شناسایی شهاب سنگی بزرگ دو ساعت قبل از برخورد به زمین

سیناپرس/ چند روز پیش یک شهاب سنگ ۳ متری قبل از فرود در سواحل ایسلند، در اتمسفر زمین منفجر شد. موضوع مهم این است که اخترشناسان تنها دو ساعت قبل از تماس با زمین متوجه آن شده اند.خطر برخورد شهاب سنگ ها با زمین از نظر تئوری یکی از مواردی است که می تواند تهدید کننده حیات در سیاره ما باشد و به همین دلیل ستاره شناسان دائما در حال رصد شهاب سنگ ها و تخمین خطرات ناشی از آن هستند. در این میان چند روز پیش یعنی دقیقا یازدهم مارس، یک سیارک سه متری به جو زمین وارد شد.در این میان هیچ کس از این تهدید، با خبر نبوده و منجمین تنها دو ساعت قبل از ورود این سیارک به جو زمین از وجود آن مطلع شدند. متاسفانه این مورد، پنجمین سیارکی است که قبل از برخورد با زمین و بسیار دیر مشاهده شده است.بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، مشخص نیست که آیا این سیارک واقعاً به آب برخورد کرده یا در جو منفجر شده است، اگرچه گزارش های محلی ایسلند نشان می دهد که یک گلوله آتش بزرگ در آسمان دیده شده است.مرکز هماهنگی اجرام نزدیک به زمین در آژانس فضایی اروپا در حال حاضر از مردم خواسته است تا اگر فیلمی از این شهاب سنگ ضبط کرده اند در اختیار این آژانس قرار دهند هرچند به دلیل دور بودن مکان برخورد این شهاب سنگ با جو زمین، بعید است ویدئویی از این رویداد تهیه شده باشد.گفتنی است این کشف توسط کریستیان سارنچکی در رصدخانه مجارستانی انجام شد که به یک شیء درخشان و سریع   در آسمان شب اشاره کرد. این شی Sar2593 نام داشته و تنها دو ساعت قبل از ورود به جو زمین شناسایی شد. متاسفانه پس از شناسایی این جرم آسمانی،  سیستم های خودکار دریافتند که Sar2593 در واقع شانس برخورد ۱۰۰ درصدی با زمین خواهد داشت و احتمالا در جایی نزدیک به ایرلند شمالی فرود می آید. با توجه به شرایط اضطراری پیش آمده، اخترشناسان از سراسر جهان به سرعت شروع به نظارت بر این جسم کردند، که با سرعت 18.5 کیلومتر  در ثانیه حرکت می کرد.در نهایت شب گذشته بین ساعت ۹ و ۲۱ دقیقه تا ۹ و ۲۵ دقیقه این شهاب سنگ با زمین برخورد و یا در جو منفجر شده است. در حال حاضر، هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که نشان دهد کدام سناریو محتمل است ولی نشانه هایی از برخورد این سیارک در سواحل ایسلند وجود دارد که محققان در حال بررسی آن هستند.در خاتمه گفتنی است شب گذشته ایستگاه های لرزه نگاری ایسلند و گرینلند سیگنال هایی را دریافت کردند که از برخوردی با انتشار انرژی حدود ۲ تا ۳  کیلوتن TNT نشأت می گرفت.

بایدن موفق به تماس تلفنی با ترامپ شد+ جزئیات

ایرنا : کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور با او درباره دومین سوء قصد نافرجام علیه وی گفت وگو کرده است.