پاسخ سازمان بهداشت جهانی به یک دغدغه مهم: آیا سویه اومیکرون خطرناک است؟
پاسخ سازمان بهداشت جهانی به یک دغدغه مهم: آیا سویه اومیکرون خطرناک است؟

پاسخ سازمان بهداشت جهانی به یک دغدغه مهم: آیا سویه اومیکرون خطرناک است؟

سیناپرس/ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد خطرات بالقوه نوع جدید جهش یافته ویروس کرونا یا همان سویه اومیکرون، در ایجاد بیماری شدیدتر از سایر انواع ویروس کرونا وجود ندارد.

 ساعاتی پیش سازمان بهداشت جهانی در گزارش جدید خود اعلام کرد که هنوز مشخص نیست آیا عفونت ناشی از سویه کرونای اومیکرون باعث بروز بیماری شدیدتر در مقایسه با عفونت ناشی از انواع دیگر کووید ۱۹ از جمله سویه دلتا می شود یا خیر؟ داده های اولیه نشان می دهد که میزان بستری شدن در بیمارستان های آفریقای جنوبی رو به افزایش است اما این موضوع ممکن است به دلیل افزایش تعداد کلی افراد مبتلا به ویروس باشد. سازمان بهداشت جهانی در به روز رسانی روز یکشنبه خود در مورد سویه اومیکرون گفت  که  هنوز هیچ اطلاعاتی در دست نیست که نشان دهد علائم مرتبط با با این سویه جدید،  با علائم ناشی از سویه های دیگر متفاوت است.به گفته سازمان جهانی بهداشت، در مورد قابلیت انتقال این گونه جهش یافته نیز شفافیت اطلاعاتی وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا این سویه در مقایسه با انواع دیگر کرونا از جمله دلتا، قابل انتقال تر است یا خیر؟ به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، بررسی این مساله که آیا این نوع جدید کرونا به راحتی از فردی به فرد منتقل می شود یا خیر، نیازمند بررسی های بیشتری است. بر اساس بیانیه سازمان بهداشت جهانی، مطالعات در حال انجام است تا بفهمیم که آیا افزایش موارد ابتلا در برخی کشورهای آفریقایی به دلیل شیوع سویه اومیکرون بوده یا عوامل دیگری در این موضوع دخیل هستند.سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد که  داده ‌های اولیه نشان‌ دهنده  فزایش خطر عفونت مجدد با سویه اومیکرون در مقایسه با سایر گونه ‌های ویروس کرونا کننده است. البته هنوز اطلاعات قابل استناد موجود در مورد این موضوع، بسیار  محدود است.این سازمان همچنین تأیید کرد که آزمایش‌های پی سی آر موجود می‌تواند سویه جدید را شناسایی کند. در مورد اثر بخشی واکسن‌ های کرونا نیز پژوهشگران بین المللی در حال مطالعه جدی برای درک تأثیر بالقوه این نوع بر اقدامات متقابل موجود، از جمله واکسن‌ها هستند.در این بیانیه تاکید شده است که واکسن ‌ها برای کاهش تعداد بیماری‌ های شدید و مرگ، از جمله در برابر ویروس غالب در گردش نوع دلتا، حیاتی هستند.  آخرین داده‌های نوع جدید SARS-CoV-2، که با نام علمی B.1.1.529 معرفی شده چندی پیش در پایگاه بین‌المللی GISAID قرار گرفت.به گفته کارشناسان، چندین جهش در پروتئین S ویروس به طور بالقوه می تواند مانع خنثی سازی پاتوژن توسط آنتی بادی ها شود و از این رو ممکن است سویه اومیکرون، کارایی واکسن ها را کاهش دهد. به همین دلیل طی روزهای گذشته چندین کشور، ارتباط هوایی با آفریقای جنوبی و سایر کشورهای جنوب آفریقا را به حالت تعلیق درآورده اند.

همچنین ببینید

مانع اصلی مذاکرات آتش بس غزه مشخص شد

مانع اصلی مذاکرات آتش بس غزه مشخص شد

ایرنا : غازی حمد عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در اظهاراتی گفت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانع تکمیل توافق آتش‌بس در غزه است.