کشف توده بزرگ یخ در مریخ توسط ناسا
کشف توده بزرگ یخ در مریخ توسط ناسا

کشف توده بزرگ یخ در مریخ توسط ناسا

سیناپرس/ مطالعات پژوهشگران نشان می دهد: مریخ، زمانی دارای منابع آب زیادی بوده در حالی که امروز هزار برابر خشک ‌تر از خشک ‌ترین بیابان زمین است. با این حال، شواهد نشان می دهد هنوز مقداری یخ روی سطح مریخ وجود دارد.ماهواره مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، یک دوربین قدرتمند به نام آزمایش تصویربرداری با وضوح بالاHiRISE  حمل می کند که قادر است تصاویر غنی از سطح سیاره سرخ را ثبت کند. این قوی ترین دوربینی است که تا به حال به سیاره دیگری فرستاده شده و اخیراً دانشمندان سیاره‌ شناسی از HiRISE برای گرفتن تصویری از یک جریان  یخچال‌ مانند که از ۱۸۴ مایلی بالای سطح مریخ گرفته شده است، استفاده کردند. این شواهد نشان می دهد یخ منجمد فقط در قطب های سرد مریخ وجود ندارد.مایک ملون، ستاره شناس و محقق مریخ و پژوهشگر ارشد پروژه HiRISE، در این رابطه گفت: سطح مریخ مملو از نمونه هایی از شکل های زمین مانند یخچال های طبیعی است. در حالی که رسوبات یخ سطحی عمدتاً به کلاهک های قطبی محدود می شوند، الگوهای جریان آهسته و چسبناک در بسیاری از مناطق غیر قطبی مریخ فراوان است.به گزارش سیناپرس، بررسی های ما نشان می دهد این یخ به کندی حرکت می کند و تمایل دارد روی بقایای سنگی داخل دره ها و دهانه ها تشکیل شود.ملون در این رابطه توضیح داد: هنگامی که یخ در سراشیبی جریان دارد، سنگ و خاک از چشم انداز اطراف کنده شده و در امتداد سطح یخ جاری و در زیر سطح یخی هدایت می شوند. در حالی که این فرآیند تدریجی است و شاید هزاران سال یا بیشتر طول بکشد، شبکه ای از الگوهای خطی ایجاد می کند که تاریخچه جریان یخ را آشکار می کند.به این ترتیب حتی زمانی که یخ ها ذوب یا تبخیر می شوند، جریان های سنگی باقی می مانند و نشانه هایی از فعالیت های زمین شناسی کاهش یافته، اما همچنان فعال مریخ روی سطح این سیاره باقی می ماند.

بازار

با این حال، این یخ فاصله زیادی با روزهای مریخ به عنوان یک دنیای آبی دارد. امروزه، مریخ‌ نورد استقامت ناسا در حال بررسی دلتای رودخانه در دهانه Jezero مریخ برای یافتن نشانه‌ های احتمالی از حیات بدوی گذشته در سطح سیاره سرخ است.

همچنین ببینید

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

نرخ ارز دلار سکه طلا یورو امروز شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

امروز قیمت دلار بالا رفت؛ قیمت سکه امامی به ۴۳,۵۰۰,۰۰۰ (چهل و سه میلیون و پانصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۸ درصدی داشته است.