواهد بود.شورلت بولت

کمپانی شورلت تولید اقتصادی ترین خودروی برقی دنیا، یعنی مدل بولت را متوقف می کند؛ البته فعلا. نسل اول بولت در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و نسخه به روز شده آن در سال ۲۰۲۲ با ظاهری جذاب تر، خطوط طراحی تیزتر و تکنولوژی جدیدتر به بازار آمد. به هر حال این پایان راه نیست چراکه شورلت قول داده در آینده نسل جدید بولت با پلتفرم پیشرفته تری به تولید خواهد رسید.شورلت بولت EUV

نسخه بزرگتر بولت یعنی بولت EUV در سال ۲۰۲۲ به عنوان محصول جدید شورلت معرفی شد و فضای کابین و بیشتری را ارائه می داد و اولین محصول شورلت بود که به سوپرکروز (سیستم کمکی راننده برای محصولات جنرال موتورز) مجهز شد. حالا تولید این نسخه هم به زودی متوقف می شود. مشخص نیست که نمونه های آینده پایه بولت با نسخه بزرگتر EUV عرضه می شوند یا نه.شورلت کامارو توربو

نام «شورلت کامارو» برای یک سال دیگر (و تا قبل از توقف تولید) در کنار ما خواهد ماند اما نسخه پایه توربو خیر؛ شورلت رسما تایید کرده که نسخه های ۴ سیلندر کامارو برای ۲۰۲۴ تولید نخواهند شد. بنابراین از سال آینده نسخه پایه کامارو، مدل ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری با قدرت ۳۳۵ اسب بخار خواهد بود که قیمتش به ۳۲،۴۹۵ دلار می رسد.کرایسلر ۳۰۰

کرایسلر هم با عرضه چند هزار مدل سدان ۳۰۰ در سال ۲۰۲۳، پرونده این خودرو را می بندد. تنها ۲۳۰۰ دستگاه از این ماسل کار جذاب با پیشرانه های V6 و V8 برای خریداران موجود است. کرایسلر ۳۰۰ حالا پس از ۱۸ سال (از زمان رونمایی در سال ۲۰۰۵) به خط پایان رسید.دوج چلنجر

با توجه به برقی سازی صنعت خودرو، دوج هم به ناچار تولید چلنجر را متوقف می کند؛ درست در زمانی که چارجر دیتونا SRT برقی رونمایی شده است. البته به تازگی دوج نسخه های ویژه مختلفی را برای وداع با چلنجر معرفی کرد؛ گل سرسبد این مدل های سفارشی نسخه تولید محدود دیمن ۱۷۰ بود که با ۱۰۲۵ اسب بخار و صفر تا صد دیوانه وار ۱.۷ ثانیه عرضه شد!دوج چارجر

درست مثل چلنجر، دوج تولید چارجر سدان را نیز متوقف می کند. چارجر سدان از زمان رونمایی اش در سال ۲۰۰۶ به جزئی جدا ناپذیر از محصولات دوج تبدیل شده بود؛ نسخه های فوق العاده ای چون اسکت پک، هلکت و هلکت ردآی برای ۱۷ سال روزهای خوشی را برای ما رقم زد.مدل های هلکت دوج

تنها نام های چلنجر و چارجر نیستند که امسال نابود می شوند چراکه دوج کل خط تولید مدل های هلکت را هم خاموش می کند.  گزارشات نشان می دهند که آخرین پیشرانه هلکت (یک موتور ۸ سیلندر سوپرشارژ بی نظیر با حجم ۶.۲ لیتر) تا آخر امسال ساخته خواهد شد.فراری F8 تریبوتو

جانشین فراری ۴۸۸ عمری نسبتا کوتاه داشت. باورش سخت است اما تنها یک دستگاه F8 تریبوتو به شکل رسمی وارد آمریکا شد. اما نگران نباشید چراکه متقاضیانی که قصد خرید F8 کوپه با همان عملکرد بی نظیر و سقف جداشونده را دارند می توانند یک F8 اسپایدر بخرند. قیمت پایه این نسخه از ۳۱۹،۳۴۲ دلار شروع شده و از یک پیشرانه ۳.۹ لیتری هشت سیلندر ۷۱۰ اسبی نیرو می گیرد.فراری پورتوفینو M

متاسفانه باید با فراری پورتوفینو M دوست داشتنی نیز خداحافظی کرد چراکه روما اسپایدر ۲۰۲۴ جایش را در محصولات خودروساز ایتالیایی خواهد گرفت. چیزی که روما اسپایدر را متمایز می کند پیشرانه قدرتمند ۳.۹ لیتری تویین توربوی ۸ سیلندر آن است که ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۷۶۰ نیوتون متر گشتاور را ارائه می دهد. به علاوه، این خودرو از یک سقف پارچه ای استفاده می کند؛ بر خلاف پورتوفینو که سقف هاردتاپ و سنگین تری دارد.فورد اج

شاسی بلند سایز متوسط فورد یعنی مدل اج نیز رنگ ۲۰۲۴ را نخواهد دید، به خصوص پس از اعتصاب گسترده کارگران این شرکت در خط تولید اوکویل کانادا. اج همچنان در چین تولید خواهد شد البته در قالب یک کراس اوور هیبریدی با فاصله محوری بیشتر؛ ولی شرکت برنامه ای برای عرضه این شاسی بلند به بازار آمریکا ندارد . اما لینکلن ناتیلوس – پسرعموی لاکچری اج – به تازگی دوباره طراحی شده و با ظاهری کاملا جدید با مدل ۲۰۲۴ به بازار می آید.فورد اکسپلورر هیبرید

اگر برای نیروی پلیس کار می کنید می توانید یک فورد اکسپلورر هیبریدی بخرید اما اگر یک انسان عادی هستید باید بدانید که دیگر از این شاسی بلند سایز متوسط خبری نیست! نسل حاضر اکسپلورر هیبرید در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و حالا عمر آن به ۲۰۲۴ کفاف نخواهد داد. امیدواریم یک شاسی بلند هیبریدی دیگر جایگزین آن بشود.فورد فیستا

هر چند که فورد از سال ۲۰۱۹ مدل فیستا را در بازار آمریکا عرضه نمی کند، اما نسل هفتم آن که در اروپا حضور داشت حالا به خط پایان رسیده است. قرار است فورد جای آن را با یک نسخه تمام الکتریک از کراس اوور پوما پر کند. لازم به ذکر است، آخرین مدل های فیستا در خط تولید کارخانه فورد در آلمان و در ژوئن به تولید می رسند.فورد ترانزیت کانکت

کوچک ترین ون کاری فورد یعنی مدل ترانزیت کانکت نیز برای ۲۰۲۴ تولید نخواهد شد. کمپانی برنامه هایی برای ساخت یک نسخه جدید از ترانزیت با پلتفرم مدل موریک داشت اما گزارش ها نشان می دهند که آن برنامه ها به بن بست خورده اند.کیا استینگر

با وجود اینکه شایعاتی درباره توقف تولید استینگر قبل از سال ۲۰۲۳ به گوش می رسید، این سدان اسپرت برای مدت بیشتری بقا یافت و حالا تولید آن برای ۲۰۲۴ متوقف خواهد شد. برای وداع با استینگر، کیا یک نسخه ویژه با رنگ سفارشی مات «Moonscape» و رینگ های ۱۹ اینچی جدید و تیراژ محدود به ۱۰۰۰ دستگاه تولید می کند.کیا ریو

کیا با مدل ریو هم تا پایان سال خداحافظی می کند. کوچکترین خودروی کمپانی از سال ۱۹۹۹ در بازار جهانی عرضه می شد و نسل فعلی آن در سال ۲۰۱۶ برای بازار آمریکا رونمایی شد. تا امسال، این خودرو با قیمت پایه ۱۷،۸۷۵ دلار یکی از ارزان ترین خودروهای آمریکا محسوب می شود. احتمال می رود یک خودروی اقتصادی دیگر در سال آینده جای ریو را بگیرد.لینکلن اویاتور گرند تورینگ

به پیروی از فورد، لینکلن هم به تولید شاسی بلند سایز متوسط هیبریدش پایان می دهد. اویاتور گرند تورینگ هم سال ۲۰۲۴ را نخواهد دید، خودرویی که برخلاف فورد اکسپلورر یک پلاگین هیبرید بود و از ۷۵۰۰ دلار تخفیف مالیاتی دولت آمریکا نیز برخوردار بود. سال آینده اویاتور تنها با نسخه ۳ لیتری شش سیلندر تویین توربو موجود خواهد بود.مزدا CX-9

مزدا تولید شاسی بلند ۳ ردیفه اش را متوقف و آن را با یک مدل دیگر عوض می کند. خودروی CX-9 جان سخت حالا پس از پایان ۲۰۲۳ ناپدید می شود و جایش را به مدل جدید و ارتقا یافته CX-90 می دهد. نسخه جدید CX-90 جادارتر است، عملکرد پیشرانه توربوی بهتری دارد و همچنین اولین مزدایی است که با این ابعاد گزینه پلاگین هیبرید و برد (برقی) ۴۲ کیلومتری را ارائه می دهد. به طور خلاصه، جای خالی CX-9 زیاد حس نخواهد شد.مزدا MX-30

دیگر خودروی مزدا که سال ۲۰۲۴ را نمی بیند کراس اوور کامپکت برقی MX-30 است. این خودرو با برد فاجعه ۱۶۰ کیلومتری و قیمت پایه ۳۴،۶۴۵ دلاری هر چند رانندگی لذت بخشی را ارائه می داد اما اصلا به قیمتش نمی ارزید. به علاوه، MX-30 تنها در کالیفرنیا قابل خریداری بود. امیدواریم در آینده مدل های برقی بهتری از مزدا ببینیم.مک لارن ۷۲۰S

مک لارن همین حالا هم درب کارخانه تولید ۷۲۰S را تخته کرده است و این کار را در واپسین روزهای سال گذشته در خفا انجام داد. البته کمپانی پیش تر جانشین این خودرو را با نام ۷۵۰S معرفی کرده است؛ خودرویی که ظرفیت پیش فروشش تا انتهای سال آینده تکمیل است! گزارشات نشان می دهند که ۷۵۰S حدود ۷۴۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و همین روزها رسما عرضه خواهد شد.مرسدس بنز C کلاس کابریولت

مرسدس بنز به شکلی دراماتیک اعضای خانواده اش را یکی یکی حذف می کند. سال گذشته کمپانی تولید A کلاس و CLS را متوقف کرد و حالا نوبت به C کلاس کابریولت رسیده است. هنوز زمان دقیقی از توقف تولید این خودرو در دسترس نیست اما گزارشات نشان می دهد که C کلاس کابریولت در بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ به آخر خط خواهد رسید؛ یعنی احتمالا این خودروی دوست داشتنی از سال ۲۰۲۴ به بعد را نخواهد دید.مرسدس بنز C کلاس کوپه

نسخه بی سقف C کلاس تنها عضو خانواده نیست که به خواب ابدی می رود؛ مرسدس برنامه دارد که تولید یک سدان کامپکت لوکس دیگر را نیز متوقف کند و آن C کلاس کوپه است. بنابراین نسخه سدان خانواده C کلاس تنها بازمانده این سری خواهد بود.مرسدس بنز CLS

قربانی دیگر مرسدس برای توقف تولید مدل CLS است؛ سال گذشته کمپانی فروش نسخه اسپرت CLS53 را متوقف کرد و حالا رسما این کلاس ناپدید خواهد شد، همانطوری که تولیدش در آگوست متوقف شد.مرسدس بنز E کلاس کابریولت

مدل E کلاس کابریولت به تبعیت از C کلاس کانورتبل با خط تولید وداع می کند تا جای خالی یک خودروی ۲ در بزرگ دیگر در فهرست خودروهای بنز احساس شود. تولید این خودرو دقیقا همزمان با C کلاس خاتمه می یابد؛ یعنی زمانی بین امسال تا سال آینده.مرسدس بنز E کلاس کوپه

درست مثل C کلاس، مرسدس بنز مدل E کلاس کوپه را نیز در بازه امسال تا سال ۲۰۲۴ نابود خواهد کرد. حالا با حذف دو مدل ۲ در دیگر، نسخه به روز شده AMG GT (زمانی که رونمایی شود) تنها کوپه واقعی در تیم مرسدس است؛ البته با فرض اینکه مدل های ۴ درب را “کوپه” محسوب نکنیم.مرسدس بنز متریس

هر چند که مدل متریس از خودروهای شناخته شده مرسدس به حساب نمی آید، اما این خودرو از سال ۱۹۹۶ در بین ون های کاری جایگاهی ثابت داشته است. حالا با توقف تولید دو نسخه کاری و مسافربری، نام متریس تا آخر امسال ناپدید خواهد شد.نیسان ماکسیما

سدان فول سایز ماکسیما در انتهای سال ۲۰۲۳ به پایان راه خود می رسد. سال گذشته شایعه شده بود که نیسان، ماکسیما را با یک مدل برقی جایگزین می کند اما فعلا خبری از یک سدان الکتریکی نیست و کمپانی ماکسیما را به آرامی برای ۲۰۲۴ نابود می کند.پورشه پانامرا اسپرت توریزمو

با معرفی پانامرای جدید، پورشه تولید نسخه های استیشن واگن این خودرو را به خاطر فروش ضعیف متوقف می کند. نسخه اسپرت توریزمو کمتر از ۱۰ درصد از تقاضای کل برای پانامرا را به خود اختصاص داد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید instagram.com/akharinkhodro.ir

همچنین ببینید

احداث و روکش آسفالت نزدیک به ۸۶ کیلومتر راه روستایی و فرعی در خراسان شمالی

احداث و روکش آسفالت نزدیک به ۸۶ کیلومتر راه روستایی و فرعی در خراسان شمالی

خراسان شمالی _ خبرنگار دنیای اقتصاد _ مدیر کل راهداری خراسان شمالی اظهار کرد: طی ۴ ماه امسال ۸۵.۹ کیلومتر راه روستایی و فرعی در خراسان شمالی احداث، آسفالت و روکش آسفالت شد.