راز حافظه‌های SSD ارزان چینی برملا شد

راز حافظه‌های SSD ارزان چینی برملا شد

شهر سخت افزار/ در یک اتفاق جالب اخیراً مشخص شده برخی سازندگان چینی از تراشه‌های حافظه NAND بی کیفیت یا کم کیفیت که در اصل برای اپل تولید شده‌اند، در ساخت SSD های ارزان استفاده می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد اپل به جای دور ریختن تراشه‌های کم کیفیت، احتمالاً آنها را به سازندگان دیگر می‌فروشد.شائبه استفاده از تراشه های بازیافتی اپل در SSD های ارزان چینیتولید تراشه یکی از پیشرفته‌ترین و ظریف‌ترین صنایع دنیا است. شاید بد نباشد که بدانید از صدها و حتی هزاران تراشه‌ای که با یک ویفر سیلیکونی تولید می‌شود، ممکن است تنها تعداد کمی از آنها کیفیت خوبی داشته باشند و مابقی برای ساخت محصولات ضعیف‌تر و ارزان‌تر استفاده می‌شوند. برای نمونه سازندگان پردازنده چون اینتل و AMD، دای (Die) های معیوب یا کم کیفیت را برای ساخت پردازنده‌های ضعیف و کُندتر بازیافت می‌کنند.هنگامی که به تراشه‌های حافظه NAND می‌رسیم، دیگر امکان استفاده از آنها در ساخت یک محصول ضعیف‌تر وجود ندارد، اما هنوز دای های تولید شده از یک ویفر می‌توانند از نظر کیفیت و دوام تفاوت بسیار چشمگیری با هم داشته باشند. به همین دلیل معمولاً دای های تولیدی از نظر کیفیت پالایش می‌شوند و هرچه که سازنده بر روی کیفیت، سرعت یا دوام محصول خود حساس‌تر باشد، تراشه‌ها را بیشتر دست‌چین می‌کند.

بازار

عجیب اینکه اخیراً یک کاربر خبر از کشف غیرمنتظره خود داده است. تصاویر افشا شده نشان می‌دهد دست کم در یک SSD ارزان قیمت چینی، از تراشه‌های NAND سفارشی تولید شده برای اپل استفاده شده است. این کشف به شائبه فروش تراشه‌های کم کیفیت به سازندگان دیگر دامن زده است و به نظر می‌رسد اپل به جای دور ریختن تراشه‌های NAND بی کیفیت، آنها را دوباره روانه بازار می‌کند.آنچه که باعث جلب توجه این یوتیوبر فعال در زمینه بازیابی داده‌ها شده است، ضخامت غیر طبیعی پوشش یا پکیج تراشه‌های حافظه بکار رفته در SSD چینی ShineDisk M667 بوده است. این یوتیوبر ادعا کرده پس از برداشتن پوشش اضافی و انجام تحقیقات خود، متوجه شده این تراشه‌ها در اصل توسط SK hynix و به سفارش اپل تولید شده‌اند. ظاهراً ضخامت بیش از حد تراشه‌ها ناشی از پوشش دوباره آنها به منظور مخفی کردن مندرجات تراشه اصلی بوده است.از آنجایی که اپل هیچ گونه اطلاعات رسمی در این باره اعلام نکرده است، این تراشه‌ها می‌توانند مستقیماً توسط خود اپل به سازندگان چینی فروخته شده باشد یا چینی‌ها آنها را از روی محصولات سوخته اپل برداشته باشند.البته بدون شک اپل تنها کمپانی دنیا نیست که احتمالاً تراشه‌های کم کیفیت را به سازندگان دیگر می‌فروشد. می دانیم کمپانی‌های زیادی در دنیا وجود دارند که دای های NAND را از نظر کیفیت سورت می‌کنند. پس انجام این کار، تراشه‌های باکیفیت به محصولات مرغوب و تراشه‌های کم کیفیت یا حتی معیوب به SSD ها و محصولات ارزان چینی راه می‌یابند.در حالی که تولید کنندگان تراشه خود نیز اقدام به سورتینگ و دسته بندی دای ها بر اساس کیفیت می‌کنند و همه تراشه‌هایی که مرحله کنترل کیفیت را پشت می‌گذارند از حداقل شرایط لازم برخوردار هستند، اما باز هم کیفیت همه دای ها یکسان نیست. به همین دلیل حتی شرکت‌هایی در چین و تایوان وجود دارند که تخصصشان سورتینگ Die است.بد نیست اشاره کنیم اس اس دی 120 گیگابایتی ShineDisk M667 تنها 13 دلار قیمت داشته است.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

همچنین ببینید

​​​​​​​هشدار کانادا به شهروندانش/ از سفر به اسرائیل خودداری کنید

​​​​​​​هشدار کانادا به شهروندانش/ از سفر به اسرائیل خودداری کنید

ایرنا : در بیانیه دولت کانادا آمده است: در صورت سفر به (رژیم) اسرائیل ممکن است بر اثر شدت گرفتن درگیری‌های نظامی، امکان خروج از آنجا با استفاده از پروازهای تجاری از دسترس خارج شود.