تقویت حس کنجکاوی در کودکان
تقویت حس کنجکاوی در کودکان

تقویت حس کنجکاوی در کودکان

کم خبر/ اگر بیش از حد اصرار داشته باشیم و بخواهیم که فرزندمان در پی یافتن چیزهای جدید باشد و یا از خودش وسایلی بسازد، حتما باعث می شویم تا او از خیلی مسائل دیگر دل زده شود. یک کودک کنجکاو خلاق خوب می داند که چه چیزهایی برای یافتن و کشف کردن در اطرافش وجود دارد. خودش آن ها را جور می کند و به آن ها سروسامان می دهد. به همین دلیل است که به طور جدی روی آن ها کار می کند.اولین تجارب کودک باید بر اساس عقاید و برداشت های خوب ناشد نه فقط بر اساس لمس کردن و دیدن، بلکه در اثر مواجه شدن با افکار جالب و ذهن های خلاق، این تجارب شکل می گیرند. سوالات به ظاهر احمقانه و بچگانه دوران کودکی به واقع نوعی کنجکاوی و آزمایش کردن است که نباید از روی سهل انگاری نادیده گرفته شوند.تشویق حس کنجکاویحس کنجکاوی یا لذت بردن از دنیای اطراف از همان لحظه تولد در همه کودکان وجود دارد و با آن آشنایی دارند. اما کودکانی که خوش شانس هستند و این حسشان سرکوب نشده است، دائما میل به یادگیری بیشتر دارند و از اینکه می توانند مسائلی را حل کنند و جواب آن ها را بیابند لذت می برند. اگر کودکان شروع خوبی داشته باشند و در کل به آن ها اهمیت داده شود، حتما زندگی رضایت بخش و خلاقی را در پیش خواهند گرفت.والدین فکر نکنند که مدرسه باید این حس را در کودک به وجود آورد چون ممکن است هرگز در مدرسه این اتفاق نیفتد. پس والدین بدانند که حس کنجکاوی برای آموختن بیشتر در خانه شکل می گیرد و اگر بخواهند به امید مدرسه بنشینند حتما دیر خواهد شد. 

بازار

اسباب بازی های کودکانبرای آموزش کودکان، اسباب بازی های آن ها اهمیت فراوانی دارد. مخصوصا اگر بتوانند با اسباب بازی خودشان وسیله ای بسازند. در این مورد نباید کودک را مجبور کرد تا از دستورات ساخت و ساز آن اسباب بازی پیروی کنند. شاید یک کودک از نظر خودش وقتی تکه های اسباب بازی خانه سازیش را روی هم می گذارد و یک برج زیبا و عجیب می سازد خیلی جالبتر از این باشد که بخواهد از شکل هایی که در آموزش های روی جعبه اسباب بازیش آمده، تقلید کند.فعالیت های بزرگانه کودکانمیزان فعالیت های بزرگانه کودکان خیلی بیشتر از بازی با اسباب بازی هایش است. بگذارید آن ها در کارهایی که در خانه انجام می دهید با شما شریک باشند. بگذارید با شما کار کنند. مثلا اگر می خواهید به جایی میخی بکوبید و یا آشپزی یا باغبانی کنید به آن ها هم اجازه دهید تا خودشان را نشان دهند. سعی کنید در مورد کارهایی که انجام می دهید برای آن ها تعریف کنید و ارتباط فعالیت های خود را با ایده هایی که دارید برای آن ها تفهیم کنید. فرصت هایی برای بروز خلاقیتنباید کودکان را تحت فشار قرار داد تا چیزی را به زور کشف کنند. تلاش همه خردسالان خود گواه این مطلب می باشد. آن ها برای امتحان کردن و تجربه اندوزی نیاز به فرصت های طلایی دارند و هر چه این فرصت ها متنوع تر باشد حتما خلاقیت کودکان نیز وسیعتر و آگاهانه تر خواهد شد. وقتی رسیدن به این فرصت ها خیلی مشکل باشد مثل رسیدن به طبقه دهم یک آپارتمان، والدین باید بدانند که برای مهیا ساختن این فرصت ها برای کودکشان باید تلاش بیشتری کنند.البته برنامه های کودک تلویزیون نیز به همین منظور تهیه شده اند تا قوه تخیل کودکان را پرورش دهد و آن ها را به سوی خلاقیت بیشتر سوق دهد. کتابفروشی های جالبی نیز در سطح شهر وجود دارند که می توان کودک خردسال خود را به آن جا برد تا از کتاب های تصویری زیبا، لذت ببرد و برای خود کتاب انتخاب کند. همچنین والدین می توانند کودکان خود را به نمایشگاه های نقاشی و موزه ها ببرند، اما نباید این تفریحات برای کودکشان خسته کننده باشد بلکه باید تا آنجا که می توانند این دیدنی ها را جذاب و جالب جلوه دهند.شکوفا شدن خلاقیت در کودکان

می توان به کودکان آموزش داد تا از احساس خود به خوبی استفاده ببرند. اگر آن ها فقط به جزئی از دنیایی که در آن زندگی می کنند آشنا باشند، حتما فرصت های کمتری برای خلق اثر از خود دارند. خلاق بودنِ هر چند خیلی محدود، به زمان نیاز دارد تا شکوفا شود و به اوج خود برسد. مثلا نقاشی کردن در یک بعد از ظهر بهاری خیلی لذت بخش است اما در صورتی که والدین کودکی که در حال نقاشی کردن است مدام کار او را قطع کنند و بگویند: «نه، این را نکش»، حتما لذت نقاشی کردن از دست خواهد رقت. مضاف بر اینکه والدینش به او گفته باشند که دیگر این نقاشی اش قشنگ شده و باید تمامش کند، در حالی که کودک خلاق نیاز دارد تا چندین بار در طول هفته به سراغ نقاشی اش برود و آن را تکمیل کند.تشویق کودکان برای خلاقیت بیشتردر واقع تشویق و ستایش دیگران، نیروی بسیار قدرتمندی برای خلاقیت بیشتر است. وقتی فیلم های ویدئوییِ رفتارهای کودکان را آهسته می کنیم، می بینیم که وقتی کودکی خردسال در حال نقاشی کردن روی یک کاغذ بزرگ با یک قلم موی بزرگ است و مادرش او را نگاه می کند، او نیز مادرش را یواشکی و زیر چشمی نگاه می کند و به کارش براساس واکنش های صورت مادرش ادامه می دهد و اگر ذوق در صورت مادرش ببیند حتما خلاقیتش بیشتر می شود. کارهای با ارزش کودک باید به جایی نصب شود که دیگران آن را ببینند و تحسین و تمجید کنند و نه اینکه فقط به اتاق خواب او محدود شوند و یا جایی که سر راه نباشد. تحقیقات نشان می دهد کودکانی که کارهایشان را به در و دیوار اتاق نشیمن نصب شده است به ویژه اگر آن ها را قاب گرفته باشند، بیشتر از دیگر کودکان به کارهای هنری علاقه مندند و در آن کار موفقتر از دیگران هستند. هر نوع فعالیت خلاقانه و ابتکاری نوعی ابراز وجود است و آنچه کودک خلق می کند برای خودش خیلی مهمتر از هر نوع داوری در مورد موفقیتش است. اگر والدین و دیگران آشکارا نشان دهند که از نتیجه کار او راضی هستند، حتما خودباوری کودک نیز افزایش می یابد.آموزش فعالیت های خلاقانه به کودکانفعالیت خلاقانه معمولا به عنوان نوعی بازی تلقی می شود، در حالی که این نوع فعالیت ها مهمترین بخش آموزش می باشند. به واقع لذتی که امروزه کودکان از کارهای مدرسه می برند، تا حد زیادی به جنبه های خلاقانه جدید آن کارها بستگی دارد. آموزش از طریق انجام دادن آن کارها نه فقط سرگرم کننده است بلکه فراموش نشدنی می باشد. یعنی اگر کودک بخواهد روزی آموخته هایش را به کار گیرد، زودتر آن ها را به یاد می آورد چون خودش قبلا آن ها را تجربه کرده است. کودکی که از خانواده ای روشنفکر و منضبط برخاسته است به احتمال قوی در مدرسه موفقتر از افرادی است که در خانواده ای محافظه کار و خشک بزرگ شده اند.

نقاشی کردن مهمترین روش شکوفایی خلاقیت کودکانروش های علمی زیادی برای کمک به شکوفایی خلاقیت های کودکان وجود دارد که در این میان نقاشی کردن مهمترین روش است. اگر والدین به گونه ای نشان دهند که همه دیوارهای خانه باید تمیز بماند و نباید حتی یک خط روی آن ها بیفتد، حتما از نظر روانی نوعی پس زدن در روحیه کودک به وجود می آید. البته کودک هم باید بیاموزد که چگونه از وسایلش استفاده کند. مثلا چگونه از یک قلم موی خیلی خیس و یا یک کاغذ خیلی نازک که مانع خلاقیت می شود، خوب استفاده کند. آب نقاشی باید مرتب عوض شود و یک ابر یا دستمال کاغذی تمیز برای پاک کردن رنگ ها باید در اختیار کودک قرار داد. همچنین باید به خاطر سپرد که شیوه نگرش شما نباید حتما مثل او باشد، مثلا یک درخت بنفش که او کشیده به زیبایی درخت سبزی است که باید می کشید.ساختن اشیاء سه بعدیبعضی مواقع کودکان از ساختن اشیاء سه بعدی لذت می برند. خریدن مقواهای رنگی و نوار چسب فقط خانه را شلوغ می کند. در اختیار گذاشتن خمیر بازی و چاقوی کند نتایج بهتری دارد تا اینکه مانند دبستان های قدیمی چاقوی تیز به بچه ها بدهند تا روی صابون و یا چوب های سبک، کنده کاری کنند و یا خریدن مدل های آماده که حتی ارزش صرف پول را هم ندارند هیچ جذابیت و هیجانی به بار نمی آورند، فقط دقت عمل را آموزش می دهند. تاکید بر خلاقیت دانش آموزان در مدرسهاکثر دبستان ها سعی دارند فرصت هایی برای پرورش خلاقیت در دانش آموزان فراهم سازند اما در صورتی که در منطقه ای زندگی می کنید که چنین مدارسی وجود ندارد، شما وظیفه دارید که در خانه این محیط را فراهم سازید.باید گفت که کودکان خلاق در مدارس سنتی زود سرخورده می شوند. چون این کودکان در کلاس خیلی فعال هستند، شاید از نظر معلمان چنین مدارسی آن ها فقط مزاحم درس دادن به حساب آیند. اما کودکان خلاق چیز جدیدی برای ارائه به دنیا دارند، آن ها تنها کسانی هستند که در مورد آنچه پذیرفته شده است، سوال می کنند. همچنین خیلی حساستر از دیگران هستند و به همان اندازه که شوخ طبع و بذله گو هستند، در مورد خودشان هم خیلی دقیق می باشند.رفتار والدین با کودک کنجکاووالدین به دو طریق به کودکانشان خط می دهند: روش اول دستور دادن است؛ مثلا «ساکت باش، چون من به تو می گویم». روش دوم سازنده و آموزنده است «کمی آرام باش تا صدای پرنده ها را بشنوی». کمتر از شیوه امری استفاده کنید تا به کودکتان کمک کرده باشید که ذهنی خلاق و حادثه جو داشته باشد. به واقع همیشه نباید دستور داد چون او خود خوب می فهمد. نظریه سازنده همیشه جواب بهتری دارد چون به کودک کمک می کند تا به اطرافش به گونه ای که خودش می پسندد فکر کند و این اساس داشتن افکار خلاق است. تاثیر امر و نهی والدین بر حس کنجکاوی و خلاقیت کودکانشواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد والدینی که محدودیت های زیادی سر راه فرزندانشان می گذارند و یا با سیلی از «نبایدها» در مقابل او می ایستند، همیشه مانعی برای حس کنجکاوی و مستقل فکر کردن او می باشند. چه اتفاقی بر سر این کودکان در بزرگسالی می افتد! در اصل به جای اینکه خوش برخورد و مطیع باشند همیشه افرادی یاغی و پرخاشگر و یا غم زده و افسرده می شوند. والدینی که مدام به کودک خردسالشان می گویند «به این دست نزن» و به او تذکر می دهند و در روز این حرف را خیلی استفاده می کنند، حتما پنجره های دید فرزندشان را به دنیا می بندند.بهترین روش این است که گلدان های کریستال و وسایل شیشه ای را در جایی گذاشت که دست کودک به آن ها نرسد تا او کمی بزرگ شود و این مرحله را بگذراند. اکثر متفکران خلاق که به موفقیت های آکادمیک دست یافته اند از خانه هایی برخاسته اند که کمتر مورد امر و نهی والدین قرار گرفته اند و دوستان زیادی داشته اند و بیش از حد فعال بوده اند.تخیلی و خلاق بودن یک کودک نیاز به هوش زیاد ندارد. به عنوان مثال هنرمندان بزرگ به خاطر هوش سرشارشان شناخته شده و معروف نشده اند. فقط باید گفت در حالی که هوش زیاد داشتن تضمینی برای خلاق بودن نیست، ولی کم هوش بودن نیز کودکی خلاق نمی پروراند.هر چند باید به خاطر سپرد که کشف کردن به خودی خود خیلی سودمند نیست، چون حس یافتن به آنچه کودک در حال حاضر می داند و آنچه برای خودش ارزشیابی می کند، بستگی دارد و این حس درست مثل یک شهر فرنگ در حال چرخش می ماند.

همچنین ببینید

تصادف مرگبار خودروی سوخت‌بر / تمام سرنشینان جان باختند

تصادف مرگبار خودروی سوخت‌بر / تمام سرنشینان جان باختند

تسنیم : عصر امروز متاسفانه به علت برخورد یک دستگاه سوخت بر با خودروی عبوری در محور بندرعباس به میناب سانحه ناگواری رخ داد.