چربی قهوه ای و سلامتی
چربی قهوه ای و سلامتی

چربی قهوه ای و سلامتی

خراسان/ چربی سفید و قهوه ای هر 2 در بدن انسان وجود دارند و منبع انرژی بدن به حساب می آیند، اما نقش اصلی این چربی ها در بدن چیست؟   اگر شما هم هنگام بستن دکمه شلوارتان به دلیل چربی‌های اضافه دور شکم‌تان با مشکل مواجه شوید، حتما یک لعنت بزرگ نثار آن تجمع چربی خواهید کرد.چاقی و اضافه وزن و تاثیرش بر سلامتی بدن همیشه جزو بحث‌های مهم در زمینه سلامت است، اما کمتر کسی می‌داند این چربی ‌های اضافه،انواع مختلفی دارند.جدال چربی‌هابدن شما دو نوع چربی اصلی دارد. چربی سفید و قهوه‌ای هر دو در بدن انسان وجود دارند و منبع انرژی بدن به حساب می‌آیند. چربی سفیدبیشتر بافت چربی موجود در بدن افراد بالغ (در یک سوم میانی بدن)  چربی سفید است. این چربی،معمولا همان چربی است که اگر دچار اضافه وزن باشید، تمام مدت کاهش وزن با آن درگیر هستید.چربی زیر پوستی، چربی دور احشا و ارگان های داخلی و چربی ناحیه شکم، باسن و ران‌ها از این نوع چربی هستند.سلول‌های چربی سفید معمولا دارای یک قطر بزرگ چربی و میزان کمی میتوکندری در داخل خود هستند و به همین دلیل رنگ آن‌ها سفید است. حفاظت از گرما و جلوگیری از خروج حرارت از بدن نقش اصلی چربی سفید در بدن است و  به همین دلیل است که این نوع چربی در زیر پوست قرار دارد. نقش دیگر چربی سفید در بدن، حفاظت اندام‌ها و ارگان‌ها از ضربات خارجی و تسهیل بعضی اعمال مانند نشستن است. در یک فرد سالم بدون اضافه وزن، بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از وزن بدن از چربی سفید تشکیل شده است. چربی بیش از حد سفید، در میانه بدن، یعنی شکم و پهلوها، ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد.

 چربی قهوه‌ایاین چربی در بدن نوزادان بیشتر از افراد بالغ یافت می شود و با افزایش سن، میزان چربی قهوه‌ای در بدن انسان کاهش می‌یابد.علت نام گذاری چربی قهوه ای به این نام، وجود تعداد زیادی میتوکندری در داخل سلول های بافت چربی قهوه ای است. میتوکندری‌ها حاوی آهن هستند  و باعث تیره‌تر شدن رنگ این نوع از چربی می‌ شوند. وجود تعداد زیاد میتوکندری‌ به سلول‌های چربی قهوه‌ای اجازه می‌دهد که در هنگام نیاز بدن به انرژی برای فعالیت یا ایجاد گرما (هنگام احساس سرما)، بلافاصله انرژی مورد نیاز را تامین کنند. چربی قهوه‌ای در مناطق خاصی از بدن مانند ناحیه گردن و بالای قفسه سینه یافت می‌شود.

 چربی خوب، چربی بد چربی قهوه ای چربی «خوب» است. بررسی مطالعات مختلف نشان داده‌اند که چربی قهوه ای کالری را می سوزاند و ممکن است به کنترل قند خون کمک کند،سطح انسولین را بهبود بخشد و باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم شود. علاوه بر این، ممکن است که چربی قهوه‌ای به حذف چربی‌‌ها از خون کمک کند و باعث کاهش خطر ابتلا به هیپرلیپیدمی شود. همچنین انسان‌هایی با سطوح بالاتری از چربی قهوه ای، شاید وزن کمتری داشته باشند. چربی قهوه ای،چربی  است که شما با آن متولد شده‌اید. بدن در شرایط مناسب، می‌تواند چربی قهوه ای تولید کند.

 تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ایشما با تغییر سبک زندگی خود می‌توانید چربی بد یا سفید را به چربی خوب یا قهوه‌ای تبدیل کنید. هرجا حرف از سلامتی است،اسم ورزش کردن می‌درخشد. آزمایش روی موش‌ها نشان می‌دهد که پروتئین آیریسین می‌تواند برای تبدیل چربی سفید به قهوه ای مؤثر باشد. بر اساس مطالعه‌ای دیگر، افرادی که کم ‌تحرک‌تر هستند آیریسین کمتری تولید می‌کنند. زمانی که افراد تمرینات هوازی شدیدتری انجام می‌دهند، میزان آیریسین بیشتر می‌شود. بنابراین افرادی که ورزش‌های هوازی مثل شنا یا دویدن انجام ‌می دهند به احتمال بسیار بالایی چربی قهوه‌ای تولید می‌کنند.

همچنین ببینید

خبر مهم برای زائران/کدام گذرنامه‌ها نیاز به تمدید ندارند؟

خبر مهم برای زائران/کدام گذرنامه‌ها نیاز به تمدید ندارند؟

ایلنا : رئیس پلیس اداره گذرنامه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: کسانی که سال قبل گذرنامه زیارتی گرفتند امسال هم بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند.