ایمن‌آبادی: تصویب نکردن FATF خودتحریمی است
ایمن‌آبادی: تصویب نکردن FATF خودتحریمی است

ایمن‌آبادی: تصویب نکردن FATF خودتحریمی است

آرمان ملی/  نماینده مجلس دهم نوشت: ایران باید متناسب با وضعیتی که در کشور دارد، وارد موضوع FATF شود و شرایط کشور به صورتی است که باید این لوایح مورد تایید قرار گیرد. خسارت قابل‌توجهی به کشور در تصویب نکردن این لوایح وارد شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام با عدم تصویب این لوایح باعث یک خودتحریمی داخلی شده است. 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر باید فقط از رهبری بابت بررسی دوباره این لوایح در مجمع تشخیص و اجازه ایشان بابت بررسی این مساله مهم تقدیر کنیم. امیدوارم که مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تصویب و نهایی کند و باعث شوند جمهوری اسلامی از لیست سیاه خارج شوند. اگر ایران از لیست سیاه خارج شود، حتی باوجود تحریم‌هایی که هست می‌تواند با کشورهای دوست معامله‌ای انجام دهد و اگر این اتفاق دوباره به هر دلیلی نیفتد و مجمع تشخیص مصلحت نظام تحت‌تاثیر یک‌سری جوسازی‌ها قرار گیرد که یک عده‌ای از افراد نانخور این تحریم‌ها بوده‌اند، دوباره کشور ما دچار دست‌اندازهای زیادی می‌شود.

این لوایح هیچ‌وقت برای ما مشکلی به وجود نمی‌آورد و قبلا ما با تمهیداتی که لحاظ کرده بودیم و شروطی را که می‌توانستیم مانند 27 کشور دنیا مصوب کنیم، قطعا شرایط کشور تغییر خواهد کرد. ما با اعمال یک‌سری شرایط می‌توانستیم وارد توافقنامه FATF شویم و ضوابط بین‌المللی گردش پول را که از پولشویی جلوگیری می‌کند انجام دهیم. اما متاسفانه در سال‌های قبل به هر دلیلی به کشور خسارت وارد کردند و یک خودتحریمی صورت گرفت. با مصوبه مجمع در ماه‌های اخیر تحریم آمریکا بر مردم تشدید شده بود که امیدوارم با دستور رهبری برای بررسی دوباره این قفل هم باز شود و بازرگانان و تجار ما بتوانند معاملات خود را با بانک‌ها انجام بدهند.

بانک‌های خصوصی که در خارج هستند به محض اینکه با ایران معامله‌ای انجام می‌دهند با توجه به مصوبه خزانه‌داری آمریکا تمام بانک‌ها باید داوطلبانه آن را تحریم کنند. ما وقتی که این شرایط را در کشور مشاهده می‌کنیم نباید FATF را تصویب نکنیم و اجازه ارتباط برقرار کردن با هیچ بانکی را نداشته باشیم. وقتی که بانک‌های خارجی قصد دارند که با ایران مبادله بانکی داشته باشند به خاطر شرایط تحریم که وجود دارد اجازه پیدا نمی‌کنند. به‌خاطر شرایطی که در کشور وجود دارد و ما در لیست سیاه قرار داریم برای تامین داروهای خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. در دنیا فقط دو کشور در لیست سیاه جهانی قرار دارند و متاسفانه یکی از این کشورها ما هستیم. اگر FATF تصویب شود ما می‌توانیم از کشورهای موردنظر خود دارو خریداری کنیم و مشکلی نخواهیم داشت. این موضوع هم تاکید کنم که هم در مجلس یازدهم و هم در دولت سیزدهم بخش عمده‌ای از مشکلات کشور با توجه به شرایطی که وجود دارد حل خواهد شد.

همچنین ببینید

عمر السوما پیشنهاد پرسپولیس را رد کرد!

عمر السوما پیشنهاد پرسپولیس را رد کرد!

طبق اعلام روزنامه الرای قطر مهاجم سوریه‌ای العربی قطر حاضر نشد که راهی پرسپولیس شود.