۲۲ سال پیش در چنین روزی ویندوز XP منتشر شد

۲۲ سال پیش در چنین روزی ویندوز XP منتشر شد

زومیت/ امروز ۲۲ سال از انتشار ویندوز XP می‌گذرد؛ سیستم‌عاملی که به یکی از نسخه‌های محبوب ویندوز تبدیل شد و تا سال ۲۰۱۴ آپدیت دریافت کرد. بسیاری از افراد همچنان ویندوز ایکس پی را به‌عنوان بهترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت معرفی می‌کنند. اگرچه استفاده از ویندوز XP امروزه روی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ منسوخ شده است، در زمان خود جهش بزرگی در دنیای سیستم‌عامل‌ها ایجاد کرد و امکانات جدیدی را دراختیار کاربران قرار داد. امروز ۲۲ سال از انتشار سیستم‌عامل مذکور می‌گذرد و نام این محصول همیشه به‌عنوان یکی از نسخه‌های نمادین ویندوز در ذهن افراد باقی خواهد ماند.بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان، کار با رایانه‌های شخصی را اولین‌بار با طعم ویندوز XP تجربه کرده‌اند؛ بنابراین، خاطرات شیرینی از آن دارند. تم نمادین Luna و پس‌زمینه‌ی معروف این سیستم‌عامل در ذهن ما حک شده‌اند و قطعاً سالگرد تولد چنین محصولی ارزش جشن‌‌گرفتن دارد.

بازار

ویندوز XP ازنظر بصری تغییر بسیار بزرگی به‌ارمغان آورد و ظاهر مربعی و خاکستری نسخه‌های قبل را با طراحی زنده‌تر و زیباتر جایگزین کرد. از ویژگی‌های مهم این سیستم‌عامل می‌توان به نوار وضعیت آبی‌رنگ و حاشیه‌های پنجره‌ها به‌همراه دکمه‌ی سبز‌رنگ استارت اشاره کرد. تصویر زمینه‌ی این نسخه از ویندوز که تپه‌ای سبز را در دره‌ی ناپا کالیفرنیا نشان می‌داد، همیشه در ذهن ما باقی خواهد ماند.منوِ استارت ویندوز XP نیز درمقایسه‌با نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل تغییرات مهمی کرد و از سبک دو‌ستونه بهره می‌برد تا بتوان در یک نگاه به امکانات بیشتری دسترسی داشت. قابلیت گروه‌بندی چندین پنجره در نواروظیفه نیز در ویندوز XP بهبود یافت که بسیار کاربردی بود. ویندوز ۱۱ این ویژگی را حذف کرد؛ اما به‌دلیل بازخورد کاربران باردیگر مجبور شد آن را بازگرداند.ویندوز XP از قابلیت AutoPlay نیز پشتیبانی می‌کرد که در آن زمان پیشرفت بسیار بزرگی بود. علاوه‌براین، پشتیبانی از USB در این سیستم‌عامل بسیار بهبود یافت. البته مثل هر آپدیت دیگری، این نسخه از ویندوز نیز شامل بهبودهایی در عملکردها و برنامه‌های قبلی بود که ازجمله می‌توان به مرورگر فایل، نوع نمایش فایل‌ها و پوشه‌ها، کنترل‌ پنل و... اشاره کرد.آیا شما تجربه‌ی کار با ویندوز XP را دارید؟ لطفاً خاطرات خود را از این سیستم‌عامل دوست‌داشتنی با زومیت و سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

همچنین ببینید

رطوبت وحشتناک در این شهر

رطوبت وحشتناک در این شهر

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد بندر دیر با ۷۲ درصد و جم با ۱۱ درصد بیشترین و کمترین میزان رطوبت هوا را امروز تجربه کرده‌اند.