معلم‌های ماندگار سینمای ایران از دهه 60 تا کنون
معلم‌های ماندگار سینمای ایران از دهه 60 تا کنون

معلم‌های ماندگار سینمای ایران از دهه 60 تا کنون

فیلم نیوز/ از ابتدای دهه شصت تا کنون، بازیگران زیادی در نقش معلم، مدیر و ناظم بازی کرده‌اند. بعضی از آنها ماندگار شده‌اند و بعضی دیگر حتی با وجود موفقیت در ایفای نقش، در ذهنمان نمانده‌اند. به بهانه روز معلم، سراغ به یادماندنی‌ترین معلم‌های سینمای ایران از ابتدای دهه شصت رفته‌ایم. طبیعتا تعداد معلم‌های ماندگار سینما در این دوره زمانی بیشتر از اینهاست و احتمالا گزینه‌های مهمی وجود دارد که به ذهن ما نرسیده است. سعی کرده‌ایم صرفا روی مهم‌ترین‌ها تمرکز کنیم.یکی از به یادماندنی‌ترین معلم‌های آثار دهه شصت، «آقای‌معلم» با بازی علی نصیریان در فیلم «جاده‌های سرد» مسعود جعفری جوزانی بود. او دانش‌آموزش را برای خرید دارو برای پدرش همراهی می‌کرد و گرفتار گرگ‌ها می‌شد. علی نصیریان در فیلم «جاده‌های سرد» تصویری ملموس از یک معلم را ارائه می‌دهد.سال 1365 بیژن امکانیان در فیلم «دبیرستان» به کارگردانی اکبر صادقی نقش معلمی متفاوت را بازی کرد. او که به خاطر اعتیاد از تدریس معلق شده بود، بعد از ترک اعتیادش دوباره کارش را از سر می‌گیرد، او حالا با دانش آموزی مواجه می‌شود که هم معتاد است و هم عامل توزیع مواد مخدر در بین دیگر دانش آموزان. تقابل او با این شاگردش باعث بروز اتفاقاتی می‌شود. بیژن امکانیان در فیلم «دبیرستان» نقش معلمی را بازی می‌کند که به تازگی از بند اعتیاد رها شده است.

بازار

خسرو شکیبایی سال 1365 در فیلم «رابطه» پوران درخشنده نقش معلمی متعهد و دلسوز را بازی می‌کرد؛ معلم پسری کرولال که هیچ‌کس جز او نمی‌توانست احساسات و مشکلاتش را درک کند. درخشنده یک سال بعد در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»، نقش معلم را به هما روستا داد. او در نقش خانم شفیق، معلم مدرسه ناشنوایان ظاهر شد که مثل مادر، خودش را وقف دختر ناشنوای فیلم می‌کرد. حسین سرشار در سال 1368 نقش معلم موسیقی فیلم «ای ایران» را بازی کرد. معلمی جسور که تلاش می‌کرد هرطور شده سرود ای ایران را به بچه‌های مدرسه یاد دهد. همان سال در فیلم «شکار خاموش» به کارگردانی زنده‌یاد کیومرث پوراحمد، گلاب آدینه نقش معلمی سرسخت و جدی را ایفا می‌کرد که مقابل هر بی‌نظمی می‌ایستاد. گلاب آدینه به عنوان یک معلم، با قدرت نمایی خاص خودش، اجازه فعالیت به شکاربانان نمی‌داد.یکی از به‌یادماندنی‌ترین معلم‌های سینما، رضا عطاران در نقش آقای جبلی بود. ؛ یک معلم شیمی دست و پا چلفتی و خرابکار با اعتماد بنفس پایین اما نابغه. عطاران در «ورود آقایان ممنوع»، توانست کاراکتری خلق کند که با وجود اغراق آمیز بودن در برخی موارد، بسیار دوست داشتنی به نظر برسد. ویژگی بارزش این بود که اصلا روی کلیشه‌ها حرکت نمی‌کرد. عطاران در فیلم «خوابم می‌آد» هم یک بار دیگر نقش معلم را بازی کرد؛ معلمی که باز هم حماقت و سادگی داشت و کسی زیاد به حرفهایش گوش نمیداد اما به هیچ وجه شبیه آقای جبلی‌نبود. رضا عطاران در نقش معلم شیمی و ویشکا آسایش در نقش یک مدیر مدرسه حضوری بی نظیر در فیلم «ورود آقایان ممنوع دارندشهاب حسینی سال 94 در دو فیلم «فروشنده» و «امتحان نهایی» نقش معلم را بازی کرد اما نقشی که در «فروشنده» داشت خیلی بیشتر ماندگار شد. در فیلم فروشنده، او را در قالب یک معلم ادبیات می‌بینیم. معلمی که با شاگردانش صمیمی است و سعی می‌کند به جای اینکه مقابل آنها بایستد و ادای معلمها را دربیاورد، همراهشان باشد و خیلی ضمنی به آنها احترام و رفتار درست را بیاموزد. گرچه این معلم هم مثل همه آدمهای دیگر، زمانی که با مشکلات شخصی روبه‌رو می‌شود تا حدودی تغییر رویه میدهد و دیگر قدرت تحمل برخی مسائل را از دست می‌دهد. «عماد» با بازی شهاب حسینی یکی از جذاب‌ترین معلم‌هایی است که در تاریخ سینمای ایران تصویرش ثبت شده است.پیمان معادی و ویشکا آسایش هم در دو فیلم «ورود آقایان ممنوع» و «بمب؛ یک عاشقانه»، با نقش ناظم و مدیر ماندگار شدند. در فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» معادی یک ناظم خشک و جدی که در عین حال کاملا احساساتی است. او با بچه‌ها با جدیت روبه‌رو می‌شود و آنها را به خاطر رفتار زشتشان تنبیه می‌کند. با این حال اما خاطراتی که از کودکی با برادرش داشته است مانع از این می‌شود که کاملا بیرحم و جدی باشد. معادی در مصاحبه‌هایش گفته که شخصیت ناظم مدرسه را دقیقا از روی ناظم خودش گرفته و حتی سعی کرده در ترسیم فضای مدرسه هم به حال و هوای مدرسه خودش پایبند باشد.آسایش هم با نقش «خانم دارابی»، متفاوت‌ترین مدیر مدرسه سینما را بازی کرد. مدیری بسیار جدی و مردستیز که نه به عشق اعتقاد داشت و نه به معلم مرد. اما در مسیر فیلم زندگی‌اش دستخوش تغییر می‌شد.

همچنین ببینید

استان‌هایی که امروز و فردا گرفتار باد شدید می‌شوند/ کاهش دمای هوا در این مناطق

استان‌هایی که امروز و فردا گرفتار باد شدید می‌شوند/ کاهش دمای هوا در این مناطق

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از رگبار و رعدوبرق، وزش‌ باد شدید موقت در برخی استان‌های کشور خبر داد.