سردبیر روزنامه هم‌میهن: رد صلاحیت اصلی توسط اصلاح‌طلبان انجام شد
سردبیر روزنامه هم‌میهن: رد صلاحیت اصلی توسط اصلاح‌طلبان انجام شد

سردبیر روزنامه هم‌میهن: رد صلاحیت اصلی توسط اصلاح‌طلبان انجام شد

انصاف نیوز/ سردبیر روزنامه هم‌میهن ضمن انتقاد از رویکرد انتخاباتی جبهه اصلاح‌طلبان، گفت: دوستان ما فقط به دلیل ترس از شکست مانع ارائه لیست در انتخابات مجلس شدند.

«محمد جواد روح» سردبیر روزنامه هم میهن و از امضا کنندگان بیانیه ۱۱۰  فعال سیاسی اصلاح طلب که تحت عنوان «روزنه گشایی» و جهت مشارکت مردم در انتخابات ۱۱ اسفندماه منتشر شده بود عصر امروز در میزگرد انتخاباتی که توسط سایت خبری انصاف نیوز در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایرانی برگزار شد، گفت: بیانیه ۱۱۰ امضایی تلاش می‌کند تا نگاه متمایزی را به جامعه ایران مبتنی بر تاریخ داشته باشد. نیروهای فکری اگر بخواهند در جامعه موثر باشند نمی‌توانند به تحولات سیاسی بی‌تفاوت باشند و صرفا خودشان را روشنفکر بدانند، رویکرد من یک رویکرد ناگزیر است.

بازار

«مصطفی معین» اسب تراوا برای ورود نیروهای اپوزیسیون است

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب با توجه به رویکرد ایدئولوژیک نمی‌توان یک رویکرد عادی به جامعه و به سیاست داشت و بی‌تفاوت بود، افزود: نمی‌توان یک استاد دانشگاه بود و نسبت به سیاست بی‌تفاوت بود.سر دبیر روزنامه هم‌میهن خاطرنشان کرد: در انتخابات ۲ خرداد به خاطر این حضور یافتیم که ۳ تا ۴ میلیون به خاتمی رأی دهند و موجی شکل بگیرد اما ۲۰ میلیون رأی آورد و دولت شکل گرفت. رویکرد «روزنه گشایی» در سال ۸۴ وجود داشت، ما به عنوان طرفداران «مصطفی معین» حضور یافتیم و فعالیت می‌کردیم، در همان زمان من یادداشت نوشتم که معین اسب تراوایی برای ورود نیروهای اپوزیسیون به شهر قدرت است.روح با بیان اینکه انتخابات اولین جایی بود که افرادی مثل سحابی و حتی شیرین عبادی وارد کمپین انتخابات شدند، تاکید کرد: آن انتخابات به نتیجه نرسید که دلیل اصلی آن تحریم انتخابات توسط جنبش‌های دانشجویی و برخی شخصیت‌های اصلاح طلب بود.وی با تاکید بر اینکه روزنه گشایی همان اصلاح طلبی است و فقط کلمه‌ای جدید است که مفهوم را روشن‌تر نشان می‌دهد، گفت: منتقدان فکر می کنند که ما وام داران قدرت هستیم. ما به ساختار موجود بدبین تر از تحریم کنندگان هستیم اما عدم حضور ما موجب عقب نشینی مخالفان اصلاح طلبان نشده است.این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: ما ۱۰۰ آدم هستیم که معتقدیم باید گفتگو کرد، داخل جبهه اصلاحات ساختاری تهیه کردند که نشود به اقلیت امید داشت. جبهه‌ای در اصلاحات شکل گرفته که در هر انتخابات از ۶ ماه قبل می گویند که نامزد نشوید، انتخابات هم شرکت نکنید.

بیانیه تند انجمن مدرسین برای رد صلاحیت صدر درصدی یک نفر صادر شد

روح تصریح کرد: انجمن مدرسین دیروز یک بیانیه تند علیه انتخابات صادر کرد و گفت در انتخابات شرکت نکنید از آقای صادقی پرسیدم که چند نفر از شما نامزد شدید گفت: یک نفر که آن هم رد صلاحیت شد، بله این بیانیه برای یک نفر صادر شده زیرا صد در صد نیروهایی که این افراد معرفی کردند، رد صلاحیت شدند.

رد صلاحیت اصلی توسط اصلاح طلبان انجام شد

وی با بیان اینکه اصلاح طلبان و اعتدالیون نامزد نشدند و رد صلاحیت اصلی توسط خود اصلاح طلبان انجام شده است، اظهار کرد: این افراد اصلاح‌‍طلبانی هم که می خواستند نامزد شوند را دلسرد کردند . الان آقای مرعشی می گوید در کرمان ما ۱۰ کاندیداهای شناخته شده داریم، آقای مطهری هم می گوید اگر مشارکت وجود داشته باشد حداقل ۲۰ نفر ما تایید می‌شوند. در قزوین ، رشت هم نامزدهای زیادی وجود دارند.

چک سفید به مخالفان خود دادیم که نامزد شوند

سردبیر روزنامه هم‌میهن تاکید کرد: اما دوستان چشم خودشان را روی همه این ها می‌بندند و می گویند شرکت نمی کنند. دوستان دیدند که مشارکت کم است و رأیی وجود ندارد و فقط ترس از شکست مانع ارائه لیست از طرف جبهه اصلاحات شده است.روح تصریح کرد: انتخابات فرع است، اصل برای ما گفتمان است، من استمرار طلب هستم. ما چک سفید به مخالفان خود دادیم که نامزد شوند و انتخابات را تحریم کردیم.وی با بیان اینکه ماجرای بنزین یک موضوع پیش بینی نشده و ناشی از بی تجربگی و ناشی بودن نیروها بود، گفت: ماجرای بنزین ناشی از بی تجربگی بدنه بود، در سال ۸۸ شاهد خشونت کمتری بودیم.کسانی که در شهرستان ها زندگی می کنند نمی‌توانند تجربه سیاسی فردی که در سعادت آباد زندگی می کند را داشته باشد. راهپیمایی ۲۵ بهمن را در شهرستان‌ها نمی‌شد بر گزار کرد.سردبیر روزنامه هم‌میهن تاکید کرد: در زمان هاشمی علی رغم اینکه راست‌ها بر سر کار بودند، اما دفتر تحکیم دوره هاشمی دوم خرداد را شکل داد و در دوره هاشمی رفسنجانی شاخص‌های توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود داشت. همین آقای کرباسچی تهران را ساخت. من قبل از دوم خرداد نمی‌دانستم سیاست چیست.روح تاکید کرد: وقتی که نیروهای ما در قدرت حضور داشته باشند، بخشی از این دعوا در داخل قدرت شکل می‌گیرد و آنها می‌شوند سپر بلای جامعه.وی در ادامه به بیان شاخص‌ها و دستاوردهای دولت قبل پرداخت و گفت: جامعه اصلاحات «توی سرِ» دستاوردهای خود و نیروهای خود می‌زند. ضعیف ترین جناح ما از قوی‌ترین جناح مقابل بهتر هستند در مقابل ما افرادی مانند رسایی هستند. مگر آنها چه کسی هستند؟این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: این نمایشگاه را دولتِ رئیسی برگزار کرده است ما هم آمدیم، داریم حرف می‌زنیم، این روزنه است، روزنامه هم میهن در همین دولت موثر بود، از همین روزنه استفاده شده است.

وقتی رأی نیست ژستِ اپوزسیون می‌گیرند

روح با انتقاد از جبهه اصلاحات گفت: وقتی رأی نیست می‌روید خانه‌هایتان ژستِ اپوزسیون می‌گیرید. مهم این است که وظیفه سیاسی من چیست.وی با بیان اینکه «بهزاد نبوی» و  «محسن میردامادی»  و « مصطفی تاج‌زاده» هر کدام یک نظری دارند، افزود: در حزب کارگزاران برخی تحلیل هایشان به تاج زاده نزدیکتر است تا مرعشی اما ما باید بر اساس واقیعت راهبرد ارایه کنیم.سردبیر روزنامه هم میهن تصریح کرد: ما نه تنها با تحریم قدرت نمی‌گیریم بلکه چندفرد معتدل را تحت شعاع قرار می‌دهیم.روح با بیان اینکه عدم شرکت سرمایه اجتماعی را بر باد می‌دهد، اظهار کرد: ما خیلی‌ها را داشتیم که رفتند در مجلس و بعد فراموش کردند که چه کسی آنها را حمایت کرده است، حضور در حاکمیت سپر بلای برای جامعه مدنی است.وی تاکید کرد: ایراد به دولت خاتمی این است که همه رفتند به دولت و مجلس و دیگر در حزب برای سازماندهی خبری نبود.سردبیر روزنامه هم میهن با بیان اینکه قهر کردن از انتخابات چه حاصلی دارد؟ تصریح کرد: حرف‌های تاج زاده من را یاد بیانیه‌های جبهه ملی در دهه ۴۰ می‌اندازد. نمی‌توانیم کنش سیاسی خود را مشروط کنیم.خروجی این بیانیه چیست؟ نظر تاج زاده را قبول ندارم، استمرار طلبی فحش نیست، اصلاح طلبی است.«میترا جلوداری» امضاکننده بیانیه روزنه گشایی اصلاح طلبان نیز در این میزگرد انتخاباتی درباره صدور این بیانیه، گفت: معتقدیم فضای اصلاح طلبی بعد از ۲۶ سال از شکل گیری نیاز به انتقاد دارد، گفتمانی که ما آغاز کرده‌ایم در ایران جواب نداده و اصراری بر ادامه آن گفتمان نداریم. گفتمان اصلاح طلبی سبب شده تا فرآیند اصلاح‌گری در تقابل با حاکمیت قرار گیرد و سبب شده تا مسیر اصلاح پیش نرود.وی افزود: در همین یک هفته که از صدور بیانیه می‌گذرد درباره این بیانیه صحبت می‌شود، در پاسخ به برخی که می‌گویند شما با این بیانیه دنبال کسب قدرت هستید، باید گفت در این شرایط ناامیدی با شجاعت حرف خود را می‌زنیم چون همه مردم از نیروی سیاسی توقع دارند که راه نشان دهد نه اینکه بگوید پای صندوق‌های رأی نیایید، به شدت تلاش داشتیم این بیانیه شعارزده نباشد.

دنبال تغییر گفتمان اصلاحات هستیم

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: اگر ما فعالان سیاسی وارد انتخابات نشویم، خُب برنامه‌مان برای بعد از آن چیست؟ صندوق رأی به راحتی به دست نیامده و ۱۲۰ سال پیش، پدران ما برای به دست آوردن آن خون داده‌اند. دو دوره است که رویکرد انفعالی در انتخابات داشته‌ایم، اما نتیجه اش چه شد؟ شدیدترین جنبش اعتراضی بعد از انقلاب را سال گذشته تجربه کردیم، آیا راه دیگری غیر از صندوق رای داریم؟جلوداری با بیان اینکه اگر باز هم منفعل باشیم مردم هم ناراضی‌تر می‌شوند و ممکن است حرکت‌های اعتراضی شدیدتری رخ دهد،اظهار کرد: با تمام این هجمه‌هایی که به ما وارد شد، می خواهیم وضعیت را تغییر دهیم. بحث ما صرفا انتخابات پیش رو نیست، بلکه بر روی صندوق رأی به عنوان یک نهاد تأکید داریم، دنبال تغییر گفتمان اصلاحات هستیم، به همه پیشنهادها و نظرات و انتقادات برای برداشتن گام های بعدی نیاز داریم.وی بیان کرد: در این ۲۶ دوره انتخاباتی که برگزار شده و اصلاح طلبان آمده‌اند، همواره تک‌بُعدی بوده‌اند، به این معنا که صرفا به انتخابات و مردم این نگاه را داشتند تا وارد مجلس شوند، حتی مردم فکر می‌کنند بعد از انتخابات قرار است معجزه شود.

جبهه اصلاح‌طلبان کاندیداهای حاضر در صحنه را تنها گذاشت

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: نظام ما حزبی نیست و نیاز داریم به سمت حزبی شدن حرکت کنیم تا تشکل‌ها را در جامعه شکل دهیم، درست است که از صندوق رأی جواب نگرفته‌ایم، اما نگاه تک‌بعدی داشته‌ایم و دنبال این بودیم تا نیروهایمان وارد مجلس شوند در حالی که نیروهایی که وارد مجلس می‌شوند، باید اهرم برای تشکل‌زایی شوند و مردم نیازهای خود را در این تشکل‌ها جستجو کنند.جلوداری افزود: در سال ۹۴ اصلاح طلبان بالاجبار لیست دادند و افرادی در لیست بودند که ما نمی‌شناختیم، اما الان نیروهای شناخته شده و شناسنامه دار تایید شده‌اند. ما به عنوان ۱۱۰ امضاکننده این بیانیه معتقیدیم افرادی که تایید شده‌اند را نباید تنها بگذاریم. اما جبهه اصلاحات آنها را تنها گذاشت و بیانیه داد که در انتخابات مجلس هیچ نظری ندارد.وی با بیان اینکه فرض کنیم مردم از بحث اصلاح‌طلبی و اصولگرایی عبور کردند، پس انفعال جبهه اصلاحات فرقی به حال ما ندارد، تاکید کرد: در این دوره‌هایی که ما منفعل بودیم چه اتفاقی افتاده است؟

نباید از اعتبار یک نفر برای رأی گرفتن استفاده کرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: احزاب نتوانستند دهه‌های هفتادی و هشتادی را جذب کنند، باید ضعف های مان را اصلاح کنیم. اگر جبهه سیاسی بخواهد دائم رویکرد انفعالی بگیرد حذف می‌شود. دیگر نباید از اعتبار یک نفر برای رأی گرفتن استفاده کرد و نتوانیم پاسخ‌گو هم باشیم.جلوداری با بیان اینکه ما داریم از فضای واقعیت دفاع می کنیم، گفت: تصمیم گرفتیم فرآیند اصلاح‌گری را از انحصار همه طرف‌های سیاسی بیرون بیاریم از این رو از دغدغه‌مندان توسعه دعوت کردیم که در صحنه باشند به جای اینکه وارد دعواها و بازی رقابت غیر منصفانه شویم.وی اظهار کرد: مرام اصلاح‌طلب به رسمیت شناختن همه صداها است. جبهه اصلاحات به این واقف است و می‌داند باید همه صداها را به رسمیت بشناسد. ما تصمیم گرفتیم این بیانیه را امضا کنیم تا کنشی داشته باشیم تا جامعه صدای ما را بشنود. اعتقاد داریم مسیر ما بعد از انتخابات، آغاز می‌شود.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی که آیا فرآیند انتخابات را قبول دارید یا نه؟ گفت: فرآیند انتخابات را قبول داریم اما معتقدم این فرآیند نیاز به اصلاحات دارد.

به پیج اینستاگرامی «خوش خبر1» بپیوندید

همچنین ببینید

عامل اصلی ناترازی اقتصاد کشور مشخص شد

عامل اصلی ناترازی اقتصاد کشور مشخص شد

ایلنا : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در حوزه اقتصادی کمبود آمار، ارقام و عدد بود که در سال‌های گذشته این امر و نقیصه تا حد زیادی رفع شده است.