مادرانه هایی از جنس «بی مادر»
مادرانه هایی از جنس «بی مادر»

مادرانه هایی از جنس «بی مادر»

کم خبر/ «بی مادر» نخستین تجربه فیلم بلند سید مرتضی فاطمی در مقام کارگردان است که در جشنواره چهلم فیلم فجر رونمایی شد.

به بهانه آغاز اکران این فیلم در سینماهای کشور نگاهی به بازی متفاوت پردیس پورعابدینی در این فیلم خواهیم داشت.بی مادر در واقع روایتگر زندگی یک زوج پزشک و ثروتمند با بازی امیر آقایی و میترا حجار است که برای حل معضل بچه دار نشدن خود به فکر رحم اجاره ای افتاده اند. این داستان تکراری با طرح چالش های مادرانه توانسته درآغاز فیلم تا حدودی مخاطب را با خود همراه کند و ذهن مخاطب را با این سوال مواجه کند که فرزند متولد شده کدام زن را به عنوان مادر خود انتخاب خواهد کرد؟ مادری که او را به دنیا آورده یا زنی که از نظر ژنتیکی مادر او به حساب می آید؟

بازار

از دیگر بازیگران این فیلم میتوان به پردیس پورعابدینی اشاره کرد که با بازی متفاوت و جسورانه اش مورد توجه منتقدین و اهالی رسانه قرار گرفت.به طوریکه این بازیگر زن در یکی از مصاحبه هایش با برنامه هفت درباره چالش پذیرفتن این نقش توضیح داد: «روز اولی که فیلمنامه را خواندم تلاش کردم که به این شخصیت نزدیک شوم و به خاطر آن سفر رفتم تا بچه ها و مادرانی که در سختی بودند، ببینم و سعی کردم آن المان‌ها را در اطرافم به دست بیاورم. نقش «مهروز» برای من آن دور بودن و چالشی که برایم داشت، من را بیشتر به وجد آورد تا به سمتش بروم.»

داستان فیلم حول محور رحم اجاره‌ای و مصائب حواشی آن می‌گذرد، اما کارگردان سعی کرده با طرح چالش های فردی هر یک از کاراکتر های فیلم، فضای فیلنامه را از یک خطی بودن خارج کند البته که اغراق زیاد برای بالا بردن سطح ترادژیک اثر در بعضی از موقعیت ها به این فیلم ضربه زده است.  به عنوان نمونه درگیری کاراکتر مهروز با بازی پورعابدینی، برای تامین مخارج عمل فرزندش در غیاب همسر و از طرفی رفتارهای متعصبانه برادرش با بازی پژمان جمشیدی و حساسیت های زنانه میترا حجار، این اثر را به تراژدی آزاردهنده و تلخ تبدیل کرده است.

«بی مادر» با وجود تمام نقاط ضعف، یک نقطه قوت بسیار مهم دارد و آن هم بازی پردیس پورعابدینی است. این بازیگر در پاسخ به سوال خبرنگار کم خبر مبنی بر چگونگی ایفای این نقش گفت: «در قدم اول بعد از اینکه جذب فیلمنامه کار شدم البته همین دوربودن از نقش هم از لحاظ ذهنی هم سنی، مرا ترغیب به پذیرفتن نقش کرد. سعی کردم که از ارتباط مادرانه ای که با خواهر کوچکترم دارم کمک گرفته و از مشورت های عوامل فیلم و بازیگران هم بهره ببرم تا برای انجام این نقش بهتر آماده شوم.»

این بازیگر سکانس زایمان فیلم را دشوارترین لحظات این فیلم دانست و از مشاوره های کارگردان به عنوان کلید راهگشای خود برای ایفای هرچه بهتر این نقش یاد کرد. و ادامه داد: «با اینکه تابحال مادر نشده‌ام اما فکر می‌کنم روح مادرانه در تمام زنان دمیده شده است و آن را درک می‌کنیم. هنگامی که سکانس را می‌خواستیم فیلمبرداری کنیم، آقای فاطمی یک موسیقی لالایی پخش شد و من با آن گریه کردم.»

برای تماشای گفتگوی کامل این بازیگر با کم خبر لینک زیر را ببینید:

سختی بازی در سکانس زایمان فیلم «بی مادر» برای پردیس پور عابدینی 1400/11/15 - 16:41

پورعابدینی همچنین در گفتگو با ایران اکونومیست درباره اولین تجربه به آغوش کشیدن یک نوزاد گفت: «من تا به حال بچه یک روزه را در آغوش حس نکرده بودم. اما در بی مادر در همان پلان اول طوری نوزاد یک روزه را در آغوش کشیدم که انگار سال‌هاست او را می شناسم قبل از برداشت و بعد از صحبت کوتاهی که با آقای فاطمی داشتم، گریم شده به اتاق خالی در طبقه بالای لوکیشن بیمارستان رفتم. حال عجیبی داشتم. روی صندلی خالی روبروی پنجره نشستم و در سکوت به روبرو خیره شدم. از مادرم بعضی ریزه کاری ها را پرسیدم. اینکه چقدر و چطور باید اینهمه فریاد بزنم و با همین حس و حال برای برداشت آماده شدم. برای خودم هم جالب بود که ناخودآگاه به محض آغاز برداشت با تمام وجودم داشتم فریاد می‌کشیدم و خب در همان برداشت اول همه چیز همانطور شد که باید می‌شد. البته این سکانس با ۳ برداشت به پایان رسید اما همان برداشت اول هم رضایت‌بخش بود. انگار از کالبد پردیس خارج شده بودم و مهروزی بودم که می‌خواهد زایمان کند.»

هرچند بازیگران این فیلم نسبتا بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته اند اما سوژه تکراری و پرداخت ضعیف آن مورد نقد اهالی رسانه قرار گرفت.

لازم به ذکر است که اکران فیلم سینمایی بی مادر از 18مرداد ماه آغاز خواهد شد. حالا باید منتظر بود و دید در ادامه اکران، این فیلم میتواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند یا خیر.مریم ادیبی                        

همچنین ببینید

بازنشستگان در صف انتظار پرداخت حقوق

بازنشستگان در صف انتظار پرداخت حقوق

ایلنا : عضو هیئت مدیره کانون کارگران بازنشسته خرم‌آباد گفت: اصلاحِ زمانی پرداختِ مستمری کمترین کاری است که می‌توان برای بازنشستگان انجام داد. بانک‌ها بویژه بانک رفاه کارگران از تأخیر در تسهیلاتشان نمی‌گذرند، بازنشسته چگونه گذشت کند؟ مسئولان کمی انصاف داشته باشید!