رکوردهای اکتشاف فضایی در سالی که گذشت

فارس/در سال گذشته شاهد شکسته شدن رکوردهای نجومی از ستاره‌های در حال انفجار تا سیاهچاله‌های دور بودیم.  سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی را در علم نجوم شاهد بودیم. از جمله این دستاوردها می‌توان به کشف قدرتمندترین پرتو گامای خورشیدی، رصد بزرگ‌ترین انفجار جهان و غیره اشاره کرد. این اکتشافات نه تنها به ما اطلاعات بیشتری درباره‌ی خورشید و سایر اجرام فضایی می‌دهند، بلکه به درک بیشتر از کیهان و پدیده‌های آن نیز کمک می‌کنند.

1. پر انرژی‌ترین نور خورشیددر میان رکوردهای جدید نجومی که در سال 2023 ثبت شد، پر انرژی‌ترین پرتو گامایی از خورشید دیده شد.

بازار

2. یک تپ اختر رکورد انرژی پرتو گاما را شکستپرتوهای گامای رکوردشکنی از تپ اختر موجود در بقایای ابرنواختر Vela ساطع شد.تپ اختر یک ستاره نوترونی در حال چرخش، تشکیل شده از بقایای یک ستاره عظیم است. تپ اخترها معمولاً در طول موج‌های رادیویی قابل تشخیص هستند، اما برخی از آنها پرتوهای گاما نیز ساطع می‌کنند که گمان می‌رود توسط الکترون‌های مارپیچ در اطراف خطوط میدان مغناطیسی شدید تولید می‌شوند.

3. بزرگترین انفجار جهانبر اساس تحقیقات جدیدی که در ماه می(اردیبهشت-خرداد) فاش شد، شدیدترین، طولانی‌ترین و قوی‌ترین انفجاری که تاکنون دیده شده در کهکشانی کشف شد که نور آن به مدت 8 میلیارد سال به سمت ما می‌آید.

3. دورترین انفجار رادیویی سریعدورترین انفجار رادیویی سریع (FRB) که تاکنون شناسایی شده در سال 2023 آشکار شد.گزارشی در شماره 19 اکتبر ژورنال اینس توضیح داد که چگونه در 19 ژوئن 2022، یک انفجار رادیویی سریع که به مدت 8 میلیارد سال در فضا سفر کرده بود، مشاهده شد.

4. ناسا گرم ترین تابستان ثبت شده را تأیید کردموسسه مطالعات فضایی گودارد ناسا (GISS) در نیویورک تایید کرد که تابستان نیمکره شمالی در سال 2023 گرم ترین تابستان را از سال 1880 تجربه کرده است که نتیجه گرمایش جهانی است.

5. پوشش یخ دریای قطب جنوب کمترین مقدار رسیده استدانشمندان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و دنبال کردن یخ‌های دریا در سراسر مناطق قطبی در هر دو نیمکره، در 10 سپتامبر دریافتند که یخ‌های قطب جنوب تنها 16.96 میلیون کیلومتر مربع از این قاره را پوشانده است این کمترین میزانی است که تا به حال بوده است.

6. شکستن رکورد برای طولانی ترین حضور انسان در فضافرانک روبیو فضانورد ناسا در سال 2023 با تبدیل شدن به اولین آمریکایی که یک سال کامل را در فضا در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) گذراند، تاریخ ساز شد. قرار بود روبیو به همراه 2 فضانورد دیگر پس از شش ماه به زمین بازگردند، اما نشت مایع خنک کننده در کپسول سایوز آنها را مجبور کرد بیش از یک سال در ایستگاه فضایی بین المللی بمانند. این سه نفر سرانجام پس از گذراندن 371 روز در فضا، در 27 سپتامبر 2023 در قزاقستان به زمین بازگشتند.

7. کوتوله سفید سریعترین ستاره در کهکشانسریع‌ترین ستاره‌هایی که تاکنون دیده شده‌اند و با سرعت در کهکشان ما حرکت می‌کنند، در ماه ژوئیه توسط اخترشناسان آشکار شدند.شش ستاره پرسرعت جدید کشف شد و دو تای آنها - با نام‌های J0927-6335 و J1235-3752 - سریع‌ترین ستاره‌هایی هستند که تاکنون دیده شده‌اند و به ترتیب با سرعت 2285 کیلومتر در ثانیه و 1694 کیلومتر در ثانیه در فضا پیش می‌روند.

8. قدیمی ترین سیاهچاله کشف شدتلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان گران‌ترین تلسکوپی که تا به حال ساخته شده رکوردهای جدید نجومی را شکست و یکی از برجسته‌ترین آنها کشف دوردست‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که در جهان وجود دارد.این تلسکوپ سیاهچاله ای را در کهکشانی به نام CEERS 1019 مشاهده کرد که در حدود 13.3 میلیارد سال پیش وجود داشته است. جرم سیاهچاله حدود 9 میلیون برابر جرم خورشید یا تقریباً دو برابر جرم سیاهچاله کلان جرم در مرکز کهکشان ما است.

9. شدیدترین رعد و برقی که تا به حال دیده شدهنزدیک به 200هزار رعد و برق (که با نقاط آبی مشخص می شود) ابر خاکستر آتشفشان هونگا تونگا را در طول فوران آن در ژانویه 2022 روشن کرد. این آتشفشان برای اولین بار در دسامبر 2021 فعال شد، اما فوران انفجاری یک ماه بعد آن خبرساز شد.

به پیج اینستاگرامی «خوش خبر1» بپیوندید

پدربزرگ کبیر، پیرترین درخت جهان

در دل جنگل‌های شیلی، درختی است که تاریخ آن به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. «پدربزرگ کبیر» (Gran Abuelo) که نوعی سرو پاتاگونیایی است، پیرترین درخت جهان به شمار می رود. این درخت در پارک ملی Alerce Costero شیلی واقع شده و به دلیل سن زیادش، توجه محققان را به خود جلب کرده است.