مهر/ تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در سطح دانشآموزی بدون شک نباید «شکلی» باشد و باید در عمق روح و ذهن دانشآموزان جاری شود، از این منظر ضروری است که ابتدا یک فهم درستی از آن صورت بگیرد.
بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چهل سالگی انقلاب توسط مقام معظم رهبری صادر شد. بیانیهای که گرچه برای همه اقشار جامعه کلیدواژههای مهمی دارد و مخاطب آن هستند اما قطعاً جوانان و نوجوانان جایگاه ویژه و خاصی در این بیانیه دارند. نسلهایی که شاید در دهه سوم و چهارم انقلاب اسلامی به دنیا آمدند و نیاز است تا این دوره تاریخ معاصر را بهتر بشناسند چرا که پرچمداران آینده این انقلاب آنها هستند.نقش «مثبت من» در جاری سازی گام دوم
نسلی که تفاوتهای بسیاری با نسلهایی که پیش از انقلاب به دنیا آمدند و انقلاب را به سرانجام رساندند و نسلهایی که در دهه اول و دوم آن به دنیا آمدند دارند. آموزش و پرورش با ۱۵ میلیون جمعیت دانش آموزی و قریب به یک میلیون معلم شاید بیشترین سهم را از لزوم فهم و درک این بیانیه داشته باشد. حتی اگر ۷ میلیون دانشآموز مقطع ابتدایی را هم فعلاً فاکتور بگیریم جمعیت چشمگیری میماند. شاید برای همین است که دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب در آموزش و پرورش تشکیل شده است و به اتحادیه انجمنهای اسلامی که سالهاست با کار تشکیلاتی آشناست واگذار شده است. این روزها نشست مجازی دانش آموزی «مثبت من» با محوریت نقش من (دانشآموز) در جاری سازی بیانیه گام دوم با حضور دانش آموزان عضو تشکلهای دانش آموزی در استانهای مختلف برگزار میشود.دبیرخانه دانش آموزی بیانیه گام دوم انقلاب، در جهت جاری سازی بیانیه گام دوم انقلاب این نشستها را با موضوعات ناظر به بیانیه گام دوم انقلاب، به صورت هفتگی و میزبانی یک استان برگزار می کند تا به تبیین و اجرای توصیههای مهم مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته شود.امسال انتخابات شورای دانش آموزی نیز با شعار «شورای دانشآموزی طلایه دار گام دوم انقلاب» برگزار شد.«نیرو سازی» و «جریان سازی» دو راهبرد در دستور کار
حجتالاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در دومین اجلاسیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه در آستانه ورود به قرن جدید شمسی هستیم و بیانیه گام دوم را هم پیش رو داریم، گفت: در مطالعه و فهم، ترویج و تبیین بیانیه گام دوم باید بهتر از این عمل میکردیم، دشمنان و نفوذیها دوست دارند تا این بیانیه خوانده نشود و غبار غفلتی بر این سند فاخر بنشیند؛ تشکیلات ما البته برای مقابله با این موضوع گامهایی برداشته است. مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند که الگوی جنگ و نحوه مشارکت مردم باید دائماً مرور شود و تشکیلات ما تا حدی این ماموریت را انجام میدهد؛ باید با همین ادبیات و مسیر ما خودمان را دوباره تعریف کنیم و شبکهای کارآمد در قالب تشکیلی عمیق معرفی شویم. دو راهبرد نیرو سازی و جریان سازی را در دستور کار داریم و همچنان بر آن پایبند هستیم، هوشمند سازی، شبکه سازی و جبهه سازی هم باید به راهبردهای قدیمی اضافه شود.هر چند دبیرخانه بیانیه گام دوم انقلاب به عهده اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزی گذاشته شده اما دیگر بخشهای آموزش و پرورش هم تلاشهایی در راستای عملیاتی کردن و فهم آن میکنند از جمله پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش که به گفته فرهاد کریمی رئیس آن «این بیانیه افق پژوهشی آینده را ترسیم میکند و ما نیز برنامههایی را با توجه به مفاد این بیانیه تنظیم کردهایم. زیر نظام پژوهش و اساسنامه پژوهش نامه مطالعات نیز دیگر اسناد مهم ما برای برنامهریزی است.»نباید به بیانیه نگاه گذرا داشتحسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با اشاره به اینکه مواجهه با گام دوم انقلاب نیز از همین جنس برخورد شد و با توجه به اینکه دبیرخانه گام دوم انقلاب در آموزش و پرورش به عهده اتحادیه انجمنهای دانش آموزی است، تصریح کرد: ما سعی کردیم بیانیه گام دوم به سند یک ساله تبدیل نشود. چرا که معتقدیم این بیانیه مانیفست چهل ساله دوم انقلاب اسلامی است و نباید نگاه ما دستیابی به آن در یک بازه زمانی شش ماه تا یک ساله باشد. در این راستا پرسشی از دانش آموزان مطرح کردیم و آن این بود که سهم شما از بیانیه گام دوم چیست و این خطر را متوجه شدیم. چرا که بچهها سهمشان را از محورهایی که در انتهای بیانیه آمده بود، مطرح کردند. مثل سهمشان در حوزه پژوهش یا عدالت. آنها به کل مقدمه این بیانیه را فراموش کرده بودند و رفته بودند سمت اواخر بیانیه که ناظر بر عملیات است.وی در خصوص اینکه در این راستا تا کنون چه فعالیتهایی صورت گرفته و چه فعالیتهایی در چه بازه زمانی در دست اقدام است، بیان کرد: تعداد عناصر ما در مدارس کشور ۵۰۰ هزار عضو است که مسئولیت دارند و ما نیز مدام با آنها در ارتباط هستیم. در مساله گام دوم انقلاب نقطه اولیه کارمان را بر این گذاشتیم که بچهها را ترغیب کنیم که با متن بیانیه آشنا شوند. این سند در مقایسه با دیگر اسناد بالادستی ویژگی اش این است که بسیار روان است و شاید بشود گفت که مخاطب اصلی در این متن نوجوان و جوان است برای همین متن نیز متناسب با این سنین نوشته شده است.
تاریخی گفت: ما در ابتدا با این مواجه شدیم که بچهها دچار برداشتهای سطحی از متن بیانیه هستند و همانطور که گفتند یکراست سراغ انتهای متن میرفتند و این در نظام تعلیم و تربیت ما یک آفت است که بچهها دنبال در دسترس ترین محتواها هستند نه اصلیترین محتوا! بعد متوجه شدیم که بچهها در متن با واژههایی دچار ابهاماتی هستند. مثلاً مضمون تمدن سازی یا مفهوم کمونیسم یا وقتی در متن آمده انقلاب اسلامی را با دیگر انقلابها مقایسه کنیم عموماً بچهها از دیگر انقلابها تعریفی نداشتند. در نتیجه ما با بچهها ارتباطی گرفتیم و ۴۰ کلیدواژه که برای بچهها ابهام داشت را شناسایی کردیم و مجموعه گام به گام را در توضیح ان کلیدواژهها طراحی کردیم که تا به حال ۸ نمونه از آن بیرون آمده که شامل ترکیبی از متن و موشن کمیک و رادیوی نمایشی و کتاب است.شناسایی ۴۰ کلیدواژه مبهم برای دانش آموزاناین در نظام تعلیم و تربیت ما یک آفت است که بچهها دنبال در دسترس ترین محتواها هستند نه اصلیترین محتوا! بعد متوجه شدیم که بچهها در متن با واژههایی دچار ابهاماتی هستند. مثلاً مضمون تمدن سازی یا مفهوم کمونیسم یا وقتی در متن آمده انقلاب اسلامی را با دیگر انقلابها مقایسه کنیم عموماً بچهها از دیگر انقلابها تعریفی نداشتند. در نتیجه ما با بچهها ارتباطی گرفتیم و ۴۰ کلیدواژه که برای بچهها ابهام داشت را شناسایی کردیم و مجموعه گام به گام را در توضیح این کلیدواژهها طراحی کردیم.
دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان اظهار کرد: ما هدفمان این بود وقتی بچهها بیانیه گام دوم انقلاب را میخوانند برداشت صحیحی از آن داشته باشند. نکته دیگری که دنبال آن بودیم این یود که بچهها را با متن درگیر کنیم. کتاب کاری نیز تهیه شده است و تلاش شده اتفاق تعاملی را با مخاطب ایجاد کنیم. تا اینجا فاز اول کار ما بود. سعی کردیم بخشنامهای بخشی از کار را جلو ببریم اما میدانیم بخشنامهای فایده ندارد و بچهها یک هفته کتابی را میخوانند و جایزهای میگیرند اما بعد هیچ چیز از محتوا یادشان نیست. چیزی که ما میپسندیم بخشی بود که به صورت تعاملی میان دانش آموزان کلید خورد و لایوهای زندهای در اینستاگرام برگزار کردند که میخواهیم آن را گسترش دهیم. یک بخشی از انرژی ما هم صرف این شد که ترمز دستاندرکاران را بکشیم که در مواجهه با این بیانیه روش صحیحی داشته باشند و دنبال کار شکلی و آماری نباشند.وی با اشاره به اینکه اگر در مواجهه با بیانیه گام دوم انقلاب فقط بگوییم دانش آموزان باید درگیر شوند و معلم سهمی نداشته باشد، غلط است، گفت: یک جمله معلم سر کلاس میتواند زحمات یکساله ما را بر باد دهد و شبههای در ذهن دانشآموز ایجاد کند پس لازم است اول معلم ما فهم کاملی داشته باشد. باید به این دقت کنیم که رابطه معلم و دانشآموز رابطه گفتگو نیست بلکه رابطه احترام و مرید و مرادی است. دانشآموز دانشجو نیست که او را مدام در چالش بیاندازیم. اگر هم میخواهیم دانشآموز پرسشگر بار بیاوریم این مرز باریکی با تربیت دانشآموز طغیانگر دارد. ما باید میان تفکر همگرا و واگرا در نوسان حرکت کنیم. ببینید الان این خیلی بد است که دانشآموز ما مطالبه گر معیشت معلمان شده است. این یعنی اینکه برخی معلمان خودشان را سر کلاس محور قرار دادهاند و دانش آموزان را جلو انداختهاند برای مطالبه گری.تاریخی با اشاره به اینکه کرونا در اجرای برنامههای پیش بینی شده اجرای بیانیه گام دوم انقلاب وقفههایی ایجاد کرد، اظهار کرد: در کنار این وقفهها کرونا فرصت خوبی هم در فضای مجازی برای ما ایجاد کرد تا از اساتید بسیار خوبی در تعامل با دانش آموزان بهره بگیریم که شاید در شکل سمینارهای حضوری امکانش مهیا نمیشد. همچنین بچهها فرصت مواجهه با یکدیگر را نیز پیدا کردهاند. امیدواریم با همین سرعت پیش برویم و تا بهمن ماه اتفاقهای مبارکی رخ بدهد.
به گزارش مهر، وزیر آموزشوپرورش در پیامی به مناسبت هفته گرامیداشت قرآن، عترت و نماز بیان کرده بود: «امیداست با بهرهگیری از رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) و به مدد همّت بلند شما خادمان قرآن و اهلبیت عصمت و طهارت (ع)، فرهنگ قرآنی و سبک زندگی اسلامی بیشازپیش در سطح مدارس و جامعه نهادینه شود و با استمداد از الطاف خداوند متعال در کنار هم تلاش کنیم تا در گام دوم انقلاب، حرکت عظیم الهی، انقلاب اسلامی ایران به تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور دولت کریمه و ولایت عظمای حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متصل شود.»حال در این روزهایی که مدارس تعطیل است، دانش آموزان از فضای تربیتی تا حد زیادی دور افتادهاند، ضروری است تشکلها و معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش برای این مهم برنامهای مدون و قابل اجرا و متناسب با چنین شرایطی داشته باشد. برنامههایی که در بسترهای مختلف مجازی و حقیقی ارائه شود تا پیام به همه اقشار دانش آموزان برسد که در این میان معلم و کتاب درسی دو بستر مهم برای پرداختن به این مطالبه است.