آیا سگ‌ها حرف انسان‌ها را می‌فهمند؟

سیناپرس/ نتایج یک تحقیق جالب بین المللی نشان می دهد اگرچه سگ ها را همچنان می توان موجوداتی با توانایی اجتماعی بالا به حساب آورد، اما این جانوران در شناسایی کلماتی که به کار می بریم، آن قدر ها هم توانا نیستند.تحقیقات جدید محققانی از مجارستان نشان می دهد که سگ ها می توانند یک کلمه نامفهوم و بی معنی را از یک کلمه آشنا تشخیص دهند، اما فقط در صورتی که این دو کلمه خیلی شبیه به هم نباشند!محققان مجارستانی با استفاده از روش الکتروانسفالوگرافی غیرتهاجمی مشخص کردند که سگ های اهلی قادر به چنین تشخیصی هستند، ولی اگر دو کلمه با یکدیگر مشابهت بالایی داشته باشند، این تشخیص در آن ها دچار اشکال می شود. بنا بر تحقیق فوق که توسط دانشمندانی از دانشگاه Eötvös Loránd مجارستان انجام شده است، سگ هایی که به دامنه بیشتری از دستورات عادت دارند، بهتر قادر به جدا کردن کلمات مشابه نامفهوم از کلمات واقعی هستند. به گفته این دانشمندان، نحوه تمرکز این حیوانات روی واج کلمات ممکن است شبیه نحوه یادگیری کلمات توسط نوزادان باشد.بنابراین تحقیق، در حالی که سگ ها توانایی های قابل توجهی در شناخت و ارتباطات اجتماعی دارند، اما تعداد کلماتی که یاد گرفته و به طور معمول می توانند تشخیص دهند، بسیار کم است.محققان فوق اظهار داشته اند: ما برای آزمایش نحوه پردازش کلمات توسط سگ ها، روش های غیرتهاجمی را به منظور اندازه گیری فعالیت الکتریکی در مغزشان ایجاد کردیم.به گفته آن ها، ما متوجه شدیم هنگامی که سگ ها به دستورالعمل های آشنا (به عنوان مثال کلمه sit به معنای بنشین) گوش می دهند، فعالیت مغزی شان با زمان هایی که به کلمات بی معنی و غیر مشابه (به عنوان مثال ، bep) گوش می دهند، متفاوت است. ولی اگر آن ها را با کلمه ای شبیه به sit مثلا sut خطاب قرار دهیم، مغز آن ها فعالیت مشابهی داشته و نمی تواند تفاوت کلمات فوق را تشخیص دهد.این نتایج نشان می دهند که سگ ها، با وجود توانایی های شنیداری شبیه انسان، کمتر آماده دسترسی به جزئیات صداهای گفتاری هستند. گفتنی است این یافته های پژوهشی جالب در حوزه جانورشناسی در نشریه Royal Society Open Science منتشر شده اند.

واکنش حماس به اقدام صهیونیست‌ها در پایین انداختن اجساد شهدا از پشت بام خانه‌ها

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین جنایت امروز صهیونیست‌ها در جنین و پایین انداختن اجساد شهدا را محکوم و اعلام کرد این جنایت، اوج وحشی‌گری آنان را نشان می‌دهد.